„Artyści wizualni i pisarze tradycyjnie używają notatników, szkicowników, pamiętników czy dzienników, by przygotować swoje przyszłe dzieła, raportować szczegóły, informacje, rejestrować mnogość wrażeń i doświadczeń. Niezależnie od tego, czy materiał ten zostanie później wykorzystany w szerszej formie czy też odłożony na bok, nie zmienia to jego fragmentarycznego charakteru, jego szorstkości, otwartości i niekompletności. W muzyce ta idea równoległej i regularnej aktywności nie jest tak powszechna” – podkreśla François Sarhan, francuski kompozytor, reżyser i artysta wizualny. Wiedziony tym konceptem stworzył dziennik dźwiękowy Log Book, którego najnowszy rozdział prawykonają muzycy Black Page Orchestra.
Rozważania nad życiem – a w zasadzie jego codziennością – towarzyszą François Sarhanowi od 2019 roku, kiedy to rozpoczął prowadzenie dziennika dźwiękowego, w którym notując wydarzenia poszczególnych dni, stara się zwrócić uwagę na to, co na pozór błahe i często przez nas pomijane. Sarhan koncentruje się właśnie na tych mikrowydarzeniach nadających sens sytuacjom dzień w dzień spotykającym każdego z nas. Wykorzystuje otaczającą go audiosferę, w tym odgłosy miasta, nagrania terenowe, urywki rozmów czy fragmenty filmów, z którymi ma styczność, tworząc tym samym dźwiękową panoramę dnia i nocy.
„Nie jest to jedynie prywatny pamiętnik, który miałby tylko osobiste lub ograniczone znaczenie, ani dokument o Berlinie, ani o kompozytorze mieszkającym w Berlinie. To konfrontacja tych warstw, szybkie przełączanie się między nimi, naprzemienne lub nakładające się warstwy obecności” – dodaje kompozytor. Log Book stał się dla artysty przestrzenią konfrontacji tego, co prywatne i publiczne, widoczne i niewidoczne, wewnętrzne i zewnętrzne.
Wszystkich wielbicieli nowych form wyrazu w muzyce współczesnej, w tym elektroniki i nowych mediów oraz projektów łączących muzykę z innymi dziedzinami sztuki, zachęcamy do zakupu karnetu na nadchodzącą, 12. edycję Musica Electronica Nova!