Rafał Łuc i Maciej Frąckiewicz to dwaj dobrze znani publiczności Narodowego Forum Muzyki mistrzowie akordeonu zafascynowani muzyczną współczesnością. Podczas swojego koncertu zaprezentują utwory polskich kompozytorów nagrane premierowo na ich wspólnej płycie Dualabilis wydanej w 2020 roku nakładem Opus Series. Program ich występu uzupełnią utwory Bernharda Langa i Juliusa Eastmana. W realizacji warstwy elektronicznej utworu zatytułowanego prowokacyjnie Evil Nigger drugiego z nich pomoże im kompozytorka Marta Śniady, której utwory prezentowane były we Wrocławiu chociażby na ostatnim festiwalu Musica Electronica Nova.
Akordeon ma dziś wiele twarzy. Polskim patronem jego emancypacji jest bez wątpienia Andrzej Krzanowski, przedwcześnie zmarły w 1990 roku twórca zaliczany do grona kompozytorów tzw. „Pokolenia Stalowowolskiego”. Związany z Górnym Śląskiem artysta grał na akordeonie od dzieciństwa. W końcu, w czasach, w których ten instrument wciąż był postrzegany przede wszystkim jako element kultury ludowej, stał się pionierem pełniejszego wykorzystania jego możliwości ekspresyjnych, m.in. poprzez poszukiwanie nowych technik gry. Nokturn jego autorstwa, który wykonają Łuc i Frąckiewicz, jest jednak utworem uderzającym swoją prostotą, wręcz surowością. Przywodzić może na myśl krajobraz Finlandii, w której, co ciekawe, został prawykonany w 1987 roku. Podobnie jak kiedyś Krzanowski, dziś działalność kompozytorską z grą na akordeonie łączy Mikołaj Majkusiak. W 2018 roku skomponował Chorał i fantazję łączące ponury nastrój z pojawiającą się następnie atmosferą rytmicznej natarczywości. Ostatnim z wydanych na Dualabilis utworów, które zaprezentuje duet, będzie akordeonowy fresk o wręcz symfonicznym rozmachu autorstwa Tomasza Opałki pt. Crossroads.
Twórczość nie Krzanowskiego, a innego polskiego kompozytora, również, jak on, urodzonego w latach pięćdziesiątych – Pawła Szymańskiego – zainspirowała Austriaka Bernharda Langa do skomponowania jednego z utworów z cyklu Loops. Wpływ na stworzenie DW29, bo o nim mowa, miał też bałkański folklor – gatunek muzyki znany pod nazwą sevdalinka lub sevdah. Twórca minimalistycznego, wspomnianego już utworu Evil Nigger, który zabrzmi na sam koniec, był ważną postacią nowojorskiej awangardy lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Swoją twórczość chętnie wykorzystywał on do manifestowania swych bezkompromisowych przekonań politycznych, a przypisywane mu motto brzmiało „Czarny na serio, muzyk na serio, na serio gej”.
Maciej Frąckiewicz
Koncerty kameralne
Crossroads na dwa akordeony
01.02.2024
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Program:
M. Majkusiak Chorale and Fantasia na dwa akordeony
B. Lang DW29 Loops for Paweł Szymański na dwa akordeony
A. Krzanowski Nokturn na dwa akordeony
T.J. Opałka Crossroads na dwa akordeony
J. Eastman Evil Nigger (oprac. na dwa akordeony i projekcję dźwiękową: P. Peszat)
Wykonawcy:
Rafał Łuc – akordeon
Maciej Frąckiewicz – akordeon
Marta Śniady – elektronika
Czas trwania:
70 minutCennik:
od 20 do 70 złNFM Audio Player - obsługa komponentu Event
NFM Video Panel - obsługa komponentu Event
Podobne wydarzenia
Szaleństwo powtórzeń
{oh!} kameralnie
13.02
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Carmen Fantasie – Matinée
Karolina Podorska / Grzegorz Skrobiński
02.03
niedz.
12:30
NFM, Sala Kameralna
Recital Anastasii Kobekiny
Luka Okros
06.03
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Kilka słów o miłości
Aldona Bartnik / Naruhiko Kawaguchi
01.05
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Recital Hayato Sumino
Zakończenie sezonu koncertów kameralnych
05.06
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona