Główną osią koncertu Art Chamber Ensemble będzie dorobek tych kompozytorów żydowskich, którzy tworzyli w okresie poprzedzającym wybuch II wojny światowej. Zabrzmią więc zróżnicowane stylistycznie i rozmaicie inspirowane, a stosunkowo rzadko wykonywane utwory pióra między innymi Joachima Mendelsona, Szymona Laksa czy Józefa Kofflera.
Joseph Achron zapisał się na kartach historii jako doskonały skrzypek, ale i kompozytor. Od 1899 roku kształcił się w Konserwatorium w Petersburgu, zarówno w klasie skrzypiec zasłużonego węgierskiego mistrza Leopolda Auera, jak i w zakresie kompozycji pod kierunkiem Anatolija Ladowa. Kluczową rolę w jego twórczości odegrało jednak wstąpienie w szeregi Towarzystwa Żydowskiej Muzyki Ludowej. Melodia hebrajska na skrzypce i fortepian op. 33, która zabrzmi tego wieczoru, powstała w wyniku fascynacji Achrona muzyką religijną aszkenazyjskich Żydów, rozgłos zaś zyskała dzięki interpretacji legendarnego skrzypka, Jaschy Heifetza.
Urodzony pod koniec dziewiętnastego stulecia w Warszawie Joachim Mendelson w latach dwudziestych XX wieku – jak niemal większość kompozytorów swego pokolenia – wyjechał do Paryża i wstąpił do Stowarzyszenia Młodych Muzyków Polaków (fr. Association des Jeunes Musiciens Polonais). Ostatecznie powrócił jednak do kraju, gdzie powstała jego Sonata na skrzypce i fortepian – zaledwie na parę lat przed jego tragiczną śmiercią z rąk gestapowców w 1943 roku. Mendelson w warstwie muzycznej tej kompozycji wyraźnie zwraca się w stronę neoklasycyzmu, a więc nurtu bliskiego również Szymonowi Laksowi. Sonata na wiolonczelę i fortepian jego autorstwa należy do wczesnego etapu twórczości Laksa, który – podobnie jak poprzedni z omawianych artystów – miał okazję czerpać z paryskiej kultury. W dziele tym usłyszeć można inspiracje polskim folklorem, a jednocześnie harmonijne rozwiązania formalne przywodzące na myśl francuski impresjonizm.
Uważa się, że kolejny z przywoływanych podczas tego koncertu autorów, Józef Koffler, był – obok Karola Szymanowskiego – najwybitniejszym polskim kompozytorem działającym w okresie dwudziestolecia międzywojennego. Capriccio na skrzypce i fortepian op. 18, powstałe w środkowym okresie jego twórczości, stanowi owoc zainteresowania Kofflera estetyką muzyki nowej. Awangardowe dzieło wykorzystuje między innymi technikę dodekafonii. Wieczór zwieńczy II Trio fortepianowe „Silent Voices” Benjamina Leesa – współczesnego amerykańskiego twórcy o żydowskich korzeniach. Utwór napisany został specjalnie na koncert upamiętniający żydowskich muzyków zamordowanych podczas II wojny światowej, który odbył się w Muzeum Holocaustu w Waszyngtonie.