Andrzej Kosendiak / fot. Sławomir Przerwa
Andrzej Kosendiak / fot. Sławomir Przerwa
Wratislavia Cantans
Przepływ idei
07.09
sob.
12:00
NFM, Sala Czerwona
Program:

Georg Friedrich Händel Almira – opera HWV 1 – wybór arii
Reinhard Keiser Almira – opera – wybór arii

Wykonawcy:

Andrzej Kosendiak – dyrygent
Uczestnicy 48. Kursu Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej
Orkiestra Festiwalowa

Lokalizacja:
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 10 do 70 zł
Kup bilet

Brak możliwości zwrotu biletów

Liczba biletów w przedsprzedaży jest ograniczona

Historia pobytu młodego Georga Friedricha Händla w Hanowerze ukazuje go jako człowieka odważnego i pełnego wielkich ambicji. Najpierw prawie poniósł śmierć w pojedynku z Johannem Matthesonem. Powód sporu oczywiście należał do tych najpoważniejszych: biorąc udział w wystawieniu jego Kleopatry, Händel nie ustąpił starszemu koledze miejsca przy klawesynie. Niedługo potem bezwzględnie wykorzystał zbieg okoliczności, debiutując jako dyrygent operowy kosztem swojego ówczesnego szefa – niepozbawionego wcale talentu Reinharda Keisera. Dzięki Andrzejowi Kosendiakowi i uczestnikom Kursu Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej będziemy mieli okazję posłuchać twórczości obu rywalizujących przed trzystoma laty artystów.

Po raz pierwszy libretto Almiry, w pierwotnej wersji autorstwa Giulia Pancieriego, zostało wykorzystane w 1691 roku przez weneckiego kompozytora Giuseppe Boniventiego. Na terenie Niemiec historię kastylijskiej królowej najpierw miała okazję poznać operowa publiczność w Brunszwiku, dla której na warsztat wziął ją Ruggiero Fedeli. Dla Reinharda Keisera, ówczesnego kierownika Theater am Gänsemarkt w Hamburgu, włoski tekst libretta przetłumaczył Friedrich Christian Feustking. Zamiast jednak wystawić Almirę nad Łabą, Keiser wyjechał do saksońskiego Weißenfels. Tam jego zmodyfikowane opracowanie premierowo zaprezentowano w lipcu 1704 roku. Decyzja Keisera o wyjeździe była być może spowodowana nagłym zamówieniem od elektora Palatynatu Jana Wilhelma Wittelsbacha, który miał niebawem odwiedzić to miasto. Zgodnie z inną hipotezą, zasugerowaną przez Johna Mainwaringa, pierwszego biografa Händla, lubiący wystawne życie Keiser popadł w długi i najzwyczajniej w świecie uciekł z Hamburga przed swoimi wierzycielami.

Libretto Feustkinga, które miało być podstawą hamburskiego przedstawienia, trafiło w ten sposób do Händla – wówczas muzyka orkiestry Theater am Gänsemarkt. Kompozytor, korzystając częściowo z pomysłów Keisera, napisał własną operę. Wystawiona w styczniu 1705 roku odniosła wielki sukces. Umożliwiło to kompozytorowi napisanie kolejnego dzieła dla Hamburga – opery Nero. Kiedy latem Keiser powrócił do miasta, okazało się, że ma za złe młodszemu koledze, iż ten wykorzystał jego nieobecność. To właśnie złe stosunki między nimi w niedługim czasie przyczyniły się prawdopodobnie do wyjazdu Händla do Włoch. Keiser fragmenty niewykorzystanego opracowania opublikował w swoim zbiorze Componimenti musicali, a jego wersję Almiry (kolejną) wystawiono w Hamburgu pod koniec 1706 roku. Händel w tym czasie był już we Włoszech. Trzyletni pobyt w tym kraju stał się kolejnym ważnym przystankiem na drodze do osiągnięcia artystycznej maestrii.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Gorący świat. Wystawa malarstwa z kolekcji Zachęty
Wydarzenie towarzyszące – wernisaż wystawy
05.09
czw.
18:00
NFM, foyer
Triumf czasu
Lezhneva / Antonini / Il Giardino Armonico
05.09
czw.
19:00
NFM, Sala Główna
Avi Avital – sztuka mandoliny
Avi Avital / Sebastian Wienand
06.09
pt.
18:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Salon romantyczny
Avi Avital – sztuka mandoliny
Avi Avital / Sebastian Wienand
06.09
pt.
20:30
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Salon romantyczny
Kourou – w stronę raju
Pedro Memelsdorff / Arlequin Philosophe
07.09
sob.
16:00
Wrocław, kościół pw. św. Stanisława, św. Doroty i św. Wacława
Emigranci
Sułkowska-Migoń / Kubas-Kruk / Leopoldinum
07.09
sob.
19:00
Wrocław, Aula Leopoldina
Jean Rondeau – Follow Me
 
08.09
niedz.
15:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Salon romantyczny
Jean Rondeau – Follow Me
 
08.09
niedz.
17:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Salon romantyczny
Exodus
Václav Luks / Collegium 1704
08.09
niedz.
19:00
NFM, Sala Główna
Hommage à Markowski
Yaroslav Shemet / Chór i Orkiestra Filharmonii Śląskiej
12.09
czw.
19:00
Wrocław, kościół pw. św. Marii Magdaleny, katedra Kościoła polskokatolickiego
Głos zmian
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
13.09
pt.
18:00
Wrocław, katedra prawosławna pw. Narodzenia Przenajświętszej Bogarodzicy
Głos zmian
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
13.09
pt.
20:30
Wrocław, katedra prawosławna pw. Narodzenia Przenajświętszej Bogarodzicy
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Noe i jego arka – opera dziecięca
Chóry Dziecięce NFM
14.09
sob.
12:00
NFM, Sala Główna
Podróż do źródeł
Giorgi Donadze / Ensemble Basiani
14.09
sob.
20:00
Wrocław, kościół pw. św. Stanisława, św. Doroty i św. Wacława
Głos zmian
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
15.09
niedz.
15:00
katedra greckokatolicka św. Wincentego i św. Jakuba
Axis mundi
Música Temprana / Adrián Rodríguez Van der Spoel
15.09
niedz.
16:00
Wrocław, Synagoga pod Białym Bocianem
Nowe początki
Christoph Eschenbach / NFM Filharmonia Wrocławska
15.09
niedz.
19:00
NFM, Sala Główna

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się