Obecna w przestrzeni kultury sztuka postinternetu stała się swoistym manifestem nowej estetyki integrującej w sobie elementy globalnej sieci z wszelkiego rodzaju procesami twórczymi. Coraz częściej poruszona zostaje w niej kwestia bliższa codzienności: włączenie w ten proces sztucznej inteligencji, która może niejako zastąpić część działań lub myśli człowieka. Refleksja nad istotą obecności czynnika ludzkiego, generującego rzeczywistą energię na estradzie, stała się ideą tegorocznej odsłony festiwalu Musica Electronica Nova. Podczas jego inauguracji dzieła zorientowane wokół owej tematyki zabrzmią w wykonaniu muzyków wiedeńskiej Black Page Orchestra.
„Czy ludzkość zdoła powstrzymać algorytm zanim ten pożre świat?” – to pytanie zadaje Matthias Kranebitter w swojej kompozycji Combative Music And Its Algorithmic Demystification. Utwór prowadzi nas od teraźniejszości ku niedalekiej przyszłości, kiedy to wszystkie siły ludzkości, nawet tych najbardziej atletycznych jednostek na planecie, łączą się, by wspólnie wziąć udział w końcowej bitwie przeciw całkowitemu zniewoleniu przez maszyny. Ową futurystyczną koncepcję Kranebitter obrazuje za pomocą utkanej z glitchowych brzmień warstwy dźwiękowej dzieła. Intensywne, gęste sprzężenia łączące ze sobą elektryczne i akustyczne tembry są jednocześnie synonimem rywalizacji na linii człowiek–maszyna. Czyja partycypacja okaże się zgubna, a kto triumfuje? „Nie uwierzysz, co będzie dalej!” – zapowiada kompozytor.
Różnica i powtórzenie (fr. Différence et répétition) to traktat Gilles’a Deleuze’a z 1968 roku, w którym francuski filozof podejmuje rozważania na temat tytułowych zjawisk, próbując odnieść je do koncepcji istnienia i własnej tożsamości. Dzieło stało się źródłem inspiracji dla austriackiego twórcy Bernharda Langa i cyklu DW (niem. Differenz/Wiederholung). Kompozytor eksploruje w nim możliwości, jakie niesie za sobą wykorzystanie licznych pętli i powtórzeń, ale i radykalnych cięć czy przekształceń materiału muzycznego wyzyskiwanego przy użyciu wzorców znanych choćby z muzyki popularnej. Count 2 4, Another Door for Jenny oraz Burning Sister to trzy tego właśnie rodzaju utwory wchodzące w skład cyklu DW 16.4 ‘Songbook I.4’, które zaprezentują artyści Black Page Orchestra. Repertuaru dopełni prawykonanie nowej kompozycji Marty Śniady – artystki, która w swojej twórczości sięga po zróżnicowane formy wyrazu, często do granic możliwości naginając ich ramy w poszukiwaniu oryginalnych efektów brzmieniowych i wizualnych.