Podczas koncertu Música Temprana zostanie zaprezentowany bogaty i zróżnicowany świat muzyki kolonialnej Ameryki Łacińskiej. Lamentacje wraz z Trzema responsoriami na Wielki Tydzień, będące centralnymi punktami repertuaru, stanowią wyraz zarówno religijnej refleksji, jak i kulturowego dziedzictwa regionu. A wpływów kultur obcych w nim nie brakowało, czego potwierdzeniem są powstałe wówczas kompozycje muzyczne.
Cusco, będące niegdyś stolicą Inków i równie ważnym jak Rzym w Europie ośrodkiem, miało burzliwą historię pełną wewnętrznych konfliktów. To sprawiło, że jego podbój stał się łatwiejszy, a wkrótce po nim państwo zyskało swoją katolicką katedrę i muzyczne rytuały. Dlatego też, ponad sto lat później, zastajemy tu tak liczne Lamentacje Jeremiasza. Historia prezentowanych utworów splata się więc z kolonialną spuścizną Ameryki Łacińskiej, gdzie europejskie tradycje muzyczne zderzyły się z rdzennymi kulturami, tworząc nowy muzyczny pejzaż. Anonimowe Lamentacje pochodzące z Cusco na początku były ściśle związane ze stylem hiszpańskim, jednak około połowy XVIII wieku zaczęły przenikać je wpływy włoskie. Odnaleziono wśród nich kompozycje jedno-, dwu- i wielogłosowe. Utwory Tomása Torrejóna y Velasca odzwierciedlają fuzję europejskiej polifonii z andyjskimi melodiami. Natomiast dzieła Juana de Arauja, zakorzenione w muzycznych tradycjach kolonialnej Boliwii, oddają ducha barokowej ekstrawagancji.
Responsoria na Wielki Tydzień nieznanego autora z Argentyny wzbogacą repertuar o przejmujące refleksje na temat Męki Chrystusa. Również związane z Wielkanocą Villancicos de pasión, które często rozpoczynają się wykrzyknieniem „¡Ay!”, mają szczególne znaczenie w kontekście konwencji wyrażania uczuć. To właśnie te słowa w hiszpańskiej estetyce symbolizują wszelkie rodzaje bólu, cierpienia i smutku, ale są także formą kontemplacji i refleksji nad ludzkimi doświadczeniami. W swojej prostocie potrafią być potężnym środkiem artystycznego wyrazu, pozwalającym wykonawcom dotrzeć do najgłębszych emocji słuchaczy. Tego zadania podczas koncertu podejmą się Adrián Rodríguez Van der Spoel i jego Música Temprana – specjaliści w interpretacji muzyki Ameryki Łacińskiej i Hiszpanii czasów kolonializmu.
Koncert współorganizowany przez: