Abel Selaocoe to znakomity południowoafrykański wiolonczelista. Kształcił się w Royal Northern College of Music w angielskim Manchesterze, a obecnie związany jest kontraktem z wytwórnią Warner Classics, dla której nagrał dwa albumy: Where is Home (Hae Ke Kae) i Hymns of Bantu. Podczas koncertu w Narodowym Forum Muzyki po raz pierwszy w Polsce zabrzmi napisany z myślą o tym artyście Koncert wiolonczelowy amerykańskiej kompozytorki Jessie Montgomery. Utwór ten został współzamówiony dla Selaocoe przez NFM. Programu dopełnią kompozycje Astora Piazzolli i Leonarda Bernsteina, a orkiestrę poprowadzi JoAnn Falletta – dyrektorka artystyczna Buffalo Philharmonic Orchestra.
Amerykańska skrzypaczka i kompozytorka Jessie Montgomery jest laureatką nagrody Grammy, którą w 2024 roku otrzymała za kompozycję Rounds. W swojej twórczości łączy muzykę klasyczną z elementami ludowości, poezją i improwizacją. Pisze utwory solowe, kameralne, wokalne i orkiestrowe, a obecnie jest kompozytorką-rezydentką Chicago Symphony Orchestra. Pierwsze w Polsce wykonanie Koncertu wiolonczelowego będzie znakomitą okazją do poznania jej muzyki i do zaznajomienia się z pełną energii sztuką wykonawczą Selaocoego.
Znakiem rozpoznawczym twórczości kompozytora i wirtuoza bandoneonu Astora Piazzolli było łączenie elementów klasycznych z argentyńskim tangiem. Jego Tangazo nosi podtytuł Wariacje na temat Buenos Aires. Powstało pod koniec lat sześćdziesiątych XX wieku. Rozpoczyna się od mrocznego, tajemniczego wstępu granego przez wiolonczele i kontrabasy, a następnie muzyka stopniowo nabiera ostrości, aż pojawia się tango grane przez obój.
Koncert zakończy wykonanie barwnych i efektownych Tańców symfonicznych pochodzących z West Side Story Leonarda Bernsteina – jednego z artystów, którzy byli mentorami JoAnn Falletty. Musical powstał w 1957 roku, kiedy tancerz, choreograf, producent oraz reżyser filmowy i teatralny Jerome Robbins wpadł na pomysł stworzenia dzieła luźno opartego na wątkach z Romea i Julii Szekspira, ale rozgrywającego się współcześnie w Nowym Jorku. Dzięki współpracy Bernsteina, dramaturga Arthura Laurentsa i autora tekstów piosenek Stephena Sondheima powstało jedno z najpopularniejszych widowisk XX wieku. Historia konfliktu dwóch gangów – Rakiet (grupa złożona z białych miejscowych) i Rekinów (imigranci z Puerto Rico) – połączona z wątkiem nieszczęśliwej miłości okazała się wyjątkowo nośna i do dziś cieszy się wielką popularnością.