Pomimo że Józefa Zeidlera uważa się obecnie za jednego z największych polskich kompozytorów doby klasycyzmu, jego twórczość pozostawała niesłusznie zapomniana jeszcze na długo po śmierci artysty. Dziś jego dzieła rozpatruje się jako perły polskiej muzyki sakralnej. Jedno z nich – Missa ex D – pod batutą maestra Andrzeja Kosendiaka wykonają muzycy Wrocław Baroque Ensemble. Repertuaru dopełni cykl Vesperae in Visitatione Beatae Mariae Virginis Marcina Józefa Żebrowskiego uważanego z kolei za wiodącego polskiego twórcę epoki przedklasycznej.
Józef Zeidler urodził się prawdopodobnie w 1744 roku w Święciechowie obok Leszna, choć nie ma bezpośredniego dowodu wskazującego na realność owej daty. Ślady dotyczące jego działalności zachowały się m.in. w klasztorze oo. filipinów na Świętej Górze nieopodal Gostynia – jednego z największych wówczas ośrodków muzycznych w Polsce, gdzie Zeidler pełnił funkcję kompozytora oraz kopisty, był także członkiem kapeli klasztornej. Missa ex D jego autorstwa datowana jest na 1769 rok, co czyni ją najwcześniejszym znanym utworem tego artysty. Wszystko wskazuje na to, że Zeidler nakreślił jej dźwięki na partyturze, gdy miał zaledwie dwadzieścia pięć lat. Pomimo tego mszę cechuje niezwykle rozbudowana forma oraz wyrafinowana brzmieniowo obsada wykonawcza. Przeznaczona została na czworo solistów, czterogłosowy chór, orkiestrę z trąbkami, skrzypcami oraz organami. Materiał dźwiękowy dzieła wyraźnie wskazuje na autorstwo kompozytora znajdującego się na początku swej drogi twórczej – msza jest bowiem wypełniona całym szeregiem wirtuozowskich środków typowych dla młodego adepta tej sztuki.
Również Marcin Józef Żebrowski należy do najwybitniejszych przedstawicieli polskiej kultury muzycznej osiemnastego stulecia. Jego renomę potwierdza fakt, iż był jednym z nielicznych wówczas, staropolskich twórców, których dzieła wydawano drukiem poza granicami Rzeczypospolitej. Podczas koncertu muzycy wykonają Vesperae in Visitatione Beatae Mariae Virginis Żebrowskiego, a więc nieszpory maryjne. Dzięki układowi zawartych w nich psalmów mogłyby zostać wykonane podczas święta Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny obchodzonego w Kościele katolickim 31 maja. Do psalmów zostały dobrane poszczególne ogniwa, takie jak: antyfony, hymn Ave maris stella czy kantyk Magnificat, ułożone zgodnie z przebiegiem sakralnej liturgii godzin. Ich różnorodne muzyczne opracowanie jest kwintesencją języka kompozytorskiego artysty – można dostrzec tu pełne wirtuozerii, ornamentalne, skrupulatnie prowadzone linie partii wokalnych i instrumentalnych, jak i nawiązania do kunsztownej, barokowej polifonii.