środa, 3.09.2025
15:00 –16:00 – Sala Czerwona
Otwarcie Konferencji
Giovanni Antonini – uznany na arenie międzynarodowej dyrygent i dyrektor artystyczny Il Giardino Armonico – otworzy Orchestras Now! 2025 rozmową o sile narracji w programowaniu muzycznym. Powróci na scenę podczas następnego wieczoru, aby poprowadzić koncert inaugurujący 60. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans im. Andrzeja Markowskiego.
16:15 –17:30 – Sala Czerwona
Orkiestra na festiwalu – co decyduje o sukcesie?
Moderator: Natalia Klingbajl (Deputy Director for Development, NFM)
Patrick Alfaya (General Manager and Artistic Director of Quincena Musical de San Sebastian)
Andrzej Kosendiak (Artistic Director, Andrzej Markowski International Festival Wratislavia Cantans)
Rūta Prusevičienė (General Director, National Philharmonic Society of Lithuania)
Przedstawiciele uznanych festiwali podzielą się swoimi spostrzeżeniami na temat oczekiwań związanych z prezentacją projektów orkiestrowych w ich programach. Dyskusja skupiona będzie nie tylko wokół korzyści, ale także wyzwań związanych z dopasowaniem sposobu działania orkiestr do specyfiki festiwali.
18:00 – 19:15 – Sala Czerwona
Crafting stories
Eva Klein (Freelance Marketing Editor, Philharmonie Luxembourg)
Choć Richard Wagner miał rację, mówiąc, że „muzyka zaczyna się tam, gdzie kończy się język”, równie prawdziwe jest to, że w XXI wieku słowa mogą być potężnymi sprzymierzeńcami w przyciąganiu ludzi do muzyki klasycznej.
W tej sesji dziennikarka i specjalistka od marketingu Eva Klein dzieli się spostrzeżeniami na temat tego, jak wykorzystać metody opowiadania historii z dziedziny komunikacji i dziennikarstwa w celu nawiązywania kontaktu z odbiorcami i wzbogacenia ich doświadczeń koncertowych – przed, w trakcie i po wydarzeniu.
Od publikacji drukowanych po podcasty i krótkie filmy wideo: jakie formaty i media wyróżniają się w naszej erze opartej na treściach? Jak stworzyć ton komunikacji, który rezonuje zarówno z wartościami danej organizacji, jak i z współczesną wrażliwością? Gdzie leży równowaga między dostępnością a merytoryczną głębią, między rozrywką a przekazywaniem wiedzy? I być może najważniejsze: jakie historie powinniśmy w ogóle opowiadać?
19:15 Pasaż - wernisaż instalacji
Z okazji jubileuszu dziesięciolecia NFM zapraszamy do Pasażu – dynamicznego, interaktywnego korytarza dźwiękowego przenoszącego do Świata Wspomnień. Twórcą instalacji jest Pierre Jodlowski – kompozytor, performer i artysta multimedialny, znany też dobrze publiczności jako dyrektor artystyczny festiwalu Musica Electronica Nova.
Najnowsza odsłona projektu została opracowana specjalnie z okazji święta NFM. W pewnym sensie stanowi portret instytucji – ukazuje nie tylko jej działalność muzyczną, ale także pracę całego zespołu i wyjątkową architekturę budynku. Instalacja ma formę tunelu o długości dziesięciu metrów i zapewnia odwiedzającym immersyjne środowisko dźwięku i światła, z którym mogą wchodzić w interakcję. Ruchy wewnątrz Pasażu są analizowane przez zestaw czujników, co pozwala obecnym w środku wpływać na otaczającą ich atmosferę brzmieniową i wizualną.
Oryginalne dźwięki Pierre Jodlowski nagrał w ciągu kilku tygodni, aby uchwycić niezwykłą energię i aktywność, które panują w NFM. Podczas spaceru przez tunel odwiedzający doświadczą „pamięci dźwiękowej” dającej im wgląd w jeden z wielu aspektów działalności instytucji. Po raz pierwszy projekt prezentowany będzie w środę 3.09 w ramach Międzynarodowej Konferencji Orkiestr Orchestras Now!, a wieczorem tego samego dnia zostanie otwarty dla publiczności. Zanurzmy się w czasie i posłuchajmy, jak brzmi życie NFM.
WIECZORNE SPOTKANIA
Zachęcamy delegatów do spotykania się wieczorami w miejscowych lokalach, by już we własnym zakresie spędzić czas na nieformalnych rozmowach i uciechach kulinarnych.
Forum Kulinarne, pl. Wolności 4 (ostatnie zamówienia o godz. 22.30, lokal czynny do północy)
czwartek, 4.09.2025
10:00 – 11:15 Foyer –1 (Czerwone Kanapy)
Spotkanie z Tateo Nakajimą
Tateo Nakajima (ARUP)
Philipp Klais (Orgelbau Klais Bonn)
Zapraszamy na wyjątkowe spotkanie z Tateo Nakajimą (ARUP) – głównym projektantem akustyki sali koncertowej NFM. Rozpocznie się ono rozmową, podczas której uczestnicy poznają kulisy procesu projektowego i technicznego kształtującego to niezwykłe miejsce – nie tylko jako przestrzeń wydarzeń artystycznych, lecz także jako instrument sam w sobie.
Po dyskusji Tateo Nakajima oprowadzi zebranych po sali, ujawniając, w jaki sposób wizja architektoniczna, precyzja akustyczna i projekt sceniczny łączą się, tworząc przestrzeń pogłębiającą więź między artystami a publicznością.
Zachęcamy do dowiedzenia się, jak przemyślany projekt przekształca budynek w żywą opowieść, w której każda powierzchnia, dźwięk i siedzenie współtworzą kulturalne życie społeczności. Sesja ta skupiona będzie wokół tego, jak gmachy instytucji związanych ze sztuką mogą stać się zarówno fizycznym wyrazem tożsamości i ambicji miasta, jak i ambasadorami jego artystycznego głosu.
Rozmowę poprowadzi Philipp Klais (Orgelbau Klais Bonn) – twórca cenionych organów NFM.
10:00–11:15 – Sala Czerwona
Optymalizacja strategii nagraniowych
Martin Cullingford (Editor and Publisher, Gramophone)
Sean Hickey (Managing Director, PENTATONE)
Jak uczynić proces nagrywania bardziej efektywnym i opłacalnym? Dwóch czołowych ekspertów z branży fonograficznej przedstawi kluczowe aspekty, które powinny być brane pod uwagę – od doboru repertuaru i artystów przez negocjacje z wydawcami, aż po strategie promocyjne.
W trakcie sesji tej uczestnicy prześledzą cały cykl realizacji nagrania, by móc uzyskać odpowiedzi na kluczowe pytania: Co decyduje o tym, że projekt jest wart inwestycji? Jak możemy budować wokół nagrań atrakcyjne narracje? Czy programowanie koncertów w powiązaniu z dokonanymi nagraniami ma sens? Czego można oczekiwać od wydawcy w zakresie promocji i dystrybucji?
Analizując sprawdzone modele i nowe trendy, spróbujemy porozmawiać o tym, jak sprawić, by nagrania miały większy wpływ na branżę – zarówno artystyczny, jak i komercyjny.
11:45–13:00 – Sala Czerwona
Współpraca w orkiestrze – jak tworzyć inspirujące środowisko pracy?
Moderator: Simon Woods (President and CEO, League of American Orchestras)
Maciej Młodawski (Cello Section Leader, NFM Wrocław Philharmonic)
Maria Catalina Prieto (Executive Director, Orquesta Filarmónica de Medellin)
Simon Webb (BBC Head of Orchestras and Choirs)
BUDOWANIE ORKIESTR OD ŚRODKA
Dobra kultura organizacyjna ma kluczowe znaczenie dla doskonałości artystycznej, rozwoju instytucji oraz realizacji misji orkiestry wobec społeczności. Jednak utrzymywanie jej w dużej grupie artystów o różnorodnym doświadczeniu, odmiennym podejściu do roli muzyka symfonicznego i różnym poziomie zaangażowania w kwestie wpływające na rozwój organizacji jest nie lada wyzwaniem.
