Mountain & Maiden w reżyserii Shmuela Hoffmana i Antona von Heiselera to filmowa opowieść o tylko pozornie beztroskim dzieciństwie Aaspiyi narażonej na katastrofalne w skutkach efekty niepohamowanej konsumpcji i postępującej globalizacji. Wykorzystująca keyboard, fortepian amplifikowany i głos muzyka, której autorką jest Sarah Nemtsov, stanowi odzwierciedlenie zmagań z własną niemocą w obliczu tego, o czym tak naprawdę traktuje dzieło.
Film dokumentalny przedstawia życie dziesięcioletniej Aaspiyi z Nowego Delhi. Dziewczynka wygląda na szczęśliwą, do głębi pochłoniętą własnymi myślami i snuciem marzeń, jednak dostrzegamy, że mieszka ona w bezpośrednim sąsiedztwie olbrzymiego wysypiska, na którym, zamiast na przykład chodzić do szkoły, spędza całe dnie, zbierając odpady. Kolejne kadry ukazują migotanie trujących oparów unoszących się nad górą śmieci. Aaspiya żyje w tym niszczycielskim, toksycznym środowisku bez żadnej ochrony – tak samo, jak wszyscy inni zamieszkujący tamtą okolicę. Mountain & Maiden mówi o konsekwencjach niepohamowanej konsumpcji i wyzyskującej pracy dzieci, a także śmiertelnych skutkach globalizacji. Sceny w filmie, choć wydają się odległe, w rzeczywistości rozgrywają się bardzo blisko nas – Europa również eksportuje ogromne ilości odpadów na takie wysypiska, jak to w Nowym Delhi. Pomimo tak zarysowanego kontekstu dokument jest zarazem opowieścią o ludzkim pragnieniu szczęścia i o determinacji w dążeniu do kreowania jakości własnego życia na przekór przygnębiającym okolicznościom.
Sarah Nemtsov stworzyła do tego obrazu muzykę nawiązującą do tradycji akompaniamentu w niemej kinematografii sprzed stu lat. Równocześnie eksploatuje ona współczesne środki wyrazu. W Mountain & Maiden słychać nie tylko partię fortepianową, ale i pasma dźwięków częściowo zakłócanych, maskowanych i uzupełnianych przez rozmaite sample z odgłosami audiosfery składowiska odpadów: hałasy ciężarówek, rozmowy ludzi czy ćwierkanie ptaków. Ponadto artystka wykorzystała fragmenty rozmów z Aaspiyią, pragnąc naznaczyć materiał jej obecnością. Wszystkie te brzmieniowe elementy są podczas występu generowane przy użyciu kilku klawiatur przez Małgorzatę Walentynowicz tworzącą muzykę na żywo do niemego filmu XXI wieku.
Wszystkich wielbicieli nowych form wyrazu w muzyce współczesnej, w tym elektroniki i nowych mediów oraz projektów łączących muzykę z innymi dziedzinami sztuki, zachęcamy do zakupu karnetu na nadchodzącą, 12. edycję Musica Electronica Nova!