Jacek Kaspszyk, fot. archiwum NFM
Wratislavia Cantans
Mahler – Symfonia tysiąca
19.09.2015
sob.
19:00
NFM, Sala Główna
Program:

Gustaw Mahler – VIII Symfonia Es-dur „Symfonia tysiąca”

Wykonawcy:

Jacek Kaspszyk – dyrygent
Catherine Foster  – sopran I / Magna Peccatrix
Annalena Persson  – sopran II / Una poenitentium
Paulina Boreczko-Wilczyńska– sopran III / Mater gloriosa
Maria Forsström – alt I / Mulier Samaritana
Agnieszka Rehlis  – alt II / Maria Aegyptiaca
Stefan Vinke – tenor / Doctor Marianius
Alejandro Marco-Buhrmester – baryton / Pater Ecstaticus
Nathan Berg – bas / Pater Profundus
Orkiestra Filharmonii Narodowej
Chór Filharmonii Narodowej
Henryk Wojnarowski – kierownictwo chóru
Chór NFM
Polski Narodowy Chór Młodzieżowy
Agnieszka Franków-Żelazny – kierownictwo artystyczne
Chór Chłopięcy NFM

Chór „Con Brio” Szkoły Muzycznej I st. im. Grażyny Bacewicz we Wrocławiu
Małgorzata Podzielny – kierownictwo artystyczne

 

Lokalizacja:
NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław

Po premierze VIII Symfonii na Mahlera czekał w hotelu list od Thomasa Manna: „Jest Pan człowiekiem, który, jak sądzę, wyraża sztukę naszych czasów w sposób najświętszy i najgłębszy”. Nie są to określenia przesadne. Równie uzasadnione jest nazwanie VIII Symfonii monumentalną. To arcydzieło godne wielkiego finału jubileuszowej – pięćdziesiątej edycji Wratislavii Cantans.
Wyobraźmy sobie Monachium na kilka lat przed wybuchem pierwszej wojny – blichtr miasta zamieszkałego przez artystów, arystokratów i inne sławy. We wrześniu na afiszu w nowoczesnej, dopiero co otwartej sali koncertowej Neue Musik-Festhalle pojawia się hasło „Symfonia tysiąca” – światowa premiera dzieła z udziałem ponad tysiąca wykonawców. Reklama zadziałała – sala wypełnia się trzema tysiącami słuchaczy – są konkurenci-kompozytorzy: Richard Strauss, Camille Saint-Saëns, a nawet młody gniewny Anton Webern, są pisarze z Thomasem Mannem na czele, reżyserzy, dyrygenci. Na estradzie istne morze wykonawców, a przed nimi z batutą staje sam Gustav Mahler. Utwór okazuje się być nie tylko gigantycznym dziełem symfonicznym, ale po części operą, kantatą, oratorium. Tak jakby Mahler pragnął stworzyć antologię wszelkich znanych mu technik kompozytorskich, a w warstwie programowej postawił sobie cel jeszcze ambitniejszy – połączyć świat boski z ludzkim. Kiedy umilkła olbrzymia orkiestra, trzy chóry i soliści, gdy wybrzmiała „ściana dźwięku”, zerwały się owacje, którym nie było końca. To musiała być jedna z ostatnich chwil splendoru „starej Europy”, która niedługo miała zmienić się nieodwracalnie. „Na progu mojej starej pracowni pochwycił mnie Spiritus Creator i potrząsał mną i prowadził mnie przez następne osiem tygodni, aż moje największe dzieło było gotowe.” Tak Mahler opisywał przejście od twórczego impasu do skomponowania w błyskawicznym tempie VIII Symfonii. Pierwszą część dzieła poświęcił obdarzającemu natchnieniem Duchowi Świętemu, aranżując tekst średniowiecznego hymnu Veni Creator Spiritus. Druga część Symfonii to ostatnia scena z Fausta Goethego, czyli pośmiertna podróż duszy bohatera do nieba, dokąd przyciąga go „wieczna kobiecość”. Mahler przeciwstawia miłości ziemskiej (w tonacji Es-dur) tę niebiańską (E-dur). Dla Fausta uosobieniem „wiecznej kobiecości” była jego ukochana Małgorzata (Gretchen), dla Mahlera jego żona, Alma, której zadedykował VIII Symfonię. Mahler chce nam przekazać, że dzięki natchnieniu i miłości człowiek może wznieść się na duchowe i twórcze wyżyny. Łącząc pozornie niepasujące teksty – kościelny hymn sprzed wieków i romantyczny dramat – przekazuje własną wiarę w odkupienie grzesznej ludzkości poprzez miłość.
Przebogatą zarówno pod względem muzycznym, jak i znaczeniowym symfonię poprowadzi ceniony za interpretacje dzieł Mahlera Jacek Kaspszyk. W finale jubileuszowej Wratislavii obok Orkiestry Symfonicznej i Chóru Filharmonii Narodowej wystąpią trzy chóry Narodowego Forum Muzyki. Po raz pierwszy w historii Wratislavii Cantans publiczność i artyści będą mieli do dyspozycji salę koncertową adekwatną do ogromu Maherowskiej VIII Symfonii. Ze względu na niezbędne warunki akustyczne i kolosalny aparat wykonawczy dzieło – które zdecydowanie zyskuje słuchane na żywo – rzadko trafia na afisze. Powstanie Narodowego Forum Muzyki, przestrzeni, w której nic nie ogranicza piękna, jest najlepszym prezentem dla świętującej urodziny Wratislavii Cantans.

Sfinansowano ze środkow:
Władza i namiętność
Wrocław Baroque Ensemble
09.09
pt.
19:00
katedra św. Jana Chrzciciela
Ukraińska dusza
Jewhen Sawczuk / Narodowy Chór Ukrainy „Dumka”
10.09
sob.
19:00
kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Il viaggio dei Bassano
Giovanni Antonini / Il Giardino Armonico
11.09
niedz.
17:00
Synagoga pod Białym Bocianem
Kup bilet
Ostatnie bilety!
La voix humaine. Anatomia wyobraźni
B. Hannigan / Ludwig Orchestra
11.09
niedz.
20:00
NFM, Sala Główna
Missa solemnis
J.E. Gardiner / Orchestre Révolutionnaire et Romantique
12.09
pon.
19:00
NFM, Sala Główna
Hymny Banganarti
Norbert Twórczyński / NFM Filharmonia Wrocławska
13.09
wt.
19:00
kościół pw. św. Marii Magdaleny, katedra Kościoła polskokatolickiego
Dyktator muzyki francuskiej
Vincent Dumestre / Le Poème Harmonique
14.09
śr.
19:00
NFM, Sala Główna
Niepokorny organista
Cameron Carpenter
15.09
czw.
20:00
NFM, Sala Główna
Zakochany Mahler
Agata Zubel / NFM Orkiestra Leopoldinum
16.09
pt.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Ciało i dusza
Giovanni Antonini / Il Giardino Armonico
17.09
sob.
19:00
NFM, Sala Główna
Apollo in cielo
46. Kurs interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej
18.09
niedz.
12:00
NFM, Sala Czerwona
Wyraj
Orkiestra Filharmonii Narodowej
18.09
niedz.
18:00
NFM, Sala Główna

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się