Jak możemy wspierać filozofię zarządzania, która szanuje perspektywę muzyków, jednocześnie angażując ich bardziej w życie organizacji? Jakie strategie okazują się skuteczne w budowaniu wspólnej wizji artystycznej, z którą się utożsamiają i która motywuje? Jak możemy przezwyciężyć tradycyjne bariery między zarządem a muzykami i stworzyć głębsze porozumienie wokół wspólnych celów?
11:30 – 12:45 – Sala Czarna
Bomsori x Bacewicz
Moderator: David Taylor (Consultant, David Taylor)
Daniel Cichy ( Director-Editor-in-Chief, PWM)
Grzegorz Kotow (LIU KOTOW International Management & Promotion)
Utrzymanie wysokiej etyki pracy w zespole artystycznym, który współpracuje tydzień po tygodniu przez lata, to wyzwanie. Muzycy często czują się silnie związani lojalnością względem orkiestry i jej członków, a jednocześnie ich relacje z administracją artystyczną bywają napięte. Ograniczone możliwości awansu czy gratyfikacji finansowych mogą rodzić pytanie: dlaczego dawać z siebie więcej? Jak w tym kontekście budować i utrzymać kulturę zaangażowania? Czy storytelling może pomóc w tworzeniu wspólnej wizji i wzmacnianiu współpracy? Jak zarząd może wspierać atmosferę otwartości i zaufania, by cała organizacja dążyła do wspólnego celu?
Sesja ta skupi się na procesie, w którym osobista fascynacja Bomsori twórczością Grażyny Bacewicz przerodziła się w wyjątkowy projekt międzykulturowy. Punktem wyjścia będzie pokaz filmu Jakuba Piątka, który śledził drogę Bomsori w poznawaniu dziedzictwa wybitnej, choć wciąż odkrywanej kompozytorki pierwszej połowy XX wieku.
Dzięki bliskiej współpracy zespołu artystki z wydawcą dzieł Bacewicz to, co zaczęło się jako twórcze poszukiwanie, rozwinęło się w interesujący przykład współdziałania strategii nagraniowej i narracji audiowizualnej oraz działań promocyjnych w tworzeniu szerszego zainteresowania reaktywowaniem repertuaru i budowaniu wartościowego dialogu międzynarodowego.
W trakcie sesji poruszona zostanie również kwestia rosnącego znaczenia projektów audiowizualnych we współczesnym przemyśle muzycznym, a także rola filmów dokumentalnych w dbaniu o dziedzictwo kulturowe i pogłębianiu relacji z publicznością. Na szczególne podkreślenie zasługuje edukacyjny potencjał takich działań – zwłaszcza tych, które inspirują młode pokolenia do odkrywania nowych dzieł oraz poznawania historii muzyki i twórczości mniej sławnych kompozytorów.
12:45–14:30 – foyer +4
Przerwa obiadowa
Wszystkie osoby uczestniczące w konferencji zapraszamy na przerwę obiadową. Posiłek będzie serwowany w foyer +4 – to doskonała okazja, by odpocząć, porozmawiać i nabrać energii przed kolejnymi punktami programu.
14:00–15:15 – Sala Czerwona
Budowanie relacji: Wymiana kulturowa i współpraca z Azją
Moderator: Shannen Liu-Kotow (LIU KOTOW International Management & Promotion)
Christopher Cheong (Artistic Planning, Singapore Symphony Orchestra)
Joseph Luo (Head of Programming Section – music, National Theater and Concert Hall, Taiwan)
Youri Son (Director of Artistic Planning, KBS Symphony Orchestra)
Paul Tam (Executive Director, Performing Arts, West Kowloon Cultural District Authority)
Dołącz do rozmowy z kluczowymi przedstawicielami azjatyckiego sektora kultury, którzy podzielą się swoimi doświadczeniami artystycznymi i instytucjonalnymi, a także spojrzeniem na specyfikę tamtejszych rynków. Dyskusja skupi się na szansach i wyzwaniach związanych ze współpracą międzykulturową – wykraczając poza postrzeganie Azji i Europy wyłącznie jako kierunków tras koncertowych, a idąc w stronę budowania głębszych, bardziej trwałych relacji artystycznych i zawodowych.
15:30 – 16:30 – Sala Kameralna
Zainteresowany poznaniem azjatyckiego rynku?
