Melting Pot to projekt, który od wielu lat gości podczas Jazztopadu oraz na czterech innych ważnych scenach koncertowych i festiwalach Europy. Każdej jesieni improwizujący artyści, którzy nie grali ze sobą nigdy wcześniej, wrzucani są do metaforycznego tygla i muszą odnaleźć wspólny muzyczny język.
Ten eksperyment, przypominający balansowanie na linie, wymaga otwartości i zaufania. To projekt symbolizujący jeden z najistotniejszych elementów muzyki improwizowanej: jej uniwersalność jako narzędzia komunikacji. Wyboru artystów dokonują dyrektorzy artystyczni organizacji partnerskich, bazując na wzajemnym zaufaniu. Bardzo często improwizatorzy uczestniczący w projekcie nie mają pojęcia, z kim będą występować, ale doskonale wiedzą, jak poruszać się w nowym środowisku oraz błyskawicznie rozwijać pomysły i motywy. Czasami muzyka jest tworzona na bieżąco, innym razem pojawiają się elementy kompozycji.
Podczas tegorocznej edycji Jazztopad zaprasza do projektu Melting Pot warszawskiego akordeonistę Zbigniewa Chojnackiego. To improwizator, który wymyka się gatunkowym szufladkom, a swój instrument przekształca w płynną, zmiennokształtną maszynę dźwięków. Austriacki festiwal Jazzfest Saalfelden wytypował Beate Wiesinger, liderkę zespołów i kompozytorkę, mającą wielkie upodobanie do niezwykłych rytmów i zamaszystych popowych melodii. Skłonność do tych ostatnich charakteryzuje jej formację echo boomer – nazwa zespołu nawiązuje do socjologicznego terminu oznaczającego pokolenie urodzone w latach 1970–1990. Belgijski saksofonista i klarnecista Rob Banken został wybrany przez Handelsbeurs z Gandawy. Przez ostatnie pięć lat artysta był wszechobecny na kreatywnych scenach miasta, grając z takimi zespołami jak Flat Earth Society oraz JMJ World Jazz Orchestra oraz wieloma mniejszymi lokalnymi formacjami. Banken prowadzi kwintet HAST, na wskroś współczesny zespół, który na albumie Elegy z 2019 roku serwuje połączenie melodii zainspirowanych Radiohead, pokrzywionych rytmów w stylu Jima Blacka oraz bogatych, kinowych pejzaży. Zaproszenie wibrafonistki Evi Filippou do projektu przez Jazzfest Berlin to bardzo trafna decyzja. Artystka jest niezwykle aktywna na scenie jazzowej i muzyki improwizowanej miasta, w którym żyją i tworzą muzycy z całego świata. Jej improwizacje są niezwykle melodyjne i zachwycają techniką gry na wibrafonie, czy to w surowym post-bopie czy w niezwykle wymagających kompozycjach Iannisa Xenakisa.