European Union Baroque Orchestra / fot. archiwum zespołu
European Union Baroque Orchestra / fot. archiwum zespołu
Wratislavia Cantans
Anielskie głosy
10.09.2023
niedz.
19:00
Wrocław, kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Program:

Antonio Vivaldi
Koncert d-moll na smyczki i b.c. „Madrigalesco” RV 129
Magnificat g-moll na sopran, alt, chór, smyczki, altówkę i b.c. RV 611
Beatus vir na dwa soprany, kontralt, chór, smyczki i b.c. RV 598
Koncert d-moll na smyczki i b.c. RV 127 
Gloria na dwa soprany, alt, chór, obój, trąbkę, smyczki i b.c. RV 589 

Z uwagi na transmisję koncertu w Programie II Polskiego Radia prosimy o punktualne przybycie. Osoby spóźnione mogą nie zostać wpuszczone na wydarzenie.

Pobierz omówienie
Wykonawcy:

Enrico Onofri – dyrygent
Carlotta Colombo – sopran
Jone Martínez – sopran
Margherita Maria Sala – kontralt
Chór Dziewczęcy NFM
Małgorzata Podzielny – kierownictwo artystyczne Chóru Dziewczęcego NFM
European Union Baroque Orchestra
Mario Martinoli – kierownictwo artystyczne European Union Baroque Orchestra

Czas trwania:
70 minut
Lokalizacja:
Wrocław, kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
plac Kościelny 1, Wrocław
Cennik:
od 35 do 85 zł

Koncert European Union Baroque Orchestra z udziałem Chóru Dziewczęcego NFM pod dyrekcją Enrica Onofriego zostanie w całości poświęcony twórczości Antonia Vivaldiego. Zabrzmi pięć kompozycji autorstwa „rudego księdza”, który trzydzieści pięć lat spędził jako nauczyciel w żeńskim sierocińcu Ospedale della Pietà. Dzieła te łączą się z tematyką festiwalu niejako à rebours – śpiewane były bowiem niegdyś przez osierocone dzieci.

Vivaldi przeszedł do historii jako niezwykle płodny twórca koncertów instrumentalnych. W programie występu European Union Baroque Orchestra znalazły się dwa dzieła tego typu, oba bardzo krótkie, przeznaczone na smyczki i utrzymane w tonacji d-moll. Koncert Madrigalesco RV 129 jest refleksyjny i poważny w tonie, czym odróżnia się od dynamicznego i lekkiego Koncertu RV 127. Jednak najbardziej interesującymi punktami programu będą sakralne kompozycje wokalno-instrumentalne. Magnificat g-moll RV 611 to dzieło istniejące w kilku wersjach. Ostatnia z nich powstała właśnie na potrzeby Ospedale della Pietà i była wykonywana przez jego wychowanki. Vivaldi zastąpił w tej wersji niektóre odcinki chóralne solowymi, dzięki czemu młode śpiewaczki mogły wykazać swoje zdolności. Jest to radosna, choć niepozbawiona odcieni refleksyjnych, pieśń dziękczynna z tekstem zaczerpniętym z Ewangelii św. Łukasza. Wypowiada go Matka Boska podczas spotkania ze świętą Elżbietą krótko po Zwiastowaniu. Natomiast tekst krótkiego Beatus vir RV 598 pochodzi z Księgi Psalmów, a konkretnie z Psalmu 112. Jest to jeden z psalmów mądrościowych, opisujących życie, które podoba się Bogu, i błogosławieństwa doświadczane w rezultacie przestrzegania boskich praw.

Ostatnim utworem koncertu będzie Gloria D-dur RV 589, a więc najpopularniejsza kompozycja sakralna Vivaldiego. Przebojowy charakter muzyki znakomicie odpowiada tekstowi, który jest doskonale znanym fragmentem ordinarium missae. Vivaldi napisał Magnificat i Glorię z myślą o chórze czterogłosowym, ale wykonanie w ramach festiwalu Wratislavia Cantans odbędzie się bez tenorów i basów. Partia tego ostatniego głosu zostanie zaśpiewana przez dzieci o oktawę wyżej z towarzyszeniem instrumentów grających dźwięki zapisane w oryginale. Celem wykonawców jest przybliżenie się do brzmienia, jakie mógł uzyskiwać Vivaldi podczas swoich koncertów w Ospedale della Pietà.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Gorący świat. Wystawa malarstwa z kolekcji Zachęty
Wydarzenie towarzyszące – wernisaż wystawy
05.09
czw.
18:00
NFM, foyer
Triumf czasu
Lezhneva / Antonini / Il Giardino Armonico
05.09
czw.
19:00
NFM, Sala Główna
Avi Avital – sztuka mandoliny
Avi Avital / Sebastian Wienand
06.09
pt.
18:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Salon romantyczny
Avi Avital – sztuka mandoliny
Avi Avital / Sebastian Wienand
06.09
pt.
20:30
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Salon romantyczny
Przepływ idei
48. Kurs Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej
07.09
sob.
12:00
NFM, Sala Czerwona
Kourou – w stronę raju
Pedro Memelsdorff / Arlequin Philosophe
07.09
sob.
16:00
Wrocław, kościół pw. św. Stanisława, św. Doroty i św. Wacława
Emigranci
Sułkowska-Migoń / Kubas-Kruk / Leopoldinum
07.09
sob.
19:00
Wrocław, Aula Leopoldina
Jean Rondeau – Follow Me
 
08.09
niedz.
15:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Salon romantyczny
Jean Rondeau – Follow Me
 
08.09
niedz.
17:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Salon romantyczny
Exodus
Václav Luks / Collegium 1704
08.09
niedz.
19:00
NFM, Sala Główna
Hommage à Markowski
Yaroslav Shemet / Chór i Orkiestra Filharmonii Śląskiej
12.09
czw.
19:00
Wrocław, kościół pw. św. Marii Magdaleny, katedra Kościoła polskokatolickiego
Głos zmian
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
13.09
pt.
18:00
Wrocław, katedra prawosławna pw. Narodzenia Przenajświętszej Bogarodzicy
Głos zmian
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
13.09
pt.
20:30
Wrocław, katedra prawosławna pw. Narodzenia Przenajświętszej Bogarodzicy
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Noe i jego arka – opera dziecięca
Chóry Dziecięce NFM
14.09
sob.
12:00
NFM, Sala Główna
Podróż do źródeł
Giorgi Donadze / Ensemble Basiani
14.09
sob.
20:00
Wrocław, kościół pw. św. Stanisława, św. Doroty i św. Wacława
Głos zmian
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
15.09
niedz.
15:00
katedra greckokatolicka św. Wincentego i św. Jakuba
Axis mundi
Música Temprana / Adrián Rodríguez Van der Spoel
15.09
niedz.
16:00
Wrocław, Synagoga pod Białym Bocianem
Nowe początki
Christoph Eschenbach / NFM Filharmonia Wrocławska
15.09
niedz.
19:00
NFM, Sala Główna

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się