De profundis

Nagrody:
Fryderyk 2017 w kategorii „Album roku muzyka chóralna, oratoryjna i operowa”

Wykonawcy:
Chór NFM
Agnieszka Franków-Żelazny – dyrygent
   
Program:
Marcin Tadeusz Łukaszewski (*1972) De profundis (1997) z cyklu Tre pezzi sacri II (sopran solo: Paulina Boreczko-Wilczyńska)
Andrzej Koszewski (1922–2015) Miserere (1989)                                                       
Miłosz Bembinow (*1978) Beatus vir... (2001)                                                  
Marek Jasiński (1949–2010) Psalm 100. A Hymn of Praise (1994)                
Cantus finalis (1997) Romuald Twardowski (*1930)
Chwalitie Imia Gospodnie (1990) Chwali, dusze moja, Gospoda (2000)               
Józef Świder (1930–2014) Laudate pueri (1988)                                                             
Deus in adiutorium (2004) Laudate Dominum (2006)                                  
Michał Zieliński (*1965) Laudate Dominum (2002) (sopran solo: Natalia Halicka)
Andrzej Bielerzewski (*1988) Cantate Domino canticum novum (2013)    
Paweł Łukaszewski (*1968) Two Funeral Psalms (1995/2008) na dwa chóry mieszane a cappella, Psalmus 120 (Levabo oculos meos in montes), Psalmus 129 (De profundis)
Łukasz Urbaniak (*1980)
De profundis (2004)

Płyta De profundis, nagrana przez Chór NFM pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny, to nagranie psalmów polskich kompozytorów tworzących w XX i XXI wieku: Marcina Tadeusza Łukaszewskiego, Andrzeja Koszewskiego, Miłosza Bembinowa, Marka Jasińskiego, Romualda Twardowskiego, Józefa Świdra, Michała Zielińskiego, Andrzeja Bielerzewskiego, Pawła Łukaszewskiego i Łukasza Urbaniaka.


„Jeśli przyjąć, że podstawowymi wyznacznikami tzw. muzyki nowej są poszukiwanie i oryginalność, można oczekiwać, że dziś, na przełomie tysiącleci kompozytorzy odwrócą się od tradycji i klasycznych technik. Tymczasem twórczość chóralna, choć z natury mniej podatna na eksperyment, wciąż znajduje się w dobrej kondycji. Tę tezę tylko potwierdzają kompozycje polskie, silnie wpisujące się w zróżnicowany i barwny pejzaż europejskiej chóralistyki. Na niniejszej płycie obok nazwisk stanowiących swoistą ikonę polskiej muzyki chóralnej odnajdujemy i mniej znanych twórców. Podobnie jak w Dawidowym Psałterzu przewija się plejada twórczych wizji, odmiennych temperamentów, różnych indywidualnych historii i kompozytorskich doświadczeń. Zastosowana mniej lub bardziej tradycyjna faktura, czasem archaizacje, elementy sonorystyczne, punktualistyczne czy aleatoryzm, podporządkowane zostają jednemu czynnikowi nadrzędnemu, jakim jest biblijny tekst psalmowy i pragnienie obcowania poprzez niego z Najwyższym, który jawi się jako ostateczne źródło i cel.
Podobnie jak te w Księdze – autentyczne i nieugięte, podobnie jak one stworzone i zaśpiewane całym sobą, z miłością: omne quod spirat, laudet Dominum! Psalmy.
Niech ich pasja stanie się udziałem słuchaczy.”

prof. Marta Kierska-Witczak (fragment eseju zamieszczonego w booklecie płyty)

Nagrano w Sali Koncertowej im. Jana Kaczmarka Radia Wrocław w dniach 11–13 marca 2015 r.
Realizacja nagrania: Andrzej Sasin, Aleksandra Nagórko
Producent wykonawczy: Jacek Rzempołuch
Wydawcy: Narodowe Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego i CD Accord
NFM 29, ACD 221

Rok wydania: 2016

Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się