Program konferencji
JOINING THE DOTS

Daty konferencji
3–5 września 2025
NFM, Wrocław
 
Harmonogram rejestracji

  • rejestracja uczestników od 7 kwietnia do 31 sierpnia 2025
  • koniec pierwszej rejestracji: 10 lipca 2025

Koszt uczestnictwa w całej konferencji

  • przy zapisach do 10 lipca 2025: 350 EUR (1540 zł)
  • przy zapisach po 10 lipca 2025: 450 EUR (1980 zł)

Koszt uczestnictwa jednodniowego

  • 3 września lub 5 września 2025: 150 EUR (660 zł)
  • 4 września 2025: 170 EUR (750 zł)

Cennik dla wystawców

  • pakiet I: 1000 EUR
  • pakiet II: 1500 EUR
  • pakiet III: 2000 EUR

Kontakt:
ioc@nfm.wroclaw.pl 

środa, 3.09.2025

15:00–16:00 Otwarcie Konferencji 

Giovanni Antonini – uznany na arenie międzynarodowej dyrygent i dyrektor artystyczny Il Giardino Armonico – otworzy Orchestras Now! 2025 rozmową o sile narracji w programowaniu muzycznym. Powróci na scenę podczas następnego wieczoru, aby poprowadzić koncert inaugurujący 60. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans im. Andrzeja Markowskiego.

16:15 –17:30 Orkiestra na festiwalu – co decyduje o sukcesie?

Moderator: Natalia Klingbajl (Deputy Director for Development, NFM)
Pavel Trojan (Director, Prague Spring Festival)  
Nicolas Zekulin (Head of Music Programme, Edinburgh International Festival) 

Przedstawiciele uznanych festiwali podzielą się swoimi spostrzeżeniami na temat oczekiwań związanych z prezentacją projektów orkiestrowych w ich programach. Dyskusja skupiona będzie nie tylko wokół korzyści, ale także wyzwań związanych z dopasowaniem sposobu działania orkiestr do specyfiki festiwali.

czwartek, 4.09.2025

10:00–11:15 Optymalizacja strategii nagraniowych

Martin Cullingford (Editor and Publisher, Gramophone)
Sean Hickey (Managing Director, PENTATONE)  

Jak uczynić proces nagrywania bardziej efektywnym i opłacalnym? Dwóch czołowych ekspertów z branży fonograficznej przedstawi kluczowe aspekty, które powinny być brane pod uwagę – od doboru repertuaru i artystów przez negocjacje z wydawcami, aż po strategie promocyjne.

W trakcie sesji tej uczestnicy prześledzą cały cykl realizacji nagrania, by móc uzyskać odpowiedzi na kluczowe pytania: Co decyduje o tym, że projekt jest wart inwestycji? Jak możemy budować wokół nagrań atrakcyjne narracje? Czy programowanie koncertów w powiązaniu z dokonanymi nagraniami ma sens? Czego można oczekiwać od wydawcy w zakresie promocji i dystrybucji?

Analizując sprawdzone modele i nowe trendy, spróbujemy porozmawiać o tym, jak sprawić, by nagrania miały większy wpływ na branżę – zarówno artystyczny, jak i komercyjny.

11:30–13:15 Współpraca w orkiestrze – jak tworzyć inspirujące środowisko pracy?

Maria Catalina Prieto (Executive Director, Orquesta Filarmónica de Medellin)
Richard Wigley (CEO, Melbourne Symphony Orchestra)

Utrzymanie wysokiej etyki pracy w zespole artystycznym, który współpracuje tydzień po tygodniu przez lata, to wyzwanie. Muzycy często czują się silnie związani lojalnością względem orkiestry i jej członków, a jednocześnie ich relacje z administracją artystyczną bywają napięte. Ograniczone możliwości awansu czy gratyfikacji finansowych mogą rodzić pytanie: dlaczego dawać z siebie więcej? Jak w tym kontekście budować i utrzymać kulturę zaangażowania? Czy storytelling może pomóc w tworzeniu wspólnej wizji i wzmacnianiu współpracy? Jak zarząd może wspierać atmosferę otwartości i zaufania, by cała organizacja dążyła do wspólnego celu?

