Dla dyrygentów 2015

Akademia Chóralna prowadzi szerokie działania wspierające dyrygentów na terenie całej Polski. W roku 2015 przewidziane do realizacji były następujące działania:

Warsztaty regionalne

Były to jednodniowe warsztaty dla dyrygentów odbywające się w kilku miastach Polski.

Tematy 2015:

  1. „Znaczenie dbałości o wizerunek chóru” – prowadzenie: Agnieszka Franków-Żelazny,
  2. „Znaczenie muzycznych nawyków z dzieciństwa w śpiewie chóralnym” – prowadzenie: Agnieszka Franków-Żelazny,
  3. „Oddech życiowy a oddech wokalny – przepis na chór. O pozamuzycznych sposobach motywowania młodzieży i uświadomienia im znaczenia śpiewu w ich życiu” – prowadzenie: Tadeusz Eckert,
  4. „Praca z chórem szkolnym z elementami improwizacji wokalnej i interpretacji melodii metodą Justine Ward” – prowadzenie: Ewa Domagała.

Odbyły się w następujących miastach:
Warsztaty we Wrocławiu
Warsztaty w Lublinie
Warsztaty w Warszawie
Warsztaty w Rzeszowie
Warsztaty w Bydgoszczy

Warsztaty ogólnopolskie

Były to jednodniowe warsztaty dla dyrygentów projektu Akademia Chóralna. Odbyły się 7 września we Wrocławiu.

Tematyka: 

  1. wykład „Muzyczny mistycyzm – szczerość czy ironia w „Glorii” F. Poulenca i I Symfonii E-dur A. Skriabina” – prowadzenie: Grzegorz Oliwa,
  2. wykład „Wpływ techniki wokalnej na barwę chóru dziecięcego” z udziałem chóru dziecięcego „Rubinki” PZSM im. A. Rubinsteina w Bydgoszczy – prowadzenie: Agnieszka Sowa,
  3. warsztaty „Problemy wykonawcze w repertuarze chóralnym koncertu „Walt Disney w piosence” – z udziałem chóru dziecięcego „Rubinki” PZSM im. A. Rubinsteina w Bydgoszczy – prowadzenie: Agnieszka Sowa,
  4. warsztaty „Problemy wykonawcze w partiach chóralnych „Glorii” F. Poulenca i I Symfonii A. Skriabina” – z udziałem Chóru NFM – prowadzenie: Agnieszka Franków-Żelazny.

Pełna galeria zdjęć

Ogólnopolskie Seminaria dla Dyrygentów

Seminaria dla dyrygentów odbywające się przy sesjach edukacyjnych Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego. Odbyły się 2 sesje - zimowa oraz letnia.

Zajęcia w ramach sesji zimowej (22-28 lutego 2015, Wrocław):

  1. hospitacje prób kwartetowych, sekcyjnych i tutti Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego,
  2. indywidualna lekcja śpiewu oraz hospitowanie lekcji z profesjonalnymi śpiewakami z Polski i Wielkiej Brytanii – Ewa Vesin, Anna Lubańska, Nicholas Mulroy, Eamonn Dougan,
  3. warsztaty psychologiczne dla dyrygentów „Między nami. Dyrygowanie relacjami w zespole amatorskim” – Joanna Misiek-Zbierska,
  4. warsztaty dyrygenckie „Skuteczność gestu dyrygenckiego” – Agnieszka Franków-Żelazny,
  5. warsztaty aktorskie prowadzone przez aktorów – Tomasz Sztonyk, Małgorzata Szeptycka,
  6. wykład „Gatunki i nurty estetyczne w muzyce wokalnej okresu romantyzmu” – Ryszard Daniel Golianek,
  7. wykład „Wokalno-instrumentalna twórczość Felixa Mendelssohna – od operowego fiaska po triumf II symfonii Lobgesang” – Mikołaj Rykowski,
  8. udział w koncertach – „Magnificat” (Chór NFM), „Lobgesang” Mendelssohna – PNChM, Orkiestra Symfoniczna NFM.

