Koncert European Union Baroque Orchestra z udziałem Chóru Dziewczęcego NFM pod dyrekcją Enrica Onofriego zostanie w całości poświęcony twórczości Antonia Vivaldiego. Zabrzmi pięć kompozycji autorstwa „rudego księdza”, który trzydzieści pięć lat spędził jako nauczyciel w żeńskim sierocińcu Ospedale della Pietà. Dzieła te łączą się z tematyką festiwalu niejako à rebours – śpiewane były bowiem niegdyś przez osierocone dzieci.
Vivaldi przeszedł do historii jako niezwykle płodny twórca koncertów instrumentalnych. W programie występu European Union Baroque Orchestra znalazły się dwa dzieła tego typu, oba bardzo krótkie, przeznaczone na smyczki i utrzymane w tonacji d-moll. Koncert Madrigalesco RV 129 jest refleksyjny i poważny w tonie, czym odróżnia się od dynamicznego i lekkiego Koncertu RV 127. Jednak najbardziej interesującymi punktami programu będą sakralne kompozycje wokalno-instrumentalne. Magnificat g-moll RV 611 to dzieło istniejące w kilku wersjach. Ostatnia z nich powstała właśnie na potrzeby Ospedale della Pietà i była wykonywana przez jego wychowanki. Vivaldi zastąpił w tej wersji niektóre odcinki chóralne solowymi, dzięki czemu młode śpiewaczki mogły wykazać swoje zdolności. Jest to radosna, choć niepozbawiona odcieni refleksyjnych, pieśń dziękczynna z tekstem zaczerpniętym z Ewangelii św. Łukasza. Wypowiada go Matka Boska podczas spotkania ze świętą Elżbietą krótko po Zwiastowaniu. Natomiast tekst krótkiego Beatus vir RV 598 pochodzi z Księgi Psalmów, a konkretnie z Psalmu 112. Jest to jeden z psalmów mądrościowych, opisujących życie, które podoba się Bogu, i błogosławieństwa doświadczane w rezultacie przestrzegania boskich praw.
Ostatnim utworem koncertu będzie Gloria D-dur RV 589, a więc najpopularniejsza kompozycja sakralna Vivaldiego. Przebojowy charakter muzyki znakomicie odpowiada tekstowi, który jest doskonale znanym fragmentem ordinarium missae. Vivaldi napisał Magnificat i Glorię z myślą o chórze czterogłosowym, ale wykonanie w ramach festiwalu Wratislavia Cantans odbędzie się bez tenorów i basów. Partia tego ostatniego głosu zostanie zaśpiewana przez dzieci o oktawę wyżej z towarzyszeniem instrumentów grających dźwięki zapisane w oryginale. Celem wykonawców jest przybliżenie się do brzmienia, jakie mógł uzyskiwać Vivaldi podczas swoich koncertów w Ospedale della Pietà.