Forum Musicum
Cudowna Arundo donax
14.08.2022
niedz.
20:00
Ewangelicko-augsburski kościół Opatrzności Bożej
Program:

J.-B. Anet Musette, La champêtre i Le coucou ze zbioru Deuxième oeuvre contenant Deux Suittes de Pièces pour la Flûte Traversière, Haubois, Violons, Vielle (Paryż 1726)
E.Ph. Chédeville (l’Aine) Sixième suite ze zbioru Deuxième receuil de Vaudevilles, Menuets, Contredances et autres Airs choisis pour les Musettes, avec la Basse, qui conviennent aux Vielles, Flûtes et Hautbois (Paryż 1731–1742)
(wyk. M. Maggiori)
 P. Prowo I Concerto F-dur  
(wyk. Oboeband Poznań)
 N. Chédeville Les singes verts, La galerie des chevreuils, La table du roi ze zbioru Les Impromptus de Fontainebleau, pièces en deux Parties et par accord les Musettes, Vielles, Flûte traversières et Violons, Pardessus de Viole op. 12 (Paryż 1750)  
(wyk. M. Maggiori)
J.S. Bach Die Kunst der Fuge BWV 1080: Contrapunctus I   
J.Ch. Schieferdecker Musicalisches Concert nr 11   
(wyk. Oboeband Poznań)

J.B. de Boismortier Prélude, Passepied, Rondeau, Menuet 1 et 2, Tambourin i Air gai ze zbioru Divertissements de Campagne pour une Musette, Vielles avec la Basse. aussi pour Violon, Hautbois, Flûte à Bec et Traversière op. 49 (Paryż 1734)
N. Chédeville La retour de Prague ze zbioru Les Deffis ou l’etude amusante op. 9 (Paryż)
(wyk. M. Maggiori)
J.-B. Lully Ouverture, Sarabande, Bourrée, Gaillarde, Chaconne des Scaramouches z komediobaletu Mieszczanin szlachcicem LWV 43  
(wyk. M. Maggiori i Oboeband Poznań)

Wykonawcy:

Markus Maggiori – musette de cour
 
Oboeband Poznań:  
Marek Niewiedział – kierownictwo artystyczne, obój
Franciszek Bielak, Maria Plucińska, Hanna Piasna – oboje
Beniamin Lewi, Maciej Snarski, Agnieszka Siemiankowska, Gabriel Mucha – fagoty   

Lokalizacja:
Ewangelicko-augsburski kościół Opatrzności Bożej
ul. Kazimierza Wielkiego 29, Wrocław
Cennik:
od 35 do 45 zł

Najważniejsze i najbardziej wrażliwe części tych instrumentów dętych, które zabrzmią podczas koncertu, wykonuje się z arundo donax – rośliny po polsku zwaną lasecznicą trzcinowatą. Stroiki, bo o nich mowa, spędzają sen z powiek instrumentalistom, gdyż droga od rosnącej na brzegu rzeki łodygi do wysokiej jakości produktu jest długa. Jak na każde naturalne tworzywo, tak i na trzcinę wpływ mają zmiany temperatury i wilgotności, więc stroik potrafi być kapryśny. Jednak kiedy uda się go opanować, instrument zabrzmieć potrafi cudownie.

Koncert będzie okazją do poznania musette de cour, czyli niewielkich barokowych dud stworzonych we Francji pod koniec XVI wieku. Określenie „de cour” wiąże ten instrument ze środowiskiem arystokratycznym, w którym w wieku XVII pojawiła się moda na wiejską sielankę w stylu arkadyjskim. Organizowane wtedy zabawy, podczas których dworzanie i damy wcielali się w role pasterzy oraz pasterek, a muzykę grano na lirze korbowej, fletach podłużnych i oczywiście musettes de cour, prędko znalazły swe odbicie w sielankowych scenach dzieł baletowych i operowych. W II połowie XVII wieku dwór Ludwika XIV był punktem odniesienia i wzorem do naśladowania dla niemalże całej ówczesnej Europy, a wizyta w Wersalu stanowiła niezbędną część edukacji kulturalnej każdego niemieckiego arystokraty. Zachwycano się stylem francuskim także w muzyce. Jean-Baptiste Lully, kompozytor Króla Słońce, dostrzegał w tym ogromną szansę promocji własnej twórczości, bowiem muzycy występowali podczas rozmaitych wydarzeń, takich jak: parady, przyjęcia zagranicznych dygnitarzy, proklamacje pokoju, procesje z okazji królewskich chrzcin, wesela, pogrzeby, turnieje i karuzele (balety jeździeckie), festyny na wodzie oraz polowania.

Wraz Markusem Maggiorim wystąpi poznański Oboeband – konsort obojowo-fagotowy, w którego skład wchodzą wykładowcy, studenci oraz absolwenci Katedry Historycznych Praktyk Wykonawczych Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. Wyjątkowe brzmienie swoich interpretacji zawdzięczają grze na oryginalnych instrumentach z epoki lub na ich wiernych kopiach. Trzon repertuaru artystów stanowią dzieła muzyki francuskiej, niekiedy nieznane szerokiej publiczności, choć równie chętnie sięgają po wspaniały dorobek barokowej twórczości niemieckiej, angielskiej czy włoskiej. Zespół odwołuje się do praktyk wykonawczych danego regionu, stylu i epoki, a przyświeca mu idea przywrócenia i zaprezentowanie bogatej siedemnasto- i osiemnastowiecznej tradycji formacji działających na francuskim dworze.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się