Ostrava Trio / fot. archiwum zespołu
Modern Ostrava Trio / fot. archiwum zespołu
Musica Electronica Nova
Koncert Związku Kompozytorów Polskich
18.05
niedz.
20:00
NFM, Sala Czarna
Program:

Koncert Wrocławskiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich

Adam Porębski Muzyka jednorazowa na trąbkę, wiolonczelę, akordeon i elektronikę (2025)* 
Katarzyna Dziewiątkowska 01/03 na trąbkę, wiolonczelę, akordeon i elektronikę (2025)*
Magdalena Gorwa
(...):„.!;?!/!!!-(?)”... na trąbkę, wiolonczelę, akordeon i elektronikę (2025)*
Paweł Hendrich
Wzgórza i doliny niesamowitości / Hills and Valleys of the Uncanny na trąbkę, wiolonczelę, akordeon i elektronikę (2025)* 
Adrian Foltyn
Multi-headed p-attention na trąbkę, wiolonczelę, fortepian elektroniczny i komputer (2025)*
Agata Zemla Coup de grâce na trąbkę, wiolonczelę, akordeon i elektronikę (2025)*  

*prawykonanie

Współorganizator:

Związek Kompozytorów Polskich, Oddział Wrocławski 

Partner wydarzenia: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wydawca utworów Pawła Hendricha

Wykonawcy:

Modern Trio Ostrava:
Ewa Barciok – wiolonczela 
Kamil Barciok – trąbka 
Marcela Kysová Halmová – akordeon 

Adrian Foltyn – fortepian elektroniczny 
Agata Zemla, Katarzyna Dziewiątkowska, Adam Porębski, Magdalena Gorwa, Paweł Hendrich – elektronika 

Czas trwania:
60 minut
Lokalizacja:
NFM, Sala Czarna
plac Wolności 1, 50-071 Wrocław
Cennik:
od 20 do 40 zł
Bilety wyprzedane

Brak możliwości zwrotu biletów

Stałym punktem programu kolejnych odsłon festiwalu Musica Electronica Nova są koncerty prezentujące najnowsze dzieła twórców związanych z Wrocławskim Oddziałem Związku Kompozytorów Polskich. Tegoroczne prawykonania oscylować będą wokół refleksji nad potencjałem sztucznej inteligencji oraz namysł nad ludzką egzystencją.

Tytułowe coup de grâce w utworze Agaty Zemli wyraża akt łaski, miłosierdzia, oznaczający śmiertelny cios zadany cierpiącej lub rannej istocie, skracający jej męki. Kompozycja ta jest zarazem próbą zmierzenia się z tematem przemijania i żałoby. Głęboko emocjonalne doświadczenie stało się dla artystki impulsem do pochylenia się nad ulotnością życia każdego z nas. W ramach prawykonania dzieła o tak intymnym rysie autorka zaplanowała także przekazanie słuchaczom swojej wiadomości w nietypowej dla koncertu formie. „Pragnienie tworzenia »czegoś na wieczność« jest tylko próbą oszukania czasu, który i tak wszystkich nas zmyje” – rozważa z kolei Adam Porębski na kanwie Muzyki jednorazowej. „Napinamy się, tworząc wielkie dzieła, które mogą rzekomo zmieniać świat, dotykać absolutu, podejmować zagadnienie życia i śmierci, komentować rzeczywistość... Ale tak serio: kogo to w ogóle obchodzi?” – kreśli dalej swój zamysł kompozytor, podając w wątpliwość wartość sztuki w rzeczywistości funkcjonującej w ramach krótkiego terminu przydatności.

„Cogito ergo sum” – słowami Kartezjusza nadal dowodzi się istnienia danego podmiotu. W obecnych czasach, coraz bardziej zdominowanych przez działania sztucznej inteligencji, nasuwa się jednak refleksja: AI nie myśli, a jednak jest. Utwór Magdaleny Gorwy dotyka tematyki związanej z sensem tworzenia sztuki przez człowieka w starciu z możliwościami technologii, która również pozostaje w procesie twórczym – generując muzykę, obrazy, literaturę. Czy wkrótce zastąpi ona artystów? Pomimo że to tylko zaawansowany kalkulator, jego możliwości budzą niebezpodstawne przerażenie. Dolina niesamowitości (ang. ‘uncanny valley’) to z kolei koncepcja w robotyce i animacji komputerowej, która opisuje naszą emocjonalną reakcję na roboty i inne sztuczne byty bardzo podobne do człowieka. Ludzki poziom sympatii do nich ma początkowo tendencję rosnącą, ale potem – gdy zaczynamy dostrzegać ich subtelne niedoskonałości – wykres gwałtownie spada i to właśnie jest rzeczona „dolina”. Paweł Hendrich ów fenomen przenosi na grunt muzyki komputerowej, tworząc dźwięki wywołujące niepewność co do ich pochodzenia – akustycznego („naturalnego”) lub syntetycznego („sztucznego”). Bardzo prawdopodobne więc, że odbiorcy będą je ze sobą mylić. Ta zmienność okazuje się zarazem fundamentem napięcia w utworze i nawiązaniem do tytułowych nierówności.

