Musica Electronica Nova
Black Page Orchestra
16.05.2025
pt.
20:00
NFM, Sala Czerwona
Program:

Marta Śniady Body X Ultra – Under the Skin na flet, saksofon barytonowy, gitarę elektryczną, klawiaturę MIDI, zestaw perkusyjny, obiekty, wideo i czterokanałową elektronikę (2025)* 
Bernhard Lang Count 2 4, Another Door for Jenny oraz Burning Sister z cyklu DW 16.4 ‘Songbook I.4’ na głos, saksofon, gitarę elektryczną, fortepian i perkusję  (2023)
Matthias Kranebitter Combative Music and its Algorithmic Demystification na flet, saksofon sopranowy lub tenorowy, gitarę elektryczną, fortepian, perkusję i czterokanałową elektronikę (2021)

*prawykonanie

Uwaga: wysokie natężenie dźwięku
Słuchawki wygłuszające dostępne w foyer -3

Broszura programowa
Wykonawcy:

Black Page Orchestra:
Kaoko Amano – sopran 
Matei Ioachimescu – flet 
Yukiko Krenn – saksofon
Samuel Toro Pérez – gitara elektryczna 
Elnaz Behkam – fortepian 
Kaja Farszky – perkusja 
Matthias Kranebitter – elektronika 

Czas trwania:
40 minut
Lokalizacja:
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, 50-071 Wrocław
Cennik:
od 10 do 40 zł

Obecna w przestrzeni kultury sztuka postinternetu stała się swoistym manifestem nowej estetyki integrującej w sobie elementy globalnej sieci z wszelkiego rodzaju procesami twórczymi. Coraz częściej poruszona zostaje w niej kwestia bliższa codzienności: włączenie w ten proces sztucznej inteligencji, która może niejako zastąpić część działań lub myśli człowieka. Refleksja nad istotą obecności czynnika ludzkiego, generującego rzeczywistą energię na estradzie, stała się ideą tegorocznej odsłony festiwalu Musica Electronica Nova. Podczas jego inauguracji dzieła zorientowane wokół owej tematyki zabrzmią w wykonaniu muzyków wiedeńskiej Black Page Orchestra. 

„Czy ludzkość zdoła powstrzymać algorytm zanim ten pożre świat?” – to pytanie zadaje Matthias Kranebitter w swojej kompozycji Combative Music And Its Algorithmic Demystification. Utwór prowadzi nas od teraźniejszości ku niedalekiej przyszłości, kiedy to wszystkie siły ludzkości, nawet tych najbardziej atletycznych jednostek na planecie, łączą się, by wspólnie wziąć udział w końcowej bitwie przeciw całkowitemu zniewoleniu przez maszyny. Ową futurystyczną koncepcję Kranebitter obrazuje za pomocą utkanej z glitchowych brzmień warstwy dźwiękowej dzieła. Intensywne, gęste sprzężenia łączące ze sobą elektryczne i akustyczne tembry są jednocześnie synonimem rywalizacji na linii człowiek–maszyna. Czyja partycypacja okaże się zgubna, a kto triumfuje? „Nie uwierzysz, co będzie dalej!” – zapowiada kompozytor.

Różnica i powtórzenie (fr. Différence et répétition) to traktat Gilles’a Deleuze’a z 1968 roku, w którym francuski filozof podejmuje rozważania na temat tytułowych zjawisk, próbując odnieść je do koncepcji istnienia i własnej tożsamości. Dzieło stało się źródłem inspiracji dla austriackiego twórcy Bernharda Langa i cyklu DW (niem. Differenz/Wiederholung). Kompozytor eksploruje w nim możliwości, jakie niesie za sobą wykorzystanie licznych pętli i powtórzeń, ale i radykalnych cięć czy przekształceń materiału muzycznego wyzyskiwanego przy użyciu wzorców znanych choćby z muzyki popularnej. Count 2 4, Another Door for Jenny oraz Burning Sister to trzy tego właśnie rodzaju utwory wchodzące w skład cyklu DW 16.4 ‘Songbook I.4’, które zaprezentują artyści Black Page Orchestra. Repertuaru dopełni prawykonanie nowej kompozycji Marty Śniady – artystki, która w swojej twórczości sięga po zróżnicowane formy wyrazu, często do granic możliwości naginając ich ramy w poszukiwaniu oryginalnych efektów brzmieniowych i wizualnych. 

Utwór Body X Ultra – Under the Skin na flet, saksofon barytonowy, gitarę elektryczną, klawiaturę MIDI, zestaw perkusyjny, obiekty, wideo i czterokanałową elektronikę Marty Śniady dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. 


Wszystkich wielbicieli nowych form wyrazu w muzyce współczesnej, w tym elektroniki i nowych mediów oraz projektów łączących muzykę z innymi dziedzinami sztuki, zachęcamy do zakupu karnetu na nadchodzącą, 12. edycję Musica Electronica Nova!

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

KTVC [hypnos] – próba otwarta
Eksperymentalny performans z udziałem publiczności
22.05
czw.
14:00
NFM, Sala Czarna
Kompozycje młodych
Koncert
22.05
czw.
18:00
NFM, foyer -3
Greeting the Sun
Immersyjna przestrzeń kontemplacji
22.05
czw.
19:30
NFM, Sala Czarna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Des Éclats
Performans
22.05
czw.
21:00
NFM, Sala Czerwona
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Greeting the Sun
Immersyjna przestrzeń kontemplacji
23.05
pt.
17:00
NFM, Sala Czarna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Akusma Forum – Francja, Kanada
Koncert elektroakustyczny
23.05
pt.
18:30
NFM, Sala Czarna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
KTVC [hypnos]
Eksperymentalny performans z udziałem publiczności
23.05
pt.
21:00
NFM, Sala Czarna
Klubokawiarnia Recepcja – klub festiwalowy
 
23.05
pt.
23:00
Wrocław, Klubokawiarnia Recepcja
Mini Akusma Forum
Koncert elektroakustyczny dla dzieci
24.05
sob.
11:00
NFM, Sala Czarna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Mini Akusma Forum
Koncert elektroakustyczny dla dzieci
24.05
sob.
12:00
NFM, Sala Czarna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Akusma Forum – Grecja
Koncert elektroakustyczny
24.05
sob.
17:00
NFM, Sala Czarna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
La Forme de l’âme
Taniec, wideo & elektronika
24.05
sob.
18:30
NFM, Sala Kameralna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Ensemble Vortex
Koncert
24.05
sob.
20:30
NFM, Sala Czerwona
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się