Vox Luminis
Wratislavia Cantans
Raj 2
11.09.2025
czw.
19:00
Wrocław, kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Program:

Johann Sebastian Bach Msza h-moll BWV 232

W koncercie jest przewidziana 20-minutowa przerwa.

Broszura programowa
Wykonawcy:

Lionel Meunier – dyrygent
Erika Tandiono
– I sopran 
Sophia Faltas
– II sopran 
William Shelton
– I alt  
Victoria Cassano
– II alt
Raphael Höhn
– tenor
Sebastian Myrus
– I bas
Felix Schwandtke
– II bas
Vox Luminis
Freiburger Barockorchester

Czas trwania:
150 minut
Lokalizacja:
Wrocław, kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
plac Kościelny 1, Wrocław
Cennik:
od 55 do 120 zł

Pisana była przez siedemnaście lat, a łączy kompozycje powstałe w jeszcze dłuższym okresie. Msza h-moll Johanna Sebastiana Bacha nigdy nie została za życia swojego twórcy wykonana. Jako całość bowiem zagrano ją po ponad stuleciu. Okazała się muzycznym rajem uznawanym – wraz z chociażby Die Kunst der Fuge – za jedno z najgenialniejszych dokonań kantora z Lipska. Arcydzieło przekraczające granice muzycznych form, wyznań religijnych i epok historycznych pod dyrekcją Lionela Meuniera zaprezentują artyści Vox Luminis i Freiburger Barockorchester.

Historia powstania monumentalnego utworu rozpoczyna się w 1733 roku. Jej początki łączą się ze śmiercią Augusta II Mocnego – króla Polski i, jako Fryderyka Augusta I, elektora Saksonii. Johann Sebastian Bach, licząc na objęcie stanowiska kompozytora na drezdeńskim dworze kolejnego z Wettynów – Augusta III (Fryderyka Augusta II), stworzył rozbudowaną mszę w formie missa brevis złożoną z części Kyrie i Gloria, którą następnie przesłał do Drezna. Nie spełniła ona jednak pokładanych w niej nadziei. Co prawda Bach ostatecznie upragnioną posadę otrzymał, ale nastąpiło to dopiero w 1736 roku.

Do dzieła mistrz powrócił w latach czterdziestych XVIII wieku. Jedną z największych zagadek w historii muzyki pozostanie odpowiedź na pytanie, co nim wówczas kierowało. Rozbudował bowiem Mszę tak znacznie, że stała się zbyt obszerna do liturgicznego wykorzystania. Według bodaj najbardziej przekonującej hipotezy konstruując tę ogromną kompozycję, Bach pragnął ocalić od zapomnienia swoje drobniejsze utwory – kantaty i koncerty instrumentalne, których fragmenty w nią wplótł. W przypadku Sanctus mamy natomiast do czynienia z samodzielnym niegdyś dziełem napisanym przez Bacha w 1724 roku. W efekcie Msza h-moll w wyjątkowy sposób łączy w sobie najbardziej wyraziste cechy stylu artysty oraz luterańską teologię, którą jest on przesiąknięty, z katolicką liturgią ery kontrreformacji. Po ekumenicznym przełomie w XX wieku cechy te nadały Mszy h-moll nowy wymiar.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się