Akusma Forum to wyjątkowy projekt, którego inicjatorką jest uznana polska kompozytorka, a jeszcze kilka lat temu dyrektorka artystyczna festiwalu Musica Electronica Nova – Elżbieta Sikora. Przedsięwzięcie to ma na celu przedstawienie publiczności zróżnicowanej panoramy muzyki nowej twórców pochodzących z różnych krajów. W tym roku będą to Francja, Kanada oraz Grecja.
Kuratorem tegorocznej odsłony cyklu Akusma Forum – Grecja jest Filippos Sakagian. Kompozytor i artysta transmedialny do udziału w projekcie zaprosił rodzimych artystów związanych ze sceną muzyki elektroakustycznej. Wśród nich znalazła się Maria Pelekanou, której dzieła łączą w sobie elektronikę, elektroakustykę i technologię dźwięku przestrzennego z elementami wizualnymi. W Nach der Stille A wykorzystuje ona ruchome obiekty dźwiękowe mające przywołać wojnę i bombardowania Syrii. Jako materiał posłużyło autorce nagranie oraz szkic symulacji strzelania – odpowiednio transformowane, tworzą one pogłosy kształtujące treść spajającą i budującą poetyckość dzieła.
Zgodnie z tytułem Qualia Panayiotisa Kokorasa eksploruje doświadczanie przyswajania muzyki przez słuchacza: od percepcji aż do indywidualnie ukształtowanego wrażenia, podczas którego nasze narządy zmysłów – w szczególności te odpowiedzialne za przyswajanie czynników dotyczących słuchu, dotyku i wzroku – reagują na dane bodźce dźwiękowe. Połączenie brzmienia, przestrzeni i obecności ludzkiej jednostki sprawia, że odbiorcy mimowolnie biorą udział w przedsięwzięciu wielowymiarowym. Przestrzenność stanowi także główny rdzeń In Digital Ecstasy samego Sakagiana. Jego kompozycja ma na celu zdezorientowanie słuchacza przeróżnymi impulsami, by w efekcie móc lepiej kontrolować jego doświadczenie. W „niestabilnym” otoczeniu większość z nas znacznie uważniej chłonie treści zewnętrzne w poszukiwaniu pewnego rodzaju przewodniej nici, za którą można podążać. Owa przestrzenność tworzy tętniące życiem dźwiękowe środowisko, przyczyniając się do oszołomienia słuchacza. Stan bezładu nasilają wykorzystane przez artystę światła stroboskopowe uniemożliwiające odbiorcom utrzymanie w pełni otwartych oczu – dzięki czemu można zagłębić się w wewnętrzne nasłuchiwanie.
Khemenu Nikosa Stavropoulosa wiąże się z kolei z mitologią egipską. Odnosi do Ogdoady – ośmiu pierwotnych bóstw czczonych w starożytnym Egipcie. Grupa ta symbolizuje równowagę między podstawowymi elementami kosmosu. Osiem to również liczba kanałów w nagraniu ambisonicznym drugiego rzędu. Khemenu jest częścią cyklu Stavropoulosa eksplorującego pojęcie mikroprzestrzeni słuchowej – obszaru przestrzeni akustycznej, który trudno zgłębić z powodu ograniczeń natury fizycznej. Jego percepcja słuchowa jest możliwa do osiągnięcia tylko wtedy, gdy jest zapośredniczona przez technologię nagrywania.
Wszystkich wielbicieli nowych form wyrazu w muzyce współczesnej, w tym elektroniki i nowych mediów oraz projektów łączących muzykę z innymi dziedzinami sztuki, zachęcamy do zakupu karnetu na nadchodzącą, 12. edycję Musica Electronica Nova!