Po sesji nasi paneliści z Azji poprowadzą indywidualne rozmowy przy stolikach dyskusyjnych, podczas których będziemy mogli dowiedzieć się więcej o możliwościach biznesowych i o rynku w ich krajach.
Shannen Liu-Kotow
Zadaj pytanie: Łączenie artystów i projektów między Azją a światem
Jako menedżerka artystów reprezentuję solistów z Azji na całym świecie (od Wschodu do Zachodu) oraz wprowadzam orkiestry i międzynarodowe projekty z całego świata do Azji (od Zachodu do Wschodu). Codziennie działam na styku różnych wizji artystycznych, kultur pracy i oczekiwań – i wiem, co pomaga, co przeszkadza, a co naprawdę buduje zaufanie. To spotkanie jest otwarte na szczere rozmowy: możesz zapytać mnie o potrzeby artystów, komunikację międzykulturową, realia tras koncertowych lub o to, jak tworzyć współpracę, która faktycznie działa między regionami.
Youri Son
Różne zegary, wspólne cele: nawigacja w kulturze planowania w Azji i Europie
Na podstawie mojego doświadczenia w pracy zarówno w salach koncertowych, jak i jako menedżerki orkiestry w Korei poprowadzę otwartą rozmowę o różnicach w kulturze planowania między instytucjami azjatyckimi i europejskimi – od harmonogramów i etapu podejmowania decyzji po style komunikacji. Mam nadzieję, że dzięki rozmowie uda nam się lepiej zrozumieć wzajemne procesy i budować skuteczniejsze, długoterminowe współprace.
Joseph Luo
Zadaj pytanie: Razem znajdźmy platformę
Opierając się na bogatym doświadczeniu pracy z największymi orkiestrami i salami koncertowymi na Tajwanie, zapraszam ekspertów z orkiestr, agencji i środowiska artystycznego do wspólnej dyskusji o wyzwaniach związanych z planowaniem tras koncertowych, wymianą perspektyw i dążeniem do głębszego zrozumienia rzeczywistości, z którą się mierzymy.
Paul Tam
Muzyka i centra muzyczne przyszłości
Jako osoba, która obecnie nie zarządza orkiestrą ani nie pełni funkcji menedżera, lecz zajmuje się planowaniem przyszłego centrum muzycznego oraz prowadzeniem nietradycyjnych przestrzeni muzycznych (teatrów, black boxów i przestrzeni na świeżym powietrzu), poprowadzę dyskusję na temat roli centrum muzycznego – dziś i w przyszłości. Podzielę się również artystyczną wizją tworzonego przez WestK Centrum Muzycznego oraz tym, jak wymagania artystyczne, techniczne, społeczne i biznesowe kształtują jego projekt, funkcjonalność i sposoby dotarcia do przyszłych użytkowników.
Christopher Cheong
Porozmawiajmy: Strategie internacjonalizacji orkiestr – poza trasą koncertową
Zapraszam uczestników z orkiestr, agencji i szerszego środowiska muzycznego do wspólnej burzy mózgów i dyskusji na temat strategii internacjonalizacji, które orkiestry mogą wdrażać… wykraczając poza zwykłe trasy koncertowe!
14:30–15:45 – Sala Czarna
Edukacja społeczna jako integralna część działalności programowej
Anke Fischer (Head of Education at Elbphilharmonie Hamburg)
Christoph Lieben-Seutter (General & Artistic Director of Elbphilharmonie Hamburg)
Podejście Elbphilharmonie do działalności edukacyjnej w dużej mierze wiąże się z koncepcją holistyczną, wedle której jest ona traktowana nie jako dodatkowe czy odrębne pole działania, lecz jako integralna część planowania programowego. Sesja ta oferuje pogłębione spojrzenie na działalność edukacyjną instytucji, opartą na współpracy z lokalną społecznością. Jej celem jest przede wszystkim uczestnictwo, zaangażowanie, wzmacnianie sprawczości i współdziałanie, a nie tradycyjne ujęcie tematu.
