„Sky Tower” to nazwa, którą wszyscy wrocławianie kojarzą z drapaczem chmur od ponad dekady dominującym skyline stolicy Dolnego Śląska (a więc widzianą z oddali jej typowo wielkomiejską panoramę). Władysław Szymański, wybitny organista, rektor Akademii Muzycznej w Katowicach, zatytułował w ten sam sposób swój najnowszy utwór, który osobiście prawykona w trakcie recitalu w NFM. Brzmi intrygująco, prawda? Oprócz jego własnej kompozycji usłyszymy też dzieła najwybitniejszych twórców muzyki na ten instrument z przełomu XIX i XX wieku – okresu, w którym dzięki ulepszeniom poczynionym w jego konstrukcji, kompozytorzy mogli sięgać po inspiracje nieobecne w literaturze organowej poprzednich stuleci.
Występ Władysława Szymańskiego otworzy popisowa Festival Toccata Percy’ego Fletchera skomponowana w 1915 roku, dedykowana słynnemu angielskiemu wirtuozowi Edwinowi Lemare’owi. Usłyszymy następnie jedną z sonat Augusta Gottfrieda Rittera będącego w drugiej połowie dziewiętnastego stulecia uznanym w Niemczech autorytetem w dziedzinie organów – pedagogiem i autorem podręcznika gry na tym instrumencie. To właśnie Ritter często współdecydował tam wówczas o budowie nowych instrumentów w kościołach, a jako kompozytor był, obok Felixa Mendelssohna Bartholdy’ego, najbardziej zasłużonym twórcą dla rozwoju organowego wcielenia sonaty w epoce romantycznej.
Podczas koncertu wsłuchamy się również w literaturę organową pochodzącą z Francji okresu belle époque. Paryż, będący w tym czasie kulturalną stolicą świata, stanowił również najważniejszy ośrodek muzyki organowej, a jednym z jej czołowych twórców był tam wtedy Alexandre Guilmant, przez aż trzy dekady pełniący funkcję organisty tytularnego w paryskim kościele św. Trójcy. Władysław Szymański zaledwie kilka dni przed Bożym Narodzeniem zaprezentuje kilka opracowań kolęd i pastorałek z jego czterotomowego zbioru Livre de Noëls. Sięgnie również po twórczość Charles’a-Marii Widora wykładającego grę na organach i kompozycję w Konserwatorium Paryskim. Jego najsłynniejszym dziełem jest monumentalna V Symfonia organowa i to właśnie wybór fragmentów tego utworu usłyszymy na zakończenie recitalu.