Istniejąca od 1978 roku NFM Orkiestra Leopoldinum współpracowała z gronem uznanych artystów, jak choćby Krzysztof Penderecki, Daniel Hope, Richard Tognetti, Kolja Blacher, Julia Fischer, Timothy Ridout, Nils Mönkemeyer, Daniel Müller-Schott, Kian Soltani, Giovanni Sollima, Emmanuel Pahud, Radek Baborák, Sergei Nakariakov, Reinhard Goebel, Heinz Holliger, András Schiff, Konstanty Andrzej Kulka, Bartłomiej Nizioł, Krzysztof Jakowicz i Jakub Jakowicz, Piotr Anderszewski czy Jerzy Maksymiuk.
W ciągu niemal pięćdziesięciu lat swej działalności orkiestra osiągnęła znaczącą pozycję na polskiej scenie muzycznej. Należący do niej artyści poznali także różne metody prowadzenia zespołu i wypracowali własne podejście do muzyki, łączące emocjonalność brzmienia z klarownością faktury. Na te właśnie cechy gry NFM Orkiestry Leopoldinum zwracają uwagę krytycy, ceniąc jej wykonania również za niezwykłą ekspresję.
Zespół od początku był prowadzony przez wybitnych skrzypków liderów: Karola Teutscha, Jana Staniendę oraz wieloletniego koncertmistrza Zbigniewa Szufłata. Początkowo w znacznej mierze koncentrował się na repertuarze klasycznym, a nawet barokowym, później rozszerzył go aż do muzyki XX wieku. Pod kierownictwem kolejnego wybitnego artysty, Ernsta Kovacica, orkiestra rozpoczęła eksplorację nisz muzyki XX wieku. Owocem tej misji były rejestrowane w ostatnich latach nagrania płytowe, wśród których szczególną uwagę zwróciły albumy z utworami Ernsta Křenka (wyd. Capriccio i Toccata Classics), Leoša Janáčka (DUX), ze smyczkowymi transkrypcjami dzieł Albana Berga (Berg by Arrangement, Toccata Classics; uznany przez „The Sunday Times” za jedną z najlepszych płyt roku) i z Kunst der Fuge Bacha (CD Accord). Bardzo dobre recenzje uzyskały także dwie najnowsze płyty z Christianem Danowiczem jako liderem – Made in Poland (DUX) oraz Supernova (CD Accord), nagrane wspólnie z Atom String Quartet i uhonorowane nagrodami Fryderyk 2018 i 2019. W 2020 roku ukazał się pierwszy album zespołu zarejestrowany pod dyrekcją Josepha Swensena – znalazły się na nim utwory Debussy’ego i Czajkowskiego. Krążek uzyskał nominację do Fryderyka 2021. W latach 2014–2017 funkcję dyrektora artystycznego orkiestry pełnił Hartmut Rohde – altowiolista oraz wykładowca Universität der Künste Berlin – który koncentrował się na interpretacji dzieł romantycznych. Joseph Swensen, szef artystyczny orkiestry od września 2017 roku, poszerzył repertuar grupy o utwory zarówno klasyczne, jak i najnowsze. Od września 2023 roku dyrektorem artystycznym zespołu jest brytyjski skrzypek Alexander Sitkovetsky. Muzycy w marcu 2025 roku wystąpili na estradzie Narodowego Forum Muzyki wraz z Australian Chamber Orchestra, a od pulpitu poprowadził ich skrzypek Richard Tognetti. NFM Orkiestra Leopoldinum jest ponadto gospodarzem Leo Festiwalu, który zainaugurowany został w 2009 roku z okazji trzydziestolecia istnienia wrocławskiego zespołu.
NFM Orkiestra Leopoldinum występowała w najważniejszych salach Europy, takich jak Barbican Centre w Londynie, Philharmonie, Konzerthaus i Schauspielhaus w Berlinie, Konzerthaus w Wiedniu, Tivolis Koncertsal w Kopenhadze, Teatro Victoria Eugenia w San Sebastián, a także podczas najważniejszych europejskich festiwali: Muziekfestival West-Brabant w Holandii, Bodenseefestival i Weilburger Schlosskonzerte w Niemczech, Echternach w Luksemburgu, Pablo Casals Festival i Festival du Périgord Noir we Francji, Festival Estoril Lisboa w Portugalii, Flanders Festival Ghent i Europalia w Belgii, Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans oraz Musica Polonica Nova we Wrocławiu, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, a także Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.
Zamówienia kompozytorskie Narodowego Forum Muzyki dla NFM Orkiestry Leopoldinum:
- Giovanni Sollima Cello Chronicles dla Polish Cello Quartet i NFM Orkiestry Leopoldinum (2025);
- Valentin Silvestrov Moments of Memory VI (2025) – utwór zamówiony przez NFM Orkiestrę Leopoldinum, Australian Chamber Orchestra, Arctic Philharmonic, Melbourne Conservatorium of Music oraz Scottish Ensemble;
- Paweł Mykietyn Krzyki na orkiestrę smyczkową (2002);
- Hanna Kulenty-Majoor Concerto rosso na kwartet smyczkowy i orkiestrę smyczkową (2017);
- Grażyna Pstrokońska-Nawratil ICE-LAND Tęczowe mosty nad Dettifoss na orkiestrę kameralną (2012) oraz …el condor… na dwie marimby i orkiestrę smyczkową (1996) – oba utwory przygotowane w ramach festiwalu Musica Polonica Nova.