Zbliżająca się Uroczystość Wszystkich Świętych skłania do zamyślenia się nad upływającym czasem, wspominania tych, których kochamy, a których już z nami nie ma. Poszukujących szansy na zatrzymanie się i kontemplację Wrocław Baroque Ensemble pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka zaprasza do katedry prawosławnej pw. Narodzenia Przenajświętszej Bogurodzicy we Wrocławiu. Zaprezentuje tam Liturgię Rekwialną i Kanon Zmartwychwstania Mykoły Dyleckiego – siedemnastowiecznego teoretyka i kompozytora, postaci niezwykle istotnej dla przeszczepienia na grunt muzyki cerkiewnej włoskiej polifonii.
Co ciekawe, to pojawienie się wpływów włoskich w obrębie tradycji prawosławnej było skutkiem polskiego pośrednictwa. Dylecki przed wyjazdem do Moskwy i Smoleńska działał bowiem przez długi czas w Rzeczpospolitej – najprawdopodobniej kształcił się w prowadzonej przez jezuitów w Wilnie Akademii, a być może przebywał nawet przez jakiś czas w Warszawie. Z całą pewnością znał najnowsze osiągnięcia muzyki polskiej, m.in. twórczość Marcina Mielczewskiego i Jacka Różyckiego. Był gorącym orędownikiem muzycznej modernizacji wschodniochrześcijańskiej liturgii. W swoim popularnym traktacie pt. Grammatika muzikijskogo pienija sformułował założenia stylu śpiewu wielogłosowego określanego jako partiesnoje pienije, a także objaśniał zasady kompozycji wielogłosowej, w tym polichóralnej. Teoretyczne postulaty realizował w swoich chóralnych kompozycjach obejmujących przede wszystkim opracowania prawosławnych tekstów liturgicznych, m.in. właśnie w Liturgii Rekwialnej i Kanonie Zmartwychwstania.
Oba te dzieła pochodzą z II poł. XVII wieku. Liturgia Rekwialna jest opracowaniem tekstów Boskiej Liturgii – prawosławnej celebracji eucharystycznej odpowiadającej zachodniej Mszy Świętej. Dylecki stworzył je być może na okoliczność śmierci w 1674 roku rezydującego w Wilnie unickiego metropolity kijowskiego Gabriela Kolendy. Uważany za jego najznakomitsze dzieło Kanon Zmartwychwstania to natomiast uroczysty hymn wychwalający zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa, przeznaczony do wykonania podczas Jutrzni Paschalnej w Wielkanoc.