Piotr Beczała / fot. Jean-Baptiste Millot
Piotr Beczała / fot. Jean-Baptiste Millot
Koncerty orkiestrowe
Beczała & Radvanovsky – Gala operowa
21.11.2024
czw.
19:00
NFM, Sala Główna
Program:

G. Puccini
Preludio sinfonico A-dur 
Donna non vidi mai – aria z opery Manon Lescaut 
Sola, perduta, abbandonata – aria z opery Manon Lescaut
Intermezzo z opery Manon Lescaut 
Recondita armonia – aria z opery Tosca 
Vissi d’arte – aria z Tosca 
E lucevan le stelle – aria z opery Tosca
Mario! Mario! Mario!… Son qui! – duet z opery Tosca
***
A. Dvořák 
Vidino divná, přesladká – aria z opery Rusałka
Měsíčku na nebi hlubokém – aria z opery Rusałka
Miláčku, znáš mne, znáš? – duet z opery Rusałka 
G. Puccini La tregenda z opery-baletu Wiły 
U. Giordano 
Come un bel dì di maggio – aria z opery Andrea Chénier
La mamma morta – aria z opery Andrea Chénier
Vicino a te s'acquita – duet z opery Andrea Chénier

Pobierz omówienie
Wykonawcy:

Gianluca Marcianò – dyrygent
Sondra Radvanovsky – sopran
Piotr Beczała – tenor
NFM Filharmonia Wrocławska

Czas trwania:
120 minut
Lokalizacja:
NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 55 do 280 zł

Dwoje znakomitych śpiewaków – tenor Piotr Beczała i sopranistka Sondra Radvanovsky wraz z NFM Filharmonią Wrocławską prowadzoną przez włoskiego dyrygenta Gianlucę Marcianò wystąpią podczas Gali operowej. W programie znalazły się dzieła twórców pochodzących z Italii – Giacoma Pucciniego i Umberta Giordana – oraz jednego z najbardziej znanych kompozytorów czeskich: Antonína Dvořáka.

Pierwsza część koncertu należeć będzie w całości do Giacoma Pucciniego. Artysta ten tworzył w nurcie określanym mianem weryzmu. Jego celem było naśladowanie prawdziwego życia (verus oznacza po łacinie „prawdziwy”), stąd też podejmowanie tematyki społecznej i wprowadzanie na estrady współczesnych, zwykłych ludzi. Galę rozpocznie zachwycające inwencją melodyczną Preludio sinfonico z 1882 roku, powstałe jeszcze w czasie pobierania przez Pucciniego nauk w Mediolanie. Manon Lescaut z kolei wystawiono po raz pierwszy w Turynie w 1893 roku. Opera ta oparta jest na osiemnastowiecznej powieści Historia kawalera des Grieux i Manon Lescaut autorstwa Antoine’a Prévosta. W programie koncertu znalazło się m.in. pochodzące z owej sztuki ekspresyjne orkiestrowe Intermezzo czy arie: Sola, perduta, abbandonata, śpiewana przez tytułową Manon oraz Donna non vidi mai, w której kawaler Des Grieux wyznaje swe płomienne uczucia względem bohaterki. Z kolei wystawiona w 1900 roku Tosca jest jedną z najbardziej znanych i chętnie wykonywanych oper Pucciniego. Oś akcji stanowi relacja pomiędzy śpiewaczką Florią Toscą a jej kochankiem, malarzem Mario Cavaradossim. W programie koncertu znajdą się cztery fragmenty z tego dzieła: aria Cavaradossiego Recondita armonia, w której porównuje on swoją partnerkę z tworzonym właśnie portretem Marii Magdaleny, duet kochanków Mario! Mario! Mario!… Son qui!, a wreszcie dwa bodajże najbardziej znane numery solowe – pierwszy to aria głównej bohaterki Vissi d’arte, vissi d’amore, zaś drugi – aria malarza E lucevan le stelle.

Baśniowa aura pojawi się za sprawą typowo romantycznego dzieła Antonína Dvořáka pt. Rusałka, która uważana jest przez wielu za najpiękniejszą czeską operę. Dwa jej fragmenty pochodzą z jej pierwszego aktu– aria księcia Vidino divná přesladká, i śpiewana przez tytułową bohaterkę, sławna Pieśń do księżycaMěsíčku na nebi hlubokém, czarująca zarówno urodą melodii jak przepiękną, rozmigotaną fakturą orkiestry. Zabrzmi też poruszający duet dwojga bohaterów z aktu trzeciego – Miláčku, znáš mne, znáš?. Elementy fantastyczne zawiera także pierwsza opera-balet Pucciniego – Le Villi, czyli Wiły. Tytuł odnosi się do pojawiających się w podaniach ludowych istot będących duchami kobiet zmarłych z żalu po stracie niewiernych ukochanych. Mszczą się one poprzez porwanie wiarołomnego mężczyzny w śmiertelny taniec. Wprowadzenie do drugiego aktu utworu – La Tregenda (słowo to oznacza widmo) – to taniec tytułowych duchów, rozsiewających ogień w mrocznym krajobrazie zimowej nocy. Artyści zaprezentują także dzieła Umberta Giordana, włoskiego kompozytora należącego do tego samego pokolenia co Puccini. Orkiestra wykona trzy ustępy z najbardziej znanej opery jego autorstwa – Andrei Chéniera. Będą to dwie arie solowe (jedna tenorowa, druga sopranowa) oraz duet.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Dresdner Philharmonie
Boris Giltburg / Krzysztof Urbański
09.05
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Sergei Babayan & NFM Filharmonia Wrocławska
Jacek Kaspszyk
10.05
sob.
18:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Eine kleine Nachtmusik
 
11.05
niedz.
18:00
NFM, Sala Czerwona
West Side Story

NEOJIBA Orchestra

Ricardo Castro / Guido Sant’Anna
19.05
pon.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Chicago Symphony Orchestra I
Jaap van Zweden
22.05
czw.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Chicago Symphony Orchestra II
Jaap van Zweden
23.05
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Tytan

Zakończenie sezonu NFM Filharmonii Wrocławskiej

Christoph Eschenbach / NFM Filharmonia Wrocławska
30.05
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Krzysztof Jabłoński & Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej
 
06.06
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
W Królestwie Twoim
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
06.06
pt.
19:00
Świdnica, Kościół Pokoju
Giovanni Sollima & Cello Chronicles
NFM Orkiestra Leopoldinum / Polish Cello Quartet
13.06
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Jean-Guihen Queyras & Schumann
Wrocławska Orkiestra Barokowa
20.06
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się