Serdecznie zapraszamy na koncert z okazji Święta Wrocławia! NFM Filharmonia Wrocławska zagra pod batutą Marcina Danilewskiego, a w roli solistki wystąpi reprezentująca młode pokolenie polskich artystów skrzypaczka Sara Dragan. W programie znajdą się dzieła Daniela Aubera, Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz Ludwiga van Beethovena.
Truizmem jest stwierdzenie, że opery opierają się na śpiewie. Do wyjątków wśród nich należą dzieła, w których tytułowa rola jest… niema. Takim ewenementem jest reprezentująca epokę romantyzmu Niema z Portici Daniela Aubera, wystawiona po raz pierwszy w Paryżu w 1828 roku. Utwór ten, wpisując się w nurt monumentalnych oper historycznych, cieszył się w swoich czasach wielkim powodzeniem, a z uznaniem wypowiadał się o nim nawet niezwykle krytyczny wobec kolegów po fachu Richard Wagner. Podczas koncertu zabrzmi efektowna, barwnie instrumentowana i dramatyczna Uwertura. Kolejną częścią programu obchodów Święta Wrocławia jest III Koncert skrzypcowy G-dur KV 216 Wolfganga Amadeusa Mozarta. To młodzieńcze dzieło twórcy, ukończone przezeń w 1775 roku, kiedy miał dziewiętnaście lat. W liście do ojca kompozytor określił je mianem „Straßburg-Concert”, a badacze uważają, że uczynił tak ze względu na pochodzącą z tego miasta melodię zacytowaną w trzecim ogniwie. Koncert, podczas którego soliście towarzyszy niewielka orkiestra, jest doskonałą egzemplifikacją stylu klasycznego: na pierwszym miejscu nie znajdują się tu wcale popisy techniczne, lecz pełne inwencji śpiewne melodie.
IV Symfonia B-dur Ludwiga van Beethovena należy do najlżejszych i najbardziej pogodnych dzieł tego gatunku, jakie wyszły spod pióra tego artysty. Powstała jesienią 1806 roku podczas pobytu twórcy w zamku Franza Joachima von Oppersdorffa w Głogówku (który nazywał się wtedy Oberglogau). Symfonię rozpoczyna powolny, tajemniczy, a nawet nieco ponury wstęp, po którym można by oczekiwać dramatycznego rozwinięcia. Tak się jednak nie dzieje – następuje wybuch radości, tempo przyspiesza, a beztroski nastrój utrzymuje się już do samego końca czteroczęściowego utworu.