Repercussion / fot. Łukasz Rajchert
Koncerty kameralne
Living Room Music - koncert dostępny
21.01.2024
niedz.
12:30
NFM, Sala Czerwona
Program:

E. Séjourné Vous avez du feu?
J. Cage
Living Room Music
W.J. Schinstine
Bossa Nova Without Instruments
R. Filz
Beam Me Up!  
W. Reifeneder
Boxing Day
S.G. Schmid
Bürozeit
W. Reifeneder
Wal(t)zwerk Linz
W. Hackmeister
Bucket Brigade
M. Schmitt
Plastic Bottle Band
M. Menke
Eine kleine Tischmusik
W. Reifeneder
Ball Percussion

Koncert dostępny

Pobierz omówienie
Wykonawcy:

Repercussion:
Radosław Jędraś, Bartłomiej Dudek, Jacek Muzioł, Miłosz Rutkowski – instrumenty perkusyjne

Czas trwania:
60 minut
Lokalizacja:
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, 50-071 Wrocław
Cennik:
od 30 do 50 zł

XX wiek był wiekiem perkusji, a dzięki muzycznej awangardzie wszystko stało się perkusją. Sytuacja bez wątpienia sprzyja zatem takim zespołom, jak wrocławski kolektyw Repercussion specjalizujący się w teatrze instrumentalnym, wykorzystujący bogate perkusyjne instrumentarium i nie obawiający się muzycznego szaleństwa. Podczas ich koncertów właściwe pytanie, które należy zadać brzmi: czy istnieje jeszcze coś, z czego nie można zrobić muzyki?

 O granice muzyki pytał już ponad siedemdziesiąt lat temu John Cage, komponując słynny utwór 4′33″ zbudowany z samych pauz. Ten sam problem stawiali jednak wielokrotnie w podobny sposób inni kompozytorzy, dostrzegając możliwość muzycznego zastosowania przedmiotów, którym dotychczas nie przypisywano funkcji instrumentu. Program występu Repercussion zaprezentuje cały szereg takich frapujących utworów.

Już w 1940 roku sam Cage skomponował Living Room Music na kwartet muzyków grających na przedmiotach, które można znaleźć w pokoju dziennym typowego amerykańskiego domu. Przynajmniej częściowo na Amerykaninie wzorował się na pewno Manfred Menke, który wykonujący jego Eine Kleine Tischmusik zespół wykonawców prosi o muzykowanie z wykorzystaniem stołów i drewnianych łyżek. Pomysłowość kolejnych naśladowców twórcy 4′33″ nie ma ograniczeń. Wally Hackmeister wykorzystuje do tworzenia muzyki metalowe i plastikowe wiaderka, Matthias Schmitt – butelki, Emmanuel Séjourné – zapalniczki, Wolfgang Reifeneder – karty do gry, pudła, piłki, a nawet, podobnie jak William Schinstine, ludzkie ciało. Przy nich wszystkich Richard Fliz zwracający w Beam Me Up! po prostu uwagę na perkusyjny aspekt ludzkiego głosu, wypada dosyć zachowawczo, nawet jeśli tworzy dzięki temu kawałek w stylu techno.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Royal String Quartet
 
15.05
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Recital Hayato Sumino
Zakończenie sezonu koncertów kameralnych
08.06
niedz.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Viva l’opera
Koncert Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej
11.07
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się