 Zajęcia w ramach sesji letniej (23-28 sierpnia 2015, Serock):

  1. hospitacje prób kwartetowych, sekcyjnych i tutti Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego,
  2. indywidualne lekcje śpiewu oraz hospitowanie lekcji z profesjonalnymi śpiewakami z Polski i Wielkiej Brytanii – Ewa Vesin, Anna Lubańska, Nicholas Mulroy, Richard Bannan,
  3. warsztaty psychologiczne „Psychologia przywództwa” – Dawid Stanik,
  4. warsztaty dyrygenckie „Muzyka romantyczna a cappella” – Marek Gandecki,
  5. wykład „Języki duszy. O syntezie i korespondencji sztuk w romantyzmie” – Olaf Krysowski,
  6. wykład „Romantyczne pokrewieństwo – o moich fascynacjach muzyką romantyczną” – Werner Pfaff,
  7. wieczory integracyjne, możliwość wymiany doświadczeń między dyrygentami
  8. udział w koncercie a cappella Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego (29 sierpnia, Białystok)

Warsztaty w regionach

  • Warsztaty dla dyrygentów chórów Regionu Ostrowskiego, 19.09.2015, Ostrów Wielkopolski

„Problemy wokalne i manualne na przykładzie utworów do wspólnego wykonania: Po raz pierwszy widzę blask (arr.Ł.Bzowski) i Hymnu Śpiewającej Polski”, prowadząca: Aleksandra Wojtaszek

 

  • Wykład i warsztaty dla dyrygentów chórów Regionu Białystok, 29.09.2015, Białystok

Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Białymstoku (z udziałem dwóch chórów dziecięcych) 

„Specyfika pracy dyrygenta z chórem szkolnym”, prowadzący: Zdzisław Ohar, (współorganizowane z UMFC w Białymstoku)

 

  • Warsztaty dla dyrygentów chórów Regionu Starachowickiego, 3.10.2015, Starachowice

Młodzieżowy Dom Kultury w Starachowicach

„Sacrum w muzyce chóralnej na przykładzie utworów wybranych na koncert Dona nobis pacem - w hołdzie Janowi Pawłowi II”, prowadząca: Ewa Robak

 

  • Warsztaty dla chórów Regionu Leszczyńskiego, 10.10.2015, Leszno

 Aula Szkoły Podstawowej nr 1 w Lesznie

„Praca nad repertuarem na koncert Jubileuszowy Wielkopolskie Tradycje Śpiewacze z okazji 90-lecia PZChiO oraz 40-lecia Oddziału Leszczyńskiego PZChiO”, prowadząca: Jadwiga Gałęska-Tritt

 

  • Warsztaty dla dyrygentów, 23.10.2015, Prudnik

Szkolne Schronisko Młodzieżowe w Prudniku

 „Sposoby integracji chóru poza próbami. Organizacja form wyjazdowych”, prowadzący: Tadeusz Eckert

 

  • Warsztaty dla chórów i dyrygentów, 29.10.2015, Police

Szkoła Podstawowa „Fale” w Przylepie k/Szczecina oraz Gimnazjum nr 1 w Policach

„Radość wspólnego śpiewania a rozwijanie techniki wokalnej w chórze dziecięcym” Warsztaty dla chórów i dyrygentów, prowadząca: Elżbieta Wtorkowska

 

  • Warsztaty dla dyrygentów chórów, 7.11.2015, Kielce

Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach

„Muzyka dawna w repertuarze chórów szkolnych” , prowadzące: Alicja Szelugai Bożena Magdalena Mrózek

 

Inne działania

Akademia Chóralna dąży do integracji środowiska chóralnego. W tym celu nastąpiło stworzenie internetowej sieci kontaktów pomiędzy dyrygentami uczestniczącymi w projekcie:

Do narzędzi ułatwiających przepływ informacji między kuratorami regionalnymi a dyrygentami zaliczyć należy elektroniczną tablicę ogłoszeń zawierającą wszystkie aktualne dokumenty oraz materiały organizacyjne i merytoryczne.

Poprzednie edycje
Edycja 2019

Temat edycji: Chór jako szkoła muzyki
Data: 7 grudnia 2019 roku

Część naukowa:
Miejsce: Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławiu

Radość muzykowania zespołowego – integracja metod, zastosowanie i rezultaty w różnych grupach wiekowych –  dr hab. Ewa Robak
Edukacja chóralna w aspekcie ciągłości i skuteczności wybranych metod pracy na przykładzie chóru Alla Polacca –  dr Anna Bednarska
Chór jako pozalekcyjna forma umuzykalniania młodzieży. Formy i metody pracy z chórem młodzieżowym – dr hab. Monika Wilkiewicz
Muzyka, taniec, teatr, śpiew – problematyka pracy z chórem dziecięcym Sweet Voices – mgr Justyna Szela-Adamska
Kształtowanie artystycznych, duchowych i moralnych wartości u uczniów Dziecięcej Szkoły Chóralnej „Zorynka” im. I. Doskocza –  mgr Andżela Doskocz
Chór chłopięco-męski – przygoda na całe życie –  dr Jacek Sykulski
Studio Chóralne „Permoník” przy Základní umělecké školy Bedřicha Smetany i Krajského střediska volného času Juventus (Podstawowej Szkole Artystycznej im. Bedřicha Smetany oraz Regionalnym Ośrodku Wolnego Czasu Juventus) w Karwinie – mgr Eva Šeinerová