13:15–14:30 Przerwa obiadowa 

14:30–15:45  Budowanie relacji: Wymiana kulturowa i współpraca z Azją

Dołącz do rozmowy z kluczowymi przedstawicielami azjatyckiego sektora kultury, którzy podzielą się swoimi doświadczeniami artystycznymi i instytucjonalnymi, a także spojrzeniem na specyfikę tamtejszych rynków. Dyskusja skupi się na szansach i wyzwaniach związanych ze współpracą międzykulturową – wykraczając poza postrzeganie Azji i Europy wyłącznie jako kierunków tras koncertowych, a idąc w stronę budowania głębszych, bardziej trwałych relacji artystycznych i zawodowych.

Po krótkiej przerwie sesja przejdzie w praktyczny warsztat, którego celem będzie rozwijanie pomysłów na konkretne wspólne projekty. Więcej informacji już wkrótce!

14:30–15:45 Edukacja społeczna jako integralna część działalności programowej

Anke Fischer (Head of Education at Elbphilharmonie Hamburg)
Christoph Lieben-Seutter (General & Artistic Director of Elbphilharmonie Hamburg)

Podejście Elbphilharmonie do działalności edukacyjnej w dużej mierze wiąże się z koncepcją holistyczną, wedle której jest ona traktowana nie jako dodatkowe czy odrębne pole działania, lecz jako integralna część planowania programowego. Sesja ta oferuje pogłębione spojrzenie na działalność edukacyjną instytucji, opartą na współpracy z lokalną społecznością. Jej celem jest przede wszystkim uczestnictwo, zaangażowanie, wzmacnianie sprawczości i współdziałanie, a nie tradycyjne ujęcie tematu.  

W trakcie spotkania zaprezentowane zostaną możliwości, jakimi instytucje kultury dysponują w zakresie budowania relacji z różnorodną publicznością – bez względu na wiek czy środowisko społeczne – również w kontekście szerokich przemian kulturowych i społecznych XXI wieku. Anke Fischer oraz Christoph Lieben-Seutter podzielą się przykładami działań ze szczególnym uwzględnieniem programu „ZukunftsMusik” łączącego studentów i artystów we wspólnych rozmowach i próbach przed koncertami, a także projektów społecznych Elbphilharmonie skierowanych do wszystkich powyżej szesnastego roku życia i realizowanych we współpracy z różnorodnymi lokalnymi instytucjami Hamburga. 

16:15–17:45 Dyrektor muzyczny – kogo potrzebują orkiestry?

Moderator: Lydia Connolly - moderator (independent classical music mentor and consultant) 
Catherine Aldridge (Director of Artistic Planning, City of Birmingham Symphony Orchestra)
Nikolaus Pont (General Director, Bavarian Radio Orchestra) 
Andrés Lacasa Nikiforov (Director of Artistic Strategy and International Development, Ibermusica) 
Mark Williams (Beck Family Chief Executive Officer, Toronto Symphony Orchestra) 

Czy rola dyrektora muzycznego jest dziś najtrudniejszym stanowiskiem do obsadzenia? A może to same orkiestry i organizacje stawiają kandydatom zbyt wysokie wymagania? Przy tak dużej różnorodności oczekiwań artystycznych i opisów stanowisk w instytucjach, kogo tak naprawdę szukają orkiestry i jak dyrygenci mogą się w tym odnaleźć? Czy jesteśmy w stanie jasno określić kompetencje, które decydują o sukcesie dyrektora muzycznego we współczesnym świecie? Jaką rolę w identyfikowaniu i rozwijaniu talentów mogą odegrać agencje, instytucje oraz same orkiestry? I wreszcie – czy faktycznie brakuje artystów o odpowiednim potencjale, czy może problemem jest brak dialogu w branży, który pozwoliłby agencjom i orkiestrom lepiej dostosować się do zmiennych oczekiwań i priorytetów?

