Podczas drugiego w sezonie koncertu NFM Filharmonii Wrocławskiej wysłuchamy kompozycji Grażyny Bacewicz, Fryderyka Chopina oraz Become Ocean, dzieła współczesnego amerykańskiego twórcy, Johna Luthera Adamsa. Orkiestrę poprowadzi Mirian Khukhunaishvili, pierwszy zwycięzca Ringmann-Jaross Award, programu wsparcia młodych muzyków, którego pomysłodawcą jest Christoph Eschenbach. Artystę wrocławska publiczność miała okazję poznać w 2023 roku, podczas inauguracji Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans.
Wieczór otworzy Uwertura na orkiestrę symfoniczną Grażyny Bacewicz. To krótkie dzieło powstało w 1943 roku, nie oddaje jednak trudnej rzeczywistości tamtych czasów, jest bowiem, zgodnie ze słowami Stefana Kisielewskiego, kompozycją „iskrzącą się życiem, pędzącą jak na skrzydłach temperamentu rytmicznego”. Radosny charakter muzyki, żywa rytmika i doskonała orkiestracja sprawiają, że to utwór przystępny i łatwy w odbiorze, a przy tym dobrze skontrastowany pod względem temp i nastrojów – krańcowe energiczne odcinki otaczają tu bowiem liryczny, kameralnie orkiestrowany epizod. Główny motyw dzieła przywodzić może skojarzenia z „motywem losu” z V Symfonii Beethovena, nie jest natomiast jasne, czy owo podobieństwo było zamierzone.
Następnie zabrzmi młodzieńczy, pełen blasku Koncert f-moll Fryderyka Chopina. Jako solista wystąpi Jonathan Fournel, którego błyskotliwa kariera rozpoczęła się w 2021 roku od zdobycia Grand Prix – Nagrody Królowej Matyldy na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Królowej Elżbiety Belgijskiej. Utwór polskiego twórcy utrzymany jest w wirtuozowskim stylu brillante, jednak wirtuozeria nigdy nie była dla Chopina celem samym w sobie, ale środkiem do wypowiedzenia najintymniejszych myśli: „Fortepianowi gadam to, co bym Tobie nie raz powiedział” – pisał kompozytor w liście do przyjaciela. Najbardziej osobistą częścią koncertu jest środkowe, nastrojowe Larghetto, inspirowane uczuciem do śpiewaczki Konstancji Gładkowskiej. Finał zaś stanowi kunsztowną stylizacją kujawiaka, a uderzenia drzewcem o struny instrumentów smyczkowych naśladują sposób gry wiejskich muzykantów.
Become Ocean to jednoczęściowa kompozycja Johna Luthera Adamsa, prawykonana w 2013 roku. Inspiracji do jej napisania dostarczyła twórcy przyroda Alaski i Kaskadii, czyli północno-zachodniego wybrzeża Ameryki Północnej na granicy Kanady i USA. Adams w następujący sposób rozwinął znaczenie tytułu utworu: „Życie na Ziemi po raz pierwszy wyłoniło się z morza. W miarę topnienia lodu polarnego i podnoszenia się poziomu wód my, ludzie, stajemy przed zagrożeniem, że ponownie możemy dosłownie stać się oceanem”. Dzieło to spotkało się z bardzo pozytywnym odbiorem – Adams otrzymał za nie nagrodę Pulitzera oraz Grammy, zaś w 2019 roku dziennikarze piszący dla dziennika „The Guardian” uznali je za jedną z dziesięciu najważniejszych kompozycji stworzonych do tej pory w XXI wieku.
Wydarzenie towarzyszące Międzynarodowemu Kongresowi „Miasto – Woda – Jakość życia” 2024