Niespełna dekadę temu powstał bodajże najważniejszy artykuł w dzisiejszej perspektywie ujęcia zjawiska AI – Attention is All You Need. Jego autorzy zaproponowali architekturę tak zwanych transformerów, które stanowią podstawę wielkich modeli językowych (LLM), takich jak ChatGPT. Są to sieci neuronowe zawierające wiele równoległych warstw „uwagi” – stąd nazwa „multi-headed attention” – pozwalające modelowi na uchwycenie różnorodnych zależności pomiędzy kolejnymi słowami i zdaniami. Adrian Foltyn w Multi-headed p-attention zastanawia się, co gdyby tę samą ideę i matematyczne przekształcenia „uwagi” oraz transformerów wykorzystać do kontrolowanego procesu generowania tekstu muzycznego.

Wszystkich wielbicieli nowych form wyrazu w muzyce współczesnej, w tym elektroniki i nowych mediów oraz projektów łączących muzykę z innymi dziedzinami sztuki, zachęcamy do zakupu karnetu na nadchodzącą, 12. edycję Musica Electronica Nova!

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

21. Biennale Sztuki Mediów WRO 2025 Qualia
 
14.05
śr.
11:00
NFM, foyer
Random Check 7
Wydarzenie towarzyszące 16–24.05.2025
16.05
pt.
11:00
Krupa Art Foundation
Black Page Orchestra
Koncert
16.05
pt.
20:00
NFM, Sala Czerwona
Black Page Orchestra & François Sarhan
Koncert
16.05
pt.
21:00
NFM, Sala Czerwona
Something out of Apocalypse
 
16.05
pt.
23:00
Wrocław, House Tęczowa
Homo ludens – recital by Gośka Isphording
Koncert
17.05
sob.
17:00
NFM, Sala Czarna
Recital by Małgorzata Walentynowicz
Koncert
17.05
sob.
18:00
NFM, Sala Czerwona
Orchestra & Electronics – Parts 1, 2, 3
Koncert
17.05
sob.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Mountain & Maiden
Pokaz filmu z muzyką na żywo
17.05
sob.
22:00
NFM, Sala Czerwona
L’Être contre le vent
Koncert
21.05
śr.
21:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Młodzi kompozytorzy
Koncert
22.05
czw.
18:00
NFM, foyer -3
Greeting the Sun
Immersyjna przestrzeń kontemplacji
22.05
czw.
19:30
NFM, Sala Czarna
Des Éclats
Performans
22.05
czw.
21:00
NFM, Sala Czerwona
Greeting the Sun
Immersyjna przestrzeń kontemplacji
23.05
pt.
17:00
NFM, Sala Czarna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Akusma Forum – Francja, Kanada
Koncert elektroakustyczny
23.05
pt.
18:30
NFM, Sala Czarna
KTVC [hypnos]
Eksperymentalny performans z udziałem publiczności
23.05
pt.
21:00
NFM, Sala Czarna
Klubokawiarnia Recepcja – klub festiwalowy
 
23.05
pt.
23:00
Wrocław, Klubokawiarnia Recepcja
Mini Akusma Forum
Koncert elektroakustyczny dla dzieci
24.05
sob.
11:00
NFM, Sala Czarna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Mini Akusma Forum
Koncert elektroakustyczny dla dzieci
24.05
sob.
12:00
NFM, Sala Czarna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Akusma Forum – Grecja
Koncert elektroakustyczny
24.05
sob.
17:00
NFM, Sala Czarna
La Forme de l’âme
Taniec, wideo & elektronika
24.05
sob.
18:30
NFM, Sala Kameralna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Ensemble Vortex
Koncert
24.05
sob.
20:30
NFM, Sala Czerwona
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się