16:30–18:00 Open space

Wasza kolej! Podczas sesji Open Space to uczestnicy przejmą inicjatywę. Zachęcamy do wcześniejszego przesyłania nam preferowanego tematu lub palącej kwestii do przedyskutowania drogą mailową: ioc@nfm.wroclaw.pl i przygotowania się do poprowadzenie rozmowy w dniu wydarzenia.

19:00 NFM, Sala Główna ORLEN

Pamięci wielkiego Człowieka

Koncert inaugurujący jubileuszową, 60. edycję Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans im. Andrzeja Markowskiego

Przed nami wieczór pełen muzycznego kunsztu i poruszających kontrastów: pod batutą maestra Giovanniego Antoniniego Il Giardino Armonico i Chór NFM wykonają pełną blasku Mszę C-dur KV 317 „Koronacyjną” W.A. Mozarta oraz rewolucyjną III Symfonię Es-dur op. 55 „Eroicę” L. van Beethovena.

piątek, 5.09.2025

9:30–10:45 Nowe wyzwania dla liderów – jak skutecznie wejść w rolę dyrektora?

Moderator: Richard Evans (Managing Director, Australian Chamber Orchestra, Founder and Principal Partner at REA Arts & Culture)
Fredrik Andersson (Director of Music at Gulbenkian Foundation / until March 31, 2025: Programme Director at Konserthuset Stockholm)
Ewa Bogusz-Moore (until the end of June 2025: General and Programme Director, NOSPR / from August 2025: Artistic and Managing Director of Kölner Philharmonie)
Robert Brufau (until the end of June 2025: Director, L'Auditori de Barcelona, OBC – Barcelona Symphony Orchestra / Starting July 1:  Program Director, Konserthuset, Royal Stockholm Philharmonic Orchestra) 

Objęcie strategicznego przywództwa w nowej organizacji to zarówno ekscytujące wyzwanie, jak i moment pełen niepewności. Jak ocenić swoją gotowość do podjęcia takiego kroku i jak wzmocnić się w obliczu nowych wyzwań? Uczestnicy dyskusji porozmawiają o realiach towarzyszącym zmianom – od budowania w nowych zespołach zaufania i nawiązywania relacji z kluczowymi interesariuszami, po analizę wyzwań i szans w organizacji. Czy każda zmiana na stanowisku lidera jest trudna? Jakie strategie można przyjąć, gdy rzeczywistość okazuje się bardziej wymagająca, niż można było się tego spodziewać spodziewać? Zapraszamy na szczerą rozmowę o pierwszych krokach na drodze do skutecznego przywództwa.

9:30–10:45 Cyfrowy marketing i dystrybucja biletów na przykładzie współpracy Rundfunk Orchester und Chöre i Future Demand

Anselm Rose (CEO, Rundfunk Orchester und Chöre Berlin)
Hannes Tronsberg (Founder & CEO, Future Demand) 

Podczas tej sesji zostaną przedstawione kluczowe wnioski i doświadczenia z innowacyjnej współpracy Rundfunk Orchester und Chöre oraz innych organizacji z Future Demand, koncentrujące się na przełomowej roli sztucznej inteligencji i strategii opartych na danych w marketingu cyfrowym, rozwoju publiczności, dystrybucji biletów oraz planowaniu organizacyjnym. Przeanalizujemy, w jaki sposób zaawansowana analityka i narzędzia AI mogą znacząco zwiększyć zaangażowanie odbiorców, zoptymalizować procesy sprzedażowe, odciążyć zespoły marketingowe w obliczu rosnących wyzwań oraz budować silniejszą i bardziej efektywną obecność cyfrową. Poprzez przykłady odniesionych sukcesów i zaistniałych trudności paneliści dostarczą praktyczną wiedzę i spróbują odpowiedzieć na pytanie, czy rzeczywiście można odnieść sukces w dynamicznie zmieniającym się świecie marketingu orkiestr w erze cyfrowej – i co jest do tego niezbędne. 

11:00–12:30 Dyplomacja kulturalna i soft power – jak orkiestry mogą wykorzystać ich potencjał?