Część artystyczna:
Koncert 46. Festiwalu Barbórkowego Chórów Akademickich
Miejsce: Oratorium Marianum Uniwersytetu Wrocławskiego

Wykonawcy:
Poznański Chór Kameralny „Fermata” przy Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu pod dyrekcją Mateusza  Sibilskiego
Chór „Medici Cantantes” Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu pod dyrekcją Magdaleny Wojtas
Chór Chłopięcy NFM pod dyrekcją Małgorzaty Podzielny
Zespół Wokalny „Rondo” pod dyrekcją Małgorzaty Podzielny

Edycja 2018

Temat edycji: Otwarcie wokalne
Data: 15 grudnia 2018 roku

Część naukowa:
Miejsce: Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławiu

Qualitas et quantitas – o ewolucji zespołów wokalnych na przestrzeni wieków –  dr Maria Piotrowska-Bogalecka
Emisja indywidualna w chórze – z perspektywy dyrygenta i śpiewaka –  dr hab. Marta Wróblewska
Indywidualny rozwój wokalny śpiewaków w kontekście brzmienia zespołu –  mgr Przemysław Czekała
Pierwszy Ogólnopolski Kongres Chóralistyki w ramach obchodów jubileuszowej edycji Turnieju Chórów Legnica Cantat 30–31 maja 2019 r. –  Grzegorz Szczepaniak
Rozśpiewanie zespołu formą kształcenia wokalnego –  prof. dr hab. Elżbieta Wtorkowska
Małe jest piękne, czyli słów kilka o głosie chłopięcym –  prof. dr hab. Piotr Łykowski
Chórmistrz – dyrygent czy nauczyciel śpiewu –  dr hab. Agnieszka Franków-Żelazny

Część artystyczna:
Koncert 45. Festiwalu Barbórkowego Chórów Akademickich
Miejsce: Oratorium Marianum Uniwersytetu Wrocławskiego

Wykonawcy:
Zespół Wokalny „Rondo” pod dyrekcją Małgorzaty Podzielny
Chór Kameralny Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu pod dyrekcją Anny Grabowskiej-Borys
Chór Kameralny UMFC pod dyrekcją Krzysztofa Kusiela-Moroza
Chór „Dominanta” Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie pod dyrekcją Małgorzaty Langer-Król

Edycja 2017

Temat edycji: Śpiew dla ciała i umysłu
Data: 8-9 grudnia 2017 roku

Część naukowa:
Miejsce: Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławiu

Rola i znaczenie śpiewu na różnych etapach życia śpiewaka –  dr Anna Antonina Nogaj
Terapeutyczna rola śpiewu –  dr Urszula Bissinger-Ćwierz
Dźwięk, śpiew i cisza w życiu człowieka –  dr Amelia Golema
O ruchu w śpiewie i śpiewie ciała w ruchu –  mgr Sławomir Chomiak
Wpływ śpiewania w zespole na kompetencje społeczne –  dr Aleksandra Wojtaszek
Mindfulness a śpiew, czyli o romansie tybetańskiego mnicha z diwą operową –  mgr Jarosław Mirkiewicz

Część artystyczna:
Koncert 44. Festiwalu Barbórkowego Chórów Akademickich
Miejsce: Oratorium Marianum Uniwersytetu Wrocławskiego

Wykonawcy:
Chór Kameralny „Angelus” Zespołu Szkół nr 3 we Wrocławiu pod dyrekcją Barbary Szarejko-Nestor
Chór Kameralny „Senza Rigore” Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu pod dyrekcją Jolanty Szybalskiej-Matczak
Chór „Ars Cantandi” Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu pod dyrekcją Anny Grabowskiej-Borys
Zespół Wokalny „Rondo” pod dyrekcją Małgorzaty Podzielny

Koncert 44. Festiwalu Barbórkowego Chórów Akademickich
Miejsce: Oratorium Marianum Uniwersytetu Wrocławskiego

Wykonawcy:
Zespół Wokalny „Piú Mosso” SWPS Uniwersytetu Humanistyczno-społecznego we Wrocławiu pod dyrekcją Dominika Jarockiego
Zespół Wokalny „Inspiro Ensemble” pod dyrekcją Aleksandry Wojtaszek
Chór „Medici Cantantes” Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu pod dyrekcją Magdaleny Wojtas
Studenckie Koło Artystyczno-Naukowe Wokalnej Muzyki Dawnej przy Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny

Edycja 2016

Temat edycji: Repertuar
Data: 2-3 grudnia 2016 roku


Część naukowa:
Miejsce: Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławiu

„Porządki w chóralnej szafie” – wpływ doboru repertuaru na poziom artystyczny i recepcję zespołu –  prof. dr hab. Marta Kierska-Witczak
Co słychać w repertuarze zespołów chóralnych? Tradycje, inspiracje, perspektywy – dr hab. Włodzimierz Siedlik
Repertuar chóru, czyli po co i dla kogo śpiewamy –  prof. dr hab. Aleksandra Paszek-Trefon
Co lubimy śpiewać? –  dr hab. Dariusz Zimnicki
Miłość bez wzajemności? O repertuarowych tęsknotach dyrygenckiej duszy –  prof. dr hab. Marek Gandecki
Repertuar w chórze dziecięcym i młodzieżowym –  mgr Alicja Szeluga

Część artystyczna:
Koncert 43. Festiwalu Barbórkowego Chórów Akademickich
Miejsce: Politechnika Wrocławska

Wykonawcy:
Chór „La Tredici Cantante” Gimnazjum nr 13 im. Unii Europejskiej we Wrocławiu pod dyrekcją Wandy Merwińskiej
Chór Gimnazjum nr 23 we Wrocławiu pod dyrekcją Małgorzaty Rajczyba
Chór Gimnazjum nr 28 im. Kawalerów Orderu Orła Białego we Wrocławiu pod dyrekcją Mariusza Binka
Chór „Melikos 1” Miejskiego Zespołu Szkół nr 2 w Bolesławcu pod dyrekcją Izabeli Kulpy
Chór „Triole” Zespołu Szkół w Kuropatniku pod dyrekcją Marty Humelt
Chór „Concordia” VII Liceum Ogólnokształcącego im. K.K. Baczyńskiego we Wrocławiu pod dyrekcją Natalii Kozik
Chór „Pryma Voce” III Liceum Ogólnokształcącego im. M. Skłodowskiej-Curie w Świdnicy pod dyrekcją Joanny Janas
Chór XVII Liceum Ogólnokształcącego im. A. Osieckiej we Wrocławiu pod dyrekcją Magdaleny Lipskiej
Chór Kameralny „Angelus” Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 3 we Wrocławiu pod dyrekcją Barbary Szarejko-Nestor

Koncert 43. Festiwalu Barbórkowego Chórów Akademickich
Miejsce: Oratorium Marianum Uniwersytetu Wrocławskiego

Wykonawcy:
Chór Kameralny Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu pod dyrekcją Marka Gandeckiego
Chór Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach pod dyrekcją Aleksandry Paszek-Trefon
Chór Akademicki Politechniki Warszawskiej pod dyrekcją Dariusza Zimnickiego

Dyrektor artystyczna i programowa Śpiewającej Polski
Izabela Polakowska – Rybska
Dyrektor artystyczna i programowa programu „Śpiewająca Polska”
Biuro Śpiewającej Polski
Celina Winsław
Specjalista ds. Akademii Chóralnej
Barbara Kaszyńska
Specjalista ds. Akademii Chóralnej
Ogólnopolskie seminaria dla dyrygentów przy PNCHM – regulamin uczestnictwa 1.4 MB
Kontakt
Ira Jaroszyk
Specjalista ds. projektów chóralnych / Koordynator działań Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego
Kontakt
Ira Jaroszyk
Specjalista ds. projektów chóralnych / Koordynator działań Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego
Agnieszka Franków-Żelazny
Dyrektorka artystyczna Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego
Kontakt
Joanna Brylowska-Zapotoczna
Zastępca Kierownika działu edukacji i popularyzacji muzyki ds. Akademii Chóralnej
Izabela Polakowska – Rybska
Dyrektor artystyczna i programowa programu „Śpiewająca Polska”
Biuro Akademii Chóralnej
Joanna Brylowska-Zapotoczna
Zastępca Kierownika działu edukacji i popularyzacji muzyki ds. Akademii Chóralnej
Ewelina Lepka
Specjalista ds. Akademii Chóralnej / Koordynator działań Śpiewającej Polski
Ira Jaroszyk
Specjalista ds. projektów chóralnych / Koordynator działań Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego
Celina Winsław
Specjalista ds. Akademii Chóralnej
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się