Program koncertu NFM Orkiestry Leopoldinum pod batutą znakomitej polskiej dyrygentki młodego pokolenia, Anny Sułkowskiej–Migoń, łączy temat emigracji. Każda kompozytorka i kompozytor, których utwory znalazły się w programie, przyszła lub przyszedł na świat na terenie dzisiejszej Ukrainy. Zawirowania historyczne i osobiste wybory sprawiły jednak, że artyści rozjechali się po Polsce i po świecie.
Koncert rozpoczną i zakończą dzieła Jadwigi Szajny–Lewandowskiej, twórczyni, pianistki i pedagożki urodzonej w Brodach i wykształconej we Lwowie. Artystka ta, należąca do tego samego pokolenia co Witold Lutosławski i Andrzej Panufnik, kontynuowała edukację we Wrocławiu, tu też osiadła. Specjalizowała się w pisaniu dzieł scenicznych przeznaczonych dla dzieci, ale podczas tego koncertu Aleksandra Kubas-Kruk wykona wybór ze zbioru Dwunastu pieśni, który powstał w 1972 roku. Należący do tej samej generacji Roman Palester po II wojnie światowej nie potrafił odnaleźć się w komunistycznych realiach i zdecydował się na emigrację do Francji, którą odwiedził jeszcze przed wojną. Pierwsza wersja mrocznego, pełnego niepokoju Nokturnu powstała w 1947 roku, zaś drugą twórca ukończył w 1954 roku. Urodzony w 1932 roku we Lwowie Wojciech Kilar odbył w swoim życiu wiele podróży. Po krótkich okresach spędzonych w Krośnie, Rzeszowie i Krakowie osiadł w Katowicach, gdzie spędził resztę życia. Uzupełniał też wykształcenie w Darmstadcie i w Paryżu. Przez lata wypracował szalenie charakterystyczny, komunikatywny język muzyczny. Preludium chorałowe powstało w 1988 roku. Jest to jedno z wielu dzieł w dorobku Kilara, w którym znajduje odzwierciedlenie jego fascynacja folklorem góralskim oraz minimalizmem.
Twórczość lwowianina Bogusława Schaeffera należy do zupełnie odmiennego nurtu muzyki polskiej XX wieku, był on bowiem urodzonym awangardzistą i prowokatorem. Przeznaczona na dwadzieścia cztery instrumenty smyczkowe Monosonata z 1959 roku jest jednym z najbardziej znanych jego utworów. Elżbieta Sikora jest artystką, która odnajduje muzykę wszędzie, „w powiewach wiatru, w deszczu bębniącym na parapecie okna, w rytmie form architektonicznych, w locie ptaków, w rozmowach ludzi w metrze, w dudnieniu wagonów na szynach, w trzasku maszyn, w okrzykach tłumów, w przeczytanych słowach” – jak sama przyznaje. Jej twórczość reprezentować będzie dramatyczna kompozycja Rappel III, ukończona w 1998 roku. Zabrzmi także Musica per archi to dzieło Krystyny Moszumańskiej-Nazar z 1962 roku. Artystka ta była również pedagożką, a swoje życie zawodowe związała z krakowską Akademią Muzyczną. Swoje motto zawarła w stwierdzeniu: „Najważniejszą rzeczą w propozycji, jaką składa się słuchaczowi, jest osiągnięcie takiego wyrazu, który umiałby go poruszyć”.