Moderator: Davinia Galea (Managing Director, ARC Research & Consultancy)

Bill Chandler (Director, BBC Symphony Orchestra)
Yeşim Gürer Oymak (Deputy Director, Istanbul Foundation for Culture) 
Tabaré Perlas (CEO, West-Eastern Divan Orchestra) 
Rūta Prusevičienė (General Director, National Philharmonic Society of Lithuania) 

Co naprawdę oznaczają dziś dyplomacja kulturalna i soft power oraz jak orkiestry i instytucje kultury mogą skutecznie wykorzystać te narzędzia? Międzynarodowe relacje nabierają coraz większego znaczenia, dlatego sesja ta skupiona będzie na lokalnym i globalnym wzmacnianiu pozycji orkiestr za sprawą storytellingu. Prelegenci omówią, jak zbudować przekonujące narrację, zbliżające kultury i angażujące nie tylko słuchaczy, ale także pełniące rolę skutecznego narzędzia w międzynarodowej polityce, wspierając strategie polityki kulturalnej i soft power.

11:00–12:30 Brzmienie a komfort – jak zadbać o zdrowie w świecie muzyki?

Moderator: Anita Debeare (Pearle)
Tom Baxter (Orchestra Manager, BBC Philharmonic)
Des O’Neill (Sottovoce)
Philip Wright (Director, ARUP)
Maciej Wróbel (Head of the Department of Otolaryngology and Laryngological Oncology at the Collegium Medicum of NCU in Bydgoszcz)

Ta sesja będzie dotyczyła wpływu jaki długotrwała ekspozycja na hałas ma nie tylko na słuch, ale także na ogólne samopoczucie artystów. Omówione zostaną strategie zarządzania poziomem hałasu, wyzwania związane z ochroną słuchu i trudności towarzyszące rzetelnym pomiarom natężenia dźwięku. Wspólnie zastanowimy się nad rolą akustyki sal koncertowych, układu sceny, planowania repertuaru oraz potencjalnych regulacji prawnych, które mogłyby przyczynić się do stworzenia bezpieczniejszych i bardziej zrównoważonych warunków pracy dla muzyków.

13:15–14:30 Sztuka skutecznej polityki kulturalnej – jak lepiej angażować decydentów? 

Moderator: Mark Pemberton (Arts Consultant) 
Olga Brzezińska (Deputy Director, Adam Mickiewicz Institute)
Aurélie Foucher (Deputy Director, Scène Ensemble)
Simon Reinink (General Director, Concertgebouw Amsterdam)
Simon Woods (President and CEO, League of American Orchestras)    

W jaki sposób branża muzyki klasycznej może skuteczniej zabiegać o wsparcie i uznanie ze strony rządów, zachowując jednocześnie integralność i działając w sposób oparty na zasadach etycznych? Nawiązując do dyskusji o dyplomacji kulturalnej, ta sesja skupi się na odpowiedzialnych strategiach angażowania decydentów, pozyskiwania funduszy oraz kształtowania pozycji orkiestr i instytucji kultury jako kluczowych elementów życia społecznego, dobrostanu wspólnot i tożsamości obywatelskiej. Prelegenci omówią, jak poruszać się w krajobrazie politycznym z zachowaniem transparentności, budować sojusze oparte na wspólnych wartościach oraz wykorzystywać storytelling do tworzenia przekonujących, ale etycznie ugruntowanych argumentów na rzecz roli sztuki w polityce publicznej. 

14:45–15:30 Oficjalne zakończenie 

Odpowiedzi na pytania
Martyna Hnatyszak
Kierownik działu produkcji wydarzeń artystycznych / Menedżer zespołu / koordynator koncertów Polish Cello Quartet
+48 71 715 98 57
+48 661 519 264
martyna.hnatyszak@nfm.wroclaw.pl
Pola Morawetz
Referent ds. logistyki
+71 715 97 05
+48 727 010 235
pola.morawetz@nfm.wroclaw.pl
Konferencja
Formularz zgłoszeniowy
Oferta noclegowa
Oferta wystawiennicza
Poprzednia edycja
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się