W trakcie spotkania zaprezentowane zostaną możliwości, jakimi instytucje kultury dysponują w zakresie budowania relacji z różnorodną publicznością – bez względu na wiek czy środowisko społeczne – również w kontekście szerokich przemian kulturowych i społecznych XXI wieku. Anke Fischer oraz Christoph Lieben-Seutter podzielą się przykładami działań ze szczególnym uwzględnieniem programu „ZukunftsMusik” łączącego studentów i artystów we wspólnych rozmowach i próbach przed koncertami, a także projektów społecznych Elbphilharmonie skierowanych do wszystkich powyżej szesnastego roku życia i realizowanych we współpracy z różnorodnymi lokalnymi instytucjami Hamburga.
16:15–17:45 – Sala Czerwona
Dyrektor muzyczny – kogo potrzebują orkiestry?
Moderator: Lydia Connolly - moderator (independent classical music mentor and consultant)
Catherine Aldridge (Director of Artistic Planning, City of Birmingham Symphony Orchestra)
Nikolaus Pont (General Director, Bavarian Radio Orchestra)
Andrés Lacasa Nikiforov (Director of Artistic Strategy and International Development, Ibermusica)
Mark Williams (Beck Family Chief Executive Officer, Toronto Symphony Orchestra)
Czy rola dyrektora muzycznego jest dziś najtrudniejszym stanowiskiem do obsadzenia? A może to same orkiestry i organizacje stawiają kandydatom zbyt wysokie wymagania? Przy tak dużej różnorodności oczekiwań artystycznych i opisów stanowisk w instytucjach, kogo tak naprawdę szukają orkiestry i jak dyrygenci mogą się w tym odnaleźć? Czy jesteśmy w stanie jasno określić kompetencje, które decydują o sukcesie dyrektora muzycznego we współczesnym świecie? Jaką rolę w identyfikowaniu i rozwijaniu talentów mogą odegrać agencje, instytucje oraz same orkiestry? I wreszcie – czy faktycznie brakuje artystów o odpowiednim potencjale, czy może problemem jest brak dialogu w branży, który pozwoliłby agencjom i orkiestrom lepiej dostosować się do zmiennych oczekiwań i priorytetów?
16:30–18:00 – Sala Czarna
Open space
Zapraszamy na sesję Open Space, gdzie w dynamicznym tempie zaprezentujemy najnowsze inicjatywy wspierające orkiestry w zwiększaniu ich efektywności, zasięgu i znaczenia.
- Co by było, gdyby koncert umożliwiał orkiestrze i publiczności nie tylko wspólne przebywanie w tej samej przestrzeni, ale także głębszą interakcję?
Prezentacja przedstawi format koncertowy autorstwa projektantki Iñigo Ginera Mirandy, który pozwala muzykom i słuchaczom lepiej się poznać i nawiązać bliższą relację. - Sinfonia Varsovia – nowe centrum muzyczne. Od marzeń do rzeczywistości (Janusz Marynowski, Dyrektor Orkiestry Sinfonia Varsovia);
- Wyobraź sobie, że dzięki technologii cyfrowej orkiestra jest obecna na wielu lekcjach jednocześnie i współpracuje z nauczycielami, aby uczynić naukę przyjemną, angażującą i dającą młodszym odbiorcom większą świadomość tego, czym naprawdę jest taki zespół. Tak właśnie działa Danzón, a podczas prezentacji opowiemy, w jaki sposób projekt ten może stać się kluczem do angażowania dzieci i młodzieży – zarówno w czasie lekcji, jak i poza szkołą – oraz do wzmacniania relacji między orkiestrami, szkołami i lokalną społecznością (Asbjørn Keiding);
- Easy-Connect to narzędzie umożliwiające orkiestrom sprostanie podwójnemu wyzwaniu: przyciągania nowych słuchaczy i pogłębiania więzi z obecną już regularnie na koncertach publicznością (James Bush);
- Platforma przesłuchań YOUNISON tworzy bezpieczne, uczciwe i chronione środowisko –globalne i wyrównane pole gry dla muzyków. Zapewniając jednolitą jakość nagrań i gwarantując ich autentyczność, oferuje orkiestrom doskonałe narzędzia do zarządzania całym procesem rekrutacji – od preselekcji po przesłuchania na żywo (Christoph Widauer);
- OnstageAI to przeznaczona dla sal koncertowych, orkiestr i instytucji muzycznych technologia, która rewolucjonizuje nagrywanie i montaż koncertów na żywo. Jest prosta w obsłudze i dostępna dla każdego. Połączona ze zdalnie sterowanymi kamerami PTZ ogranicza liczbę osób zaangażowanych w realizację, oszczędza czas, a jednocześnie zapewnia nagranie wideo najwyższej jakości. prezentacji OnstageAI ma przyjemność zaprosić uczestników na nieformalne rozmowy, które odbędą się w foyer NFM na poziomie -3 (Jakub Fiebig).
