Radosław Pujanek / fot. Łukasz Rajchert
Radosław Pujanek / fot. Łukasz Rajchert
Koncerty kameralne
Transfiguration
31.10.2024
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Program:

J. Widmann Sieben Abgesänge auf eine tote Linde na sopran, klarnet, skrzypce i fortepian
J. Brahms I Sonata G-dur na skrzypce i fortepian op. 78 (wersja na wiolonczelę i fortepian)
V. Baley Treny na sopran i 2 wiolonczele (wybór)

Po koncercie Olga Pasiecznik będzie podpisywała płyty i książki przy Sali Czerwonej (poziom -3).

Pobierz omówienie
Wykonawcy:

Olga Pasiecznik – sopran
Radosław Pujanek – skrzypce
Andrzej Ciepliński – klarnet 
Tomasz Daroch – wiolonczela 
FudalaRot Duo:
Wojciech Fudala – wiolonczela 
Michał Rot – fortepian

Czas trwania:
65 minut
Lokalizacja:
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 10 do 70 zł

Podczas koncertu kameralnego zabrzmią dzieła Virka Baleya, Johannesa Brahmsa i Jörga Widmanna. Wyrazistość ekspresji, zróżnicowanie nastrojów i barw – to wszystko wiąże się z różnorodnością obsady poszczególnych kompozycji i odzwierciedla wielowymiarowość repertuaru. W wykonaniu dzieł dwóch z wymienionych twórców weźmie udział Olga Pasiecznik – znakomita śpiewaczka ciesząca się międzynarodowym uznaniem.

Urodzony w 1938 roku Virko Baley jest ukraińsko-amerykańskim kompozytorem, dyrygentem, pianistą i pedagogiem. Przez prawie pół wieku pełnił funkcję nauczyciela kompozycji na University of Nevada w Las Vegas, był też jednym z założycieli i dyrygentem Nevada Symphony Orchestra, szefem artystycznym Las Vegas Chamber Players oraz dyrygentem gościnnym Kyiv Camerata. Jego dorobek kompozytorski jest bogaty – obejmuje między innymi dwie symfonie, operę czy liczne dzieła kameralne przeznaczone na różne, niejednokrotnie nietypowe składy. Doskonałym przykładem są pełne ekspresji, mroczne Treny napisane na dwie wiolonczele i sopran. Po raz pierwszy zabrzmiały w 1998 roku, a ich wykonawczynią była wtedy Olga Pasiecznik. Artystka zaśpiewa je ponownie w NFM. Epokę romantyzmu tego wieczoru reprezentowała będzie twórczość Johannesa Brahmsa. I Sonata G-dur na skrzypce i fortepian zabrzmi w opracowaniu na wiolonczelę i fortepian. Dzieło to powstało w letnich miesiącach 1878 i 1879 roku podczas wakacji kompozytora w leżącej w Karyntii miejscowości Pörtschach am Wörthersee. Twórca wykorzystał w nim materiał dwóch swoich pieśni ze zbioru op. 59 – Nachklang i Regenlied. Ze względu na użycie rytmu kojarzonego z padającym deszczem w drugiej z tych pieśni sonatę tę określa się czasem mianem „Regensonate” („Sonaty deszczowej”).

Drugą część koncertu wypełni muzyka współczesnego niemieckiego kompozytora Jörga Widmanna. Reprezentować ją będzie cykl pieśni Sieben Abgesänge auf eine tote Linde przeznaczonych na sopran, klarnet, skrzypce i fortepian. Historia powstania tego dzieła jest dość niezwykła. W 1996 roku podczas koncertu Münchener Kammerorchester w bawarskiej miejscowości Münsing rozpętała się potężna burza. Piorun uderzył w jeden z najbardziej charakterystycznych elementów krajobrazu – w liczącą kilkaset lat lipę. Wydarzenie to mocno poruszyło miejscową poetkę, Diane Kempff, która napisała kilka wierszy poświęconych spalonemu drzewu. Dyrektor Münchener Kammerorchester, Christoph Poppen, zwrócił się zaś do Widmanna z propozycją umuzycznienia tych liryków, na co artysta chętnie przystał. Los lipy stał się dla poetki i kompozytora pretekstem do stworzenia miejscami medytacyjnej, a miejscami makabrycznej refleksji egzystencjalnej.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Ricochet
LutosAir Quintet
07.11
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Ich głosy
Art Chamber Ensemble
28.11
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Recital Marka Padmore'a
Mark Padmore / Andrew West
05.12
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Preludia wrocławskie – spotkanie z gitarą sentymentalną
Duo Melodico
08.12
niedz.
18:00
NFM, Sala Kameralna
Burleska – Matinée
Aka Duo
15.12
niedz.
12:30
NFM, Sala Kameralna
Amerykańskie fandango
Aleksander Kobus / Eloy Panizo Padrón
19.12
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Hiszpańskie Matinée
Pełech / Horna / Pruszyński
12.01
niedz.
12:30
NFM, Sala Kameralna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Opowieść o Witoldzie Lutosławskim
Lutosławski Quartet
23.01
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Polish Cello Quartet Meets José Torres
 
30.01
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Szaleństwo powtórzeń
{oh!} kameralnie
13.02
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Tzigane – Matinée
Duo Viaggiante
23.02
niedz.
12:30
NFM, Sala Kameralna
Trio Barragán
 
27.02
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Carmen Fantasie – Matinée
Karolina Podorska / Dariya Hrynkiv
02.03
niedz.
12:30
NFM, Sala Kameralna
Recital Anastasii Kobekiny
Jean-Sélim Abdelmoula
06.03
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Nowe pokolenie
Cheng / Errera / Grier/ Rafalimanana
20.03
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Taniec motyla
Ignacy Lisiecki
03.04
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Powiew wiosny
Belfiato Quintet / LutosAir Quintet
06.04
niedz.
12:30
NFM, Sala Kameralna
Recital Richarda Lina
Kenneth Broberg
24.04
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Kilka słów o miłości
Aldona Bartnik / Naruhiko Kawaguchi
01.05
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Royal String Quartet
 
15.05
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Recital Hayato Sumino
Zakończenie sezonu koncertów kameralnych
05.06
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się