UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
19
Września 2015
sobota
godz. 19:00
Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław

Mahler – Symfonia tysiąca

Wykonawcy:

Jacek Kaspszyk – dyrygent
Catherine Foster  – sopran I / Magna Peccatrix
Annalena Persson  – sopran II / Una poenitentium
Paulina Boreczko-Wilczyńska– sopran III / Mater gloriosa
Maria Forsström – alt I / Mulier Samaritana
Agnieszka Rehlis  – alt II / Maria Aegyptiaca
Stefan Vinke – tenor / Doctor Marianius
Alejandro Marco-Buhrmester – baryton / Pater Ecstaticus
Nathan Berg – bas / Pater Profundus
Orkiestra Filharmonii Narodowej
Chór Filharmonii Narodowej
Henryk Wojnarowski – kierownictwo chóru
Chór NFM
Polski Narodowy Chór Młodzieżowy
Agnieszka Franków-Żelazny – kierownictwo artystyczne
Chór Chłopięcy NFM

Chór „Con Brio” Szkoły Muzycznej I st. im. Grażyny Bacewicz we Wrocławiu
Małgorzata Podzielny – kierownictwo artystyczne

 

Program:

Gustaw Mahler – VIII Symfonia Es-dur „Symfonia tysiąca”

Jacek Kaspszyk, fot. archiwum NFM

Po premierze VIII Symfonii na Mahlera czekał w hotelu list od Thomasa Manna: „Jest Pan człowiekiem, który, jak sądzę, wyraża sztukę naszych czasów w sposób najświętszy i najgłębszy”. Nie są to określenia przesadne. Równie uzasadnione jest nazwanie VIII Symfonii monumentalną. To arcydzieło godne wielkiego finału jubileuszowej – pięćdziesiątej edycji Wratislavii Cantans.
Wyobraźmy sobie Monachium na kilka lat przed wybuchem pierwszej wojny – blichtr miasta zamieszkałego przez artystów, arystokratów i inne sławy. We wrześniu na afiszu w nowoczesnej, dopiero co otwartej sali koncertowej Neue Musik-Festhalle pojawia się hasło „Symfonia tysiąca” – światowa premiera dzieła z udziałem ponad tysiąca wykonawców. Reklama zadziałała – sala wypełnia się trzema tysiącami słuchaczy – są konkurenci-kompozytorzy: Richard Strauss, Camille Saint-Saëns, a nawet młody gniewny Anton Webern, są pisarze z Thomasem Mannem na czele, reżyserzy, dyrygenci. Na estradzie istne morze wykonawców, a przed nimi z batutą staje sam Gustav Mahler. Utwór okazuje się być nie tylko gigantycznym dziełem symfonicznym, ale po części operą, kantatą, oratorium. Tak jakby Mahler pragnął stworzyć antologię wszelkich znanych mu technik kompozytorskich, a w warstwie programowej postawił sobie cel jeszcze ambitniejszy – połączyć świat boski z ludzkim. Kiedy umilkła olbrzymia orkiestra, trzy chóry i soliści, gdy wybrzmiała „ściana dźwięku”, zerwały się owacje, którym nie było końca. To musiała być jedna z ostatnich chwil splendoru „starej Europy”, która niedługo miała zmienić się nieodwracalnie. „Na progu mojej starej pracowni pochwycił mnie Spiritus Creator i potrząsał mną i prowadził mnie przez następne osiem tygodni, aż moje największe dzieło było gotowe.” Tak Mahler opisywał przejście od twórczego impasu do skomponowania w błyskawicznym tempie VIII Symfonii. Pierwszą część dzieła poświęcił obdarzającemu natchnieniem Duchowi Świętemu, aranżując tekst średniowiecznego hymnu Veni Creator Spiritus. Druga część Symfonii to ostatnia scena z Fausta Goethego, czyli pośmiertna podróż duszy bohatera do nieba, dokąd przyciąga go „wieczna kobiecość”. Mahler przeciwstawia miłości ziemskiej (w tonacji Es-dur) tę niebiańską (E-dur). Dla Fausta uosobieniem „wiecznej kobiecości” była jego ukochana Małgorzata (Gretchen), dla Mahlera jego żona, Alma, której zadedykował VIII Symfonię. Mahler chce nam przekazać, że dzięki natchnieniu i miłości człowiek może wznieść się na duchowe i twórcze wyżyny. Łącząc pozornie niepasujące teksty – kościelny hymn sprzed wieków i romantyczny dramat – przekazuje własną wiarę w odkupienie grzesznej ludzkości poprzez miłość.
Przebogatą zarówno pod względem muzycznym, jak i znaczeniowym symfonię poprowadzi ceniony za interpretacje dzieł Mahlera Jacek Kaspszyk. W finale jubileuszowej Wratislavii obok Orkiestry Symfonicznej i Chóru Filharmonii Narodowej wystąpią trzy chóry Narodowego Forum Muzyki. Po raz pierwszy w historii Wratislavii Cantans publiczność i artyści będą mieli do dyspozycji salę koncertową adekwatną do ogromu Maherowskiej VIII Symfonii. Ze względu na niezbędne warunki akustyczne i kolosalny aparat wykonawczy dzieło – które zdecydowanie zyskuje słuchane na żywo – rzadko trafia na afisze. Powstanie Narodowego Forum Muzyki, przestrzeni, w której nic nie ogranicza piękna, jest najlepszym prezentem dla świętującej urodziny Wratislavii Cantans.

Sfinansowano ze środkow:
Cennik:

VIP – 200 zł,

I kategoria – N150 zł / U110 zł,

II kategoria – N110 zł / U80 zł,

III kategoria – N50 zł / U30 zł

Nie prowadzimy sprzedaży wejściówek na ten koncert.

 

 

Bilety wyprzedane

Podobne wydarzenia

03
września 2021 | piątek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
Sala Główna
Niech śpiewa cały świat
Kožená / Ward
03
września 2021 | piątek
godz. 19:30
Wratislavia Cantans
Centrum Kultury i Sztuki Muza
Werther – Nowogrodziec
Wrocławska Orkiestra Barokowa
04
września 2021 | sobota
godz. 17:00
Wratislavia Cantans
Muzeum Architektury
Werther
Wrocławska Orkiestra Barokowa
04
września 2021 | sobota
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
Akademia Rycerska, Sala Królewska
Poza ciszą – Legnica
Quatuor Mosaïques
Ostatnie miejsca: 29
04
września 2021 | sobota
godz. 20:00
Wratislavia Cantans
Sala Czerwona
Pierrot lunaire
Zubel / Klangforum Wien
04
września 2021 | sobota
godz. 23:00
Wratislavia Cantans
Sala Główna
Eksplozje
Zubel / Mitterer
Ostatnie miejsca: 21
05
września 2021 | niedziela
godz. 17:00
Wratislavia Cantans
Sala Czerwona
Poza ciszą
Quatuor Mosaïques
05
września 2021 | niedziela
godz. 20:00
Wratislavia Cantans
Sala Główna
W blasku Haydna
Antonini / Il Giardino Armonico
06
września 2021 | poniedziałek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
bazylika mniejsza Wniebowzięcia NMP i św. Mikołaja
Caribbean Concert Spirituel – Bolesławiec
Memelsdorff / Arlequin Philosophe
06
września 2021 | poniedziałek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
kościół pw. św. Apostołów Piotra i Pawła
Źródła śpiewu – Syców
A cappella Leopolis
06
września 2021 | poniedziałek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
kościół pw. św. Marii Magdaleny, katedra Kościoła polskokatolickiego
La Serenissima
Coro e Orchestra Ghislieri
07
września 2021 | wtorek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
Sala Główna
Caribbean Concert Spirituel
Memelsdorff / Arlequin Philosophe
07
września 2021 | wtorek
godz. 19:30
Wratislavia Cantans
bazylika mniejsza Nawiedzenia NMP
Źródła śpiewu – Bardo
A cappella Leopolis
08
września 2021 | środa
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
Teatr Zdrojowy im. Henryka Wieniawskiego
Gran Partita – Szczawno-Zdrój
Zefiro Ensemble
08
września 2021 | środa
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Sublimacja brzmienia
Paul Van Nevel / Huelgas Ensemble
08
września 2021 | środa
godz. 19:30
Wratislavia Cantans
kościół pw. św. Jana Chrzciciela
Źródła śpiewu – Krotoszyn
A cappella Leopolis
09
września 2021 | czwartek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
bazylika mniejsza św. św. Apostołów Piotra i Pawła
Sublimacja brzmienia – Strzegom
Paul Van Nevel / Huelgas Ensemble
