Wratislavia Cantans
Nowe początki
15.09.2024
niedz.
19:00
NFM, Sala Główna
Program:

Anton Bruckner
Symfonia d-moll WAB 100 „Zerowa”
***
Anton Bruckner
III Msza f-moll WAB 28

Koncert będzie rejestrowany dla telewizji. Prosimy o punktualne przybycie, gdyż koncert będzie transmitowany w Programie II Polskiego Radia. Osoby spóźnione mogą nie zostać wpuszczone na wydarzenie.

Pobierz omówienie
Wykonawcy:

Christoph Eschenbach – dyrygent
Marisol Montalvo – sopran
Sarah Romberger – mezzosopran
Peter Sonn – tenor
Jan Martiník – bas-baryton
Chór NFM
Lionel Sow – kierownictwo artystyczne Chóru NFM
Pierre-Louis de Laporte – przygotowanie Chóru NFM
NFM Filharmonia Wrocławska

Czas trwania:
140 minut
Lokalizacja:
NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 10 do 170 zł

Podczas finałowego koncertu 59. edycji Wratislavii Cantans jeszcze mocniej niż zazwyczaj spoglądać będziemy w przyszłość. Oto po osiemdziesięciu latach Wrocław znowu staje się domem urodzonego tutaj słynnego dyrygenta Christopha Eschenbacha. Podczas pierwszego koncertu, który NFM Filharmonia Wrocławska zagra pod batutą swojego nowego dyrektora artystycznego, usłyszymy dwa arcydzieła Antona Brucknera. Maestro, witamy!

Christoph Eschenbach twórczość austriackiego romantyka zna doskonale. To właśnie prowadząc jego III Symfonię, zadebiutował w roli dyrygenta w Hamburgu w 1972 roku. Wcześniej, mimo podjętych przez niego studiów dyrygenckich, szeroka publiczność znała go jedynie jako utytułowanego pianistę. Od tamtej pory sięgał po twórczość Brucknera wielokrotnie, udowadniając za każdym razem, że jest genialnym interpretatorem symfonicznych arcydzieł i charyzmatycznym liderem potrafiącym zarazić swoją artystyczną wizją prowadzone przez siebie zespoły.

Oba dzieła, które zabrzmią podczas finału festiwalu, również w życiu swojego twórcy towarzyszyły wydarzeniom przełomowym. Bruckner w pierwszej połowie lat sześćdziesiątych XIX wieku skomponował pierwsze dojrzałe utwory. Wiosną 1867 roku przeżył jednak załamanie nerwowe. Wbrew zaleceniom opiekujących się nim lekarzy Austriak już we wrześniu zaczął pracę nad swoją trzecią mszą. W pierwotnej wersji ukończył ją w ciągu roku. Powstało dzieło pełne optymizmu, mimo kontemplacyjnego charakteru w swojej monumentalności stanowiące zapowiedź stylu genialnych, mających powstać dopiero, dziewięciu Brucknerowskich symfonii.

Wydarzenia nabierały tempa. Komponując Mszę, artysta szukał możliwości wyprowadzenia się z prowincjonalnego Linzu. Zaoferowano mu stanowisko wykładowcy w Konserwatorium w Wiedniu. Objął je już w październiku 1868 roku. Niedługo po przeprowadzce zaczął pisać nową symfonię, zaplanowaną jako druga z kolei. W stworzonym w dziewięć miesięcy utworze doszukiwano się bezpośredniego wpływu Dziewiątej Beethovena (Bruckner usłyszał ją dopiero w 1866 roku). Niektóre muzyczne pomysły porównywano też do oper Rossiniego czy utworów kompozytorów rosyjskich. Tak naprawdę geniusz Brucknera świeci tu już jednak jasno własnym światłem, nie odbitym. Świadczy o tym chociażby to, że kompozytor do kilku pomysłów z utworu wrócił we wspomnianej już III Symfonii. Usłyszymy tu też chociażby słynną, charakterystyczną dla późniejszym symfonii Austriaka „pramgłę” (Urnebel), z której w początkowej części wyłania się pierwszy temat. To właśnie przez nią Otto Dessoff, dyrygent Filharmoników Wiedeńskich, nie mógł tego pierwszego tematu w symfonii doszukać się w ogóle. Fakt ten bardzo Brucknera dotknął. Coraz bardziej wątpiący w wartość kompozycji, ostatecznie wykreślił ją ze swojego katalogu. Dzisiaj, znana jako Symfonia „Zerowa”, stawiana jest jednak w szeregu jego największych artystycznych osiągnięć.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Pamięci wielkiego Człowieka
Giovanni Antonini / Il Giardino Armonico
04.09
czw.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
The Mad Lover
Théotime Langlois de Swarte / Thomas Dunford
05.09
pt.
18:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Salon romantyczny
The Mad Lover
Théotime Langlois de Swarte / Thomas Dunford
05.09
pt.
20:30
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Salon romantyczny
Poszukując szczęścia
Magdalena Hoffmann
06.09
sob.
12:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Salon romantyczny
Adam i Ewa
49. Kurs Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej
06.09
sob.
16:00
Wrocław, kościół pw. św. Stanisława, św. Doroty i św. Wacława
Poszukując szczęścia
Magdalena Hoffmann
06.09
sob.
18:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Salon romantyczny
Raj
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
06.09
sob.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN, estrada w odwróceniu
Ścieżka światła
Agata Zubel / Ensemble intercontemporain
07.09
niedz.
16:00
NFM, Sala Czerwona
Dwie drogi
Andrzej Szadejko / Goldberg Baroque Ensemble
07.09
niedz.
19:30
Wrocław, kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Veni in hortum meum
Ensemble Peregrina
08.09
pon.
19:00
Wrocław, kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Wiecznie kwitnące
Martha Argerich / Charles Dutoit
09.09
wt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Zagłada bezbronnych
Jacek Kaspszyk / Sinfonia Varsovia
10.09
śr.
19:00
Wrocław, kościół pw. św. Marii Magdaleny, katedra Kościoła polskokatolickiego
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Raj 2
Lionel Meunier / Vox Luminis
11.09
czw.
19:00
Wrocław, kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Zapomniani bogowie
John Eliot Gardiner / The Constellation Choir & Orchestra
12.09
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Kain i Abel
René Jacobs / Wrocławska Orkiestra Barokowa
13.09
sob.
19:30
Wrocław, kościół pw. św. Stanisława, św. Doroty i św. Wacława
Ci vedremo in Paradiso
Tehila Nini Goldstein / Luise Enzian
14.09
niedz.
16:00
Wrocław, Ratusz, Sala Wielka
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Parsifal
René Pape / NFM Filharmonia Wrocławska
14.09
niedz.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się