Podczas XXXIV Międzynarodowego Festiwalu „Maj z Muzyką Dawną” dwa znakomite zespoły specjalizujące się w wykonawstwie historycznym zaprezentują europejską twórczość aż trzech kolejnych wieków. Ars Cantus sięgnie po późnośredniowieczne utwory zachowane w słynnym rękopisie z Biblioteki Ordynacji Krasińskich, znanym jako „Kras 52”, oraz renesansowy motet Guillaume’a Du Faya. Wrocław Baroque Ensemble pod batutą maestra Andrzeja Kosendiaka przedstawi barokowe dzieła Samuela Capricornusa i Dietricha Buxtehudego. Koncert poświęcony będzie pamięci Macieja Kieresa – wieloletniego dyrektora artystycznego festiwalu.
Spośród utworów z tzw. Kodeksu Krasińskich muzycy Ars Cantus wybrali dzieło Mikołaja z Radomia – pierwszego znanego z nazwiska polskiego kompozytora. Artyści przypomną również dorobek jednego ze słynnych twórców europejskich, Antonia Zacary de Teramo, na recepcję twórczości którego w piętnastowiecznym Krakowie manuskrypt ze zbiorów Krasińskich stanowi dowód. Usłyszymy też czterogłosowy Lamentatio Sanctae Matris Ecclesiae Constantinopolitanae wpływowego renesansowego mistrza Guillaume’a Du Faya – jedyną zachowaną lamentację z czterech jego utworów tego typu, powstałych w związku ze zdobyciem Konstantynopola przez Turków w 1453 roku.
Druga część koncertu poświęcona będzie postaci wybitnego przedstawiciela północnoniemieckiego stylu barokowego – Dietricha Buxtehudego. Kompozytor ten działał przede wszystkim w nadbałtyckiej Lubece, która z tego powodu była celem wizyt takich artystów, jak Georg Friedrich Händel czy Johann Sebastian Bach. Wrocław Baroque Ensemble wykona dzieło będące na gruncie luterańskim pierwowzorem twórczości oratoryjnej – Membra Jesu Nostri. Pozbawione jest ono charakteru liturgicznego i składa się z siedmiu krótkich kantat będących medytacjami nad ranami ukrzyżowanego Chrystusa. Źródłem tekstu kompozycji jest łaciński poemat Salve mundi salutare przypisywany tradycyjnie świętemu Bernardowi z Clairvaux – prawdopodobnie jednak został stworzony w XIII wieku przez innego cystersa, Arnulfa z Leuven. Średniowieczne strofy Buxtehude łączy z wersetami z Biblii, a w warstwie muzycznej spaja wzorce włoskie z artystycznymi tradycjami tego rejonu Europy, z którego pochodził.
MACIEJ KIERES (3.04.1974–2.02.2025)
WSPOMNIENIE
Maciej Kieres zajmował się wieloma dziedzinami kultury. Był muzykiem (pianistą) i akompaniatorem, animatorem wielu przedsięwzięć kulturalnych, w tym festiwali muzycznych i koncertów, ponadto dziennikarzem radiowym i telewizyjnym, a także reżyserem, scenarzystą i producentem filmów dokumentalnych i paradokumentalnych. W 1996 roku z rekomendacji prof. Zbigniewa Karneckiego z wrocławskiej Akademii Muzycznej przejął z rąk śp. Agnieszki Goncerzewicz (Jędrusyny) – która w 1992 roku wraz Martą Ekert-Olender i Barbarą Pabjan stworzyła ten projekt – kierownictwo artystyczne Międzynarodowego Festiwalu Maj z Muzyką Dawną.
Powierzoną mu opiekę artystyczną nad festiwalem sprawował w latach 1996–1999 wspólnie z Witoldem Kozakowskim oraz Jackiem Wisłockim. W 2000 roku został dyrektorem artystycznym tego przedsięwzięcia. Stanowisko to piastował aż do swojej przedwczesnej śmierci, jeszcze jesienią ubiegłego roku układając program XXXIV edycji festiwalu.
Od 2001 roku pracował w Ośrodku Kultury i Sztuki we Wrocławiu, który w 2005 roku stał się partnerem organizacyjnym Międzynarodowego Festiwalu Maj z Muzyką Dawną. Ponadto Maciej Kieres był animatorem i współpracownikiem takich dolnośląskich wydarzeń artystycznych, jak Międzynarodowy Festiwal Moniuszkowski w Kudowie Zdroju (od 2001 roku był rzecznikiem prasowym) oraz Międzynarodowy Festiwal Wieniawskiego w Szczawnie Zdroju (od 2008 roku był między innymi dyrektorem artystycznym). Od 2017 roku był koordynatorem Polsko-Gruzińskiego Festiwalu Kultury, którego koncerty i spektakle odbywały się także w gruzińskiej Adżarii.
Był pianistą, kompozytorem, aranżerem, wieloletnim akompaniatorem między innymi Violetty Villas, Grażyny Barszczewskiej czy Macieja Damięckiego, a także autorem muzyki do spektakli teatralnych i piosenki aktorskiej. Za swoją działalność w dziedzinie kultury został odznaczony Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2023), Nagrodą Marszałka Województwa Dolnośląskiego (2014) oraz Super Diamentem Wrocławia, który otrzymał z rąk Prezydenta Miasta Wrocławia w 2023 roku. Pośmiertnie Prezydent Andrzej Duda odznaczył go Złotym Krzyżem Zasługi. Maciej Kieres zmarł po czterech latach walki z ciężką chorobą, na dwa miesiące przed swoimi 51. urodzinami. Został pochowany 10 lutego 2025 roku na cmentarzu przy ul. Bardzkiej we Wrocławiu.
Jego wkład w artystyczny kształt Międzynarodowego Festiwalu Maj z Muzyką Dawną w latach 1996–2024 jest niebagatelny. Koncerty i artyści, których mogliśmy wysłuchać przez tych prawie trzydzieści lat podczas naszego festiwalu we Wrocławiu i na całym Dolnym Śląsku, dostarczyli wielu wzruszeń i doznań artystycznych międzynarodowej publiczności. Maciek, Drogi Przyjacielu, dziękuję Ci za te prawie trzy dekady współpracy przy festiwalu. Głęboko wierzę, że cały czas jesteś z nami i widzisz, że kontynuujemy to dzieło, jakim jest Międzynarodowy Festiwal Maj z Muzyką Dawną, którego tegoroczną edycję Twojej pamięci poświęcamy…
Robert Chmielarczyk
Dyrektor organizacyjny Międzynarodowego Festiwalu Maj z Muzyką Dawną
Współorganizacja
Projekt jest współfinansowany ze środków budżetu Województwa Dolnośląskiego