„Odczuwam straszliwą potrzebę religii” – pisał Vincent van Gogh w liście do swojego brata Théo podczas pracy nad obrazem Gwiaździsta noc. Pod słowami wykorzystanymi znacznie później przez Henri Dutilleux w jego Correspondances mogliby być może podpisać się wszyscy kompozytorzy, którzy, tak jak on, w XX wieku z uporem troszczyli się o katolickiego ducha coraz bardziej laicyzującej się Francji. Podczas koncertu chórów NFM zabrzmi muzyka czterech spośród nich – Jeana Langlais’go, Francisa Poulenca, Maurice’a Duruflégo i najsłynniejszego z nich – Oliviera Messiaena. Przy organach zespołom towarzyszyć będzie organista chóru Katedry Notre Dame w Paryżu – Yves Castagnet.
Castagnet pracuje w największym z kościołów na Île de la Cité od 1988 roku – kiedy to, a miał wówczas zaledwie dwadzieścia cztery lata, wygrał prestiżowy konkurs organowy Grand Prix de Chartres. W Notre Dame współpracował on przez jakiś czas z Lionelem Sowem – obecny dyrygent chóru NFM kierował dawniej szkołą chóralną Maîtrise Notre Dame de Paris. Castagnet specjalnie na okazję koncertu opracował tradycyjny łaciński hymn Veni Creator i kompozycja ta zostanie w NFM prawykonana. Kolejnym współczesnym francuskim twórcą, którego muzyka zabrzmi, będzie Fabrice Gregorutti – jest on nie tylko kompozytorem, ale też odnoszącym sukcesy dyrygentem i organizatorem życia muzycznego.
Największym, na pewno też najbardziej znanym dziełem koncertowego programu będzie Requiem op. 9 Maurice’a Duruflégo skomponowane w 1947 roku. Sam kompozytor mówił o nim, że nie jest ono „jakimś ulotnym dziełem traktującym o oderwaniu od ziemskich trosk”, ale że „odzwierciedla ono, w niezmiennej formie chrześcijańskiej modlitwy, ból człowieka mierzącego się z ostatecznym przeznaczeniem”. Dziewięcioczęściowa msza żałobna wykorzystuje tradycyjne gregoriańskie melodie, które ubiera jednak w nietradycyjne szaty nowoczesnej harmonii. Dzieło, jedno z zaledwie czternastu opublikowanych przez Duruflégo, słynie ze swojego piękna.