Aleksandra Kubas-Kruk / fot. Nadia Szagdaj
Wratislavia Cantans
Emigranci, przesiedleńcy, uchodźcy
07.09.2024
sob.
19:00
Wrocław, Aula Leopoldina
Program:

Jadwiga Szajna-Lewandowska Dwanaście wierszy na sopran i kwartet smyczkowy – wybór (oprac. na sopran i orkiestrę smyczkową)
Roman Palester Nokturn na orkiestrę smyczkową
Wojciech Kilar Preludium chorałowe na orkiestrę smyczkową
Bogusław Schaeffer Monosonata na 24 instrumenty smyczkowe
Elżbieta Sikora Rappel III na orkiestrę smyczkową
Krystyna Moszumańska-Nazar Musica per archi
Jadwiga Szajna-Lewandowska Dwanaście wierszy na sopran i kwartet smyczkowy – wybór (oprac. na sopran i orkiestrę smyczkową)

Pobierz omówienie
Czas trwania:
80 minut
Lokalizacja:
Wrocław, Aula Leopoldina
plac Uniwersytecki 1, Wrocław
Cennik:
od 10 do 120 zł

Program koncertu NFM Orkiestry Leopoldinum pod batutą znakomitej polskiej dyrygentki młodego pokolenia, Anny Sułkowskiej–Migoń, łączy temat emigracji. Każda kompozytorka i kompozytor, których utwory znalazły się w programie, przyszła lub przyszedł na świat na terenie dzisiejszej Ukrainy. Zawirowania historyczne i osobiste wybory sprawiły jednak, że artyści rozjechali się po Polsce i po świecie. 

Koncert rozpoczną i zakończą dzieła Jadwigi Szajny–Lewandowskiej, twórczyni, pianistki i pedagożki urodzonej w Brodach i wykształconej we Lwowie. Artystka ta, należąca do tego samego pokolenia co Witold Lutosławski i Andrzej Panufnik, kontynuowała edukację we Wrocławiu, tu też osiadła. Specjalizowała się w pisaniu dzieł scenicznych przeznaczonych dla dzieci, ale podczas tego koncertu Aleksandra Kubas-Kruk wykona wybór ze zbioru Dwunastu pieśni, który powstał w 1972 roku. Należący do tej samej generacji Roman Palester po II wojnie światowej nie potrafił odnaleźć się w komunistycznych realiach i zdecydował się na emigrację do Francji, którą odwiedził jeszcze przed wojną. Pierwsza wersja mrocznego, pełnego niepokoju Nokturnu powstała w 1947 roku, zaś drugą twórca ukończył w 1954 roku. Urodzony w 1932 roku we Lwowie Wojciech Kilar odbył w swoim życiu wiele podróży. Po krótkich okresach spędzonych w Krośnie, Rzeszowie i Krakowie osiadł w Katowicach, gdzie spędził resztę życia. Uzupełniał też wykształcenie w Darmstadcie i w Paryżu. Przez lata wypracował szalenie charakterystyczny, komunikatywny język muzyczny. Preludium chorałowe powstało w 1988 roku. Jest to jedno z wielu dzieł w dorobku Kilara, w którym znajduje odzwierciedlenie jego fascynacja folklorem góralskim oraz minimalizmem.

Twórczość lwowianina Bogusława Schaeffera należy do zupełnie odmiennego nurtu muzyki polskiej XX wieku, był on bowiem urodzonym awangardzistą i prowokatorem. Przeznaczona na dwadzieścia cztery instrumenty smyczkowe Monosonata z 1959 roku jest jednym z najbardziej znanych jego utworów. Elżbieta Sikora jest artystką, która odnajduje muzykę wszędzie, „w powiewach wiatru, w deszczu bębniącym na parapecie okna, w rytmie form architektonicznych, w locie ptaków, w rozmowach ludzi w metrze, w dudnieniu wagonów na szynach, w trzasku maszyn, w okrzykach tłumów, w przeczytanych słowach” – jak sama przyznaje. Jej twórczość reprezentować będzie dramatyczna kompozycja Rappel III, ukończona w 1998 roku. Zabrzmi także Musica per archi to dzieło Krystyny Moszumańskiej-Nazar z 1962 roku. Artystka ta była również pedagożką, a swoje życie zawodowe związała z krakowską Akademią Muzyczną. Swoje motto zawarła w stwierdzeniu: „Najważniejszą rzeczą w propozycji, jaką składa się słuchaczowi, jest osiągnięcie takiego wyrazu, który umiałby go poruszyć”.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się