19:00 – Sala Główna ORLEN
Pamięci wielkiego Człowieka
Koncert inaugurujący jubileuszową, 60. edycję Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans im. Andrzeja Markowskiego
Przed nami wieczór pełen muzycznego kunsztu i poruszających kontrastów: pod batutą maestra Giovanniego Antoniniego Il Giardino Armonico i Chór NFM wykonają pełną blasku Mszę C-dur KV 317 „Koronacyjną” W.A. Mozarta oraz rewolucyjną III Symfonię Es-dur op. 55 „Eroicę” L. van Beethovena.
WIECZORNE SPOTKANIA
Zachęcamy delegatów do spotykania się wieczorami w miejscowych lokalach, by już we własnym zakresie spędzić czas na nieformalnych rozmowach i uciechach kulinarnych.
Forum Kulinarne, pl. Wolności 4 (ostatnie zamówienia o godz. 22.30, lokal czynny do północy)
piątek, 5.09.2025
9:30–10:45 – Sala Czerwona
Nowe wyzwania dla liderów – jak skutecznie wejść w rolę dyrektora?
Moderator: Richard Evans (Managing Director, Australian Chamber Orchestra, Founder and Principal Partner at REA Arts & Culture)
Fredrik Andersson (Director of Music at Gulbenkian Foundation / until March 31, 2025: Programme Director at Konserthuset Stockholm)
Ewa Bogusz-Moore (until the end of June 2025: General and Programme Director, NOSPR / from August 2025: Artistic and Managing Director of Kölner Philharmonie)
Robert Brufau (until the end of June 2025: Director, L'Auditori de Barcelona, OBC – Barcelona Symphony Orchestra / Starting July 1: Program Director, Konserthuset, Royal Stockholm Philharmonic Orchestra)
Objęcie strategicznego przywództwa w nowej organizacji to zarówno ekscytujące wyzwanie, jak i moment pełen niepewności. Jak ocenić swoją gotowość do podjęcia takiego kroku i jak wzmocnić się w obliczu nowych wyzwań? Uczestnicy dyskusji porozmawiają o realiach towarzyszącym zmianom – od budowania w nowych zespołach zaufania i nawiązywania relacji z kluczowymi interesariuszami, po analizę wyzwań i szans w organizacji. Czy każda zmiana na stanowisku lidera jest trudna? Jakie strategie można przyjąć, gdy rzeczywistość okazuje się bardziej wymagająca, niż można było się tego spodziewać spodziewać? Zapraszamy na szczerą rozmowę o pierwszych krokach na drodze do skutecznego przywództwa.
9:30–10:45 – Sala Czarna
Cyfrowy marketing i dystrybucja biletów na przykładzie współpracy Rundfunk Orchester und Chöre i Future Demand
Anselm Rose (CEO, Rundfunk Orchester und Chöre Berlin)
Hannes Tronsberg (Founder & CEO, Future Demand)
Podczas tej sesji zostaną przedstawione kluczowe wnioski i doświadczenia z innowacyjnej współpracy Rundfunk Orchester und Chöre oraz innych organizacji z Future Demand, koncentrujące się na przełomowej roli sztucznej inteligencji i strategii opartych na danych w marketingu cyfrowym, rozwoju publiczności, dystrybucji biletów oraz planowaniu organizacyjnym. Przeanalizujemy, w jaki sposób zaawansowana analityka i narzędzia AI mogą znacząco zwiększyć zaangażowanie odbiorców, zoptymalizować procesy sprzedażowe, odciążyć zespoły marketingowe w obliczu rosnących wyzwań oraz budować silniejszą i bardziej efektywną obecność cyfrową. Poprzez przykłady odniesionych sukcesów i zaistniałych trudności paneliści dostarczą praktyczną wiedzę i spróbują odpowiedzieć na pytanie, czy rzeczywiście można odnieść sukces w dynamicznie zmieniającym się świecie marketingu orkiestr w erze cyfrowej – i co jest do tego niezbędne.
11:00–12:30 – Sala Czerwona
Dyplomacja kulturalna i soft power – jak orkiestry mogą wykorzystać ich potencjał?
Moderator: Davinia Galea (Managing Director, ARC Research & Consultancy)
Bill Chandler (Director, BBC Symphony Orchestra)
Yeşim Gürer Oymak (Deputy Director, Istanbul Foundation for Culture)
Tabaré Perlas (CEO, West-Eastern Divan Orchestra)
Rūta Prusevičienė (General Director, National Philharmonic Society of Lithuania)
Co naprawdę oznaczają dziś dyplomacja kulturalna i soft power oraz jak orkiestry i instytucje kultury mogą skutecznie wykorzystać te narzędzia? Międzynarodowe relacje nabierają coraz większego znaczenia, dlatego sesja ta skupiona będzie na lokalnym i globalnym wzmacnianiu pozycji orkiestr za sprawą storytellingu. Prelegenci omówią, jak zbudować przekonujące narrację, zbliżające kultury i angażujące nie tylko słuchaczy, ale także pełniące rolę skutecznego narzędzia w międzynarodowej polityce, wspierając strategie polityki kulturalnej i soft power.
11:00–12:30 – Sala Czarna
Brzmienie a komfort – jak zadbać o zdrowie w świecie muzyki?
Moderator: Anita Debeare (Pearle)
Tom Baxter (Orchestra Manager, BBC Philharmonic)
Tony David Cray (Sottovoce)
Philip Wright (Director, ARUP)
Maciej Wróbel (Head of the Department of Otolaryngology and Laryngological Oncology at the Collegium Medicum of NCU in Bydgoszcz)
Ta sesja będzie dotyczyła wpływu jaki długotrwała ekspozycja na hałas ma nie tylko na słuch, ale także na ogólne samopoczucie artystów. Omówione zostaną strategie zarządzania poziomem hałasu, wyzwania związane z ochroną słuchu i trudności towarzyszące rzetelnym pomiarom natężenia dźwięku. Wspólnie zastanowimy się nad rolą akustyki sal koncertowych, układu sceny, planowania repertuaru oraz potencjalnych regulacji prawnych, które mogłyby przyczynić się do stworzenia bezpieczniejszych i bardziej zrównoważonych warunków pracy dla muzyków.
12:30–13:15
Przerwa na lunch
We foyer -3 będzie dostępny bufet z przekąskami serwowanymi na zimno.
13:15–14:30 – Sala Czerwona
Sztuka skutecznej polityki kulturalnej – jak lepiej angażować decydentów?
Moderator: Mark Pemberton (Arts Consultant)
Olga Brzezińska (Deputy Director, Adam Mickiewicz Institute)
Aurélie Foucher (Deputy Director, Scène Ensemble)
Simon Reinink (General Director, Concertgebouw Amsterdam)
Simon Woods (President and CEO, League of American Orchestras)
W jaki sposób branża muzyki klasycznej może skuteczniej zabiegać o wsparcie i uznanie ze strony rządów, zachowując jednocześnie integralność i działając w sposób oparty na zasadach etycznych? Nawiązując do dyskusji o dyplomacji kulturalnej, ta sesja skupi się na odpowiedzialnych strategiach angażowania decydentów, pozyskiwania funduszy oraz kształtowania pozycji orkiestr i instytucji kultury jako kluczowych elementów życia społecznego, dobrostanu wspólnot i tożsamości obywatelskiej. Prelegenci omówią, jak poruszać się w krajobrazie politycznym z zachowaniem transparentności, budować sojusze oparte na wspólnych wartościach oraz wykorzystywać storytelling do tworzenia przekonujących, ale etycznie ugruntowanych argumentów na rzecz roli sztuki w polityce publicznej.
14:30–15:00 – Sala Czerwona
Oficjalne zakończenie