Wratislavia Cantans
Axis mundi – Nowogrodziec
14.09.2024
sob.
19:00
Nowogrodziec, Centrum Kultury i Sztuki Muza
Program:

Muzyka z archiwum Seminarium św. Antoniego Wielkiego w Cusco:

Anonim Lamentación primera del Miércoles Santo, a 7 (Cusco, Peru)             
Juan de Araujo Lamentación segunda del Miércoles Santo, a 4 (Sucre, Boliwia)                                      
Anonim Responsoria, a 4: In monte Oliveti; Tristis est anima mea; Ecce vidimus eum (Sucre, Boliwia)
Anonim Lamentación primera del Jueves Santo, a 5 (Cusco, Peru; rekonstrukcja drugiego chóru – Adrián Rodríguez Van der Spoel)
Anonim Ane nupaquima suchetaña ze Stabat Mater (Chiquitos, Boliwia)                     
Andrés Flores Con tan tierno llanto, a 2 (Sucre, Boliwia)   
Anonim Lamentación segunda del Miércoles Santo, a 3 (Cusco, Peru)  
Anonim Lamentación segunda del Viernes Santo, a 4 (Cusco, Peru; rekonstrukcja pierwszego głosu – Adrián Rodríguez Van der Spoel)  
Tomás de Torrejón y Velasco Lamentación primera del Miércoles Santo, a 7 (Cusco i Lima, Peru)                    

Pobierz omówienie
Wykonawcy:

Música Temprana
Adrián Rodríguez Van der Spoel – kierownictwo artystyczne, gitara

Czas trwania:
60 minut
Lokalizacja:
Nowogrodziec, Centrum Kultury i Sztuki Muza
ul. Lubańska 42A, 59-730 Nowogrodziec
Cennik:
od 10 do 20 zł

Podczas koncertu Música Temprana zostanie zaprezentowany bogaty i zróżnicowany świat muzyki kolonialnej Ameryki Łacińskiej. Lamentacje wraz z Trzema responsoriami na Wielki Tydzień, będące centralnymi punktami repertuaru, stanowią wyraz zarówno religijnej refleksji, jak i kulturowego dziedzictwa regionu. A wpływów kultur obcych w nim nie brakowało, czego potwierdzeniem są powstałe wówczas kompozycje muzyczne. 

Cusco, będące niegdyś stolicą Inków i równie ważnym jak Rzym w Europie ośrodkiem, miało burzliwą historię pełną wewnętrznych konfliktów. To sprawiło, że jego podbój stał się łatwiejszy, a wkrótce po nim państwo zyskało swoją katolicką katedrę i muzyczne rytuały. Dlatego też, ponad sto lat później, zastajemy tu tak liczne Lamentacje Jeremiasza.  Historia prezentowanych utworów splata się więc z kolonialną spuścizną Ameryki Łacińskiej, gdzie europejskie tradycje muzyczne zderzyły się z rdzennymi kulturami, tworząc nowy muzyczny pejzaż. Anonimowe Lamentacje pochodzące z Cusco na początku były ściśle związane ze stylem hiszpańskim, jednak około połowy XVIII wieku zaczęły przenikać je wpływy włoskie. Odnaleziono wśród nich kompozycje jedno-, dwu- i wielogłosowe. Utwory Tomása Torrejóna y Velasca odzwierciedlają fuzję europejskiej polifonii z andyjskimi melodiami. Natomiast dzieła Juana de Arauja, zakorzenione w muzycznych tradycjach kolonialnej Boliwii, oddają ducha barokowej ekstrawagancji.

Responsoria na Wielki Tydzień nieznanego autora z Argentyny wzbogacą repertuar o przejmujące refleksje na temat Męki Chrystusa. Również związane z Wielkanocą Villancicos de pasión, które często rozpoczynają się wykrzyknieniem „¡Ay!”, mają szczególne znaczenie w kontekście konwencji wyrażania uczuć. To właśnie te słowa w hiszpańskiej estetyce symbolizują wszelkie rodzaje bólu, cierpienia i smutku, ale są także formą kontemplacji i refleksji nad ludzkimi doświadczeniami. W swojej prostocie potrafią być potężnym środkiem artystycznego wyrazu, pozwalającym wykonawcom dotrzeć do najgłębszych emocji słuchaczy. Tego zadania podczas koncertu podejmą się Adrián Rodríguez Van der Spoel i jego Música Temprana – specjaliści w interpretacji muzyki Ameryki Łacińskiej i Hiszpanii czasów kolonializmu.  

Koncert współorganizowany przez:

 

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się