Chór Chłopiecy NFM / fot. Łukasz Rajchert
Chór Chłopiecy NFM / fot. Łukasz Rajchert
Wratislavia Cantans
Noe i jego arka – opera dziecięca
14.09.2024
sob.
12:00
NFM, Sala Główna
Program:

Benjamin Britten
Noye’s Fludde – opera op. 59 (wersja półsceniczna)

Wydarzenie przeznaczone dla osób powyżej siódmego roku życia.

Podczas wydarzenia zostanie użyte światło stroboskopowe.

Pobierz omówienie
Wykonawcy:

Małgorzata Podzielny – dyrygent
Łukasz Klimczak – Noe (baryton)
Anna Bernacka – Żona Noego (mezzosopran) 
Bogdan Makal – Głos Boga (narrator)
Soliści dziecięcy:
Marcin Siciński – Sem
Weronika Malec – Żona Sema
Józef Undak – Ham
Milena Kluczyńska – Żona Hama
Mateusz Złomek – Jaffet
Zofia Zdobylak – Żona Jaffeta
Milena Brząkała, Jana Frydrych, Hanna Janiak, Helena Steinmetz, Zuzanna Steinmetz, Blanka Środecka – Plotkarki 
Chór Chłopięcy NFM 
Chór Dziewczęcy NFM 
Instrumentaliści NFM
Uczniowie szkół muzycznych:
Państwowa Szkoła Muzyczna II stopnia im. Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu
Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I i II stopnia im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu
Szkoła Muzyczna I stopnia im. Grażyny Bacewicz we Wrocławiu
Zespół Szkół nr 20 we Wrocławiu
Zespół Szkół nr 9 we Wrocławiu
Absolwenci dr Małgorzaty Szymańskiej – członkowie Zespołu Muzyki Dawnej „Carmen Alacre” w Dobroszycach i absolwenci Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu

Marta Streker – reżyseria

Czas trwania:
70 minut
Lokalizacja:
NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 10 do 75 zł

Angielski kompozytor Benjamin Britten uważał, że muzyka powinna być przystępna i przemawiać do jak najszerszego grona odbiorców. Pisał więc dzieła komunikatywne, nierzadko angażujące też najmłodsze pokolenie wykonawców i muzyków amatorów. Taką właśnie kompozycją jest prezentowana podczas festiwalu barwna i atrakcyjna w odbiorze opera dziecięca Noye’s Fludde.

Jako temat swojej opery Britten obrał opisaną w Księdze Rodzaju historię potopu i arki Noego. Inspiracją do skomponowania dzieła były wystawiane w Chester w XV wieku misteria, czyli udramatyzowane historie oparte na wątkach biblijnych. Oprócz tematów religijno-dydaktycznych niejednokrotnie zawierały one elementy obyczajowe, często o charakterze komicznym. W dziele tak właśnie potraktowana jest relacja Noego z żoną. Kobieta bardziej niż budową arki interesuje się plotkami i biesiadowaniem z koleżankami, a kiedy w końcu synowie Noego siłą wprowadzają ją na statek, ta odwdzięcza się mężowi siarczystym policzkiem. Prawie wszystkie partie przeznaczone są dla śpiewaków amatorów i dla dzieci. Rola Boga jest mówiona, natomiast partie tytułowego bohatera i jego małżonki śpiewają profesjonaliści. Towarzysząca im orkiestra nie jest zbyt duża i podzielona została na dwa zespoły. W jednym z nich (w skład którego wchodzą m.in. kwartet smyczkowy, fortepian, kotły, flet prosty) grają zawodowcy, w drugim zaś (perkusja) – głównie amatorzy.

Muzyka Brittena jest przystępna w odbiorze, a mnogość wykorzystanych przez kompozytora instrumentów perkusyjnych daje ciekawe efekty barwne. Dzieje się tak choćby w scenie potopu, w której kolorystyka sugestywnie tworzy nastrój grozy – muzyka naśladuje odgłosy grzmotów, gwałtowną ulewę czy wielkie fale, zalewające ziemię dokoła statku. Dzieło miało swoją premierę na festiwalu w Aldeburgh w czerwcu 1958 roku i otrzymało niezwykle entuzjastycznie recenzje, w których krytyka doceniła zarówno zaangażowanie najmłodszych wykonawców, jak i walory artystyczne utworu. Także obecnie Noye’s Fludde jest uważana za jedną z najpiękniejszych oper, w których dla dzieci przewiedziana została nie tylko rola słuchaczy, lecz także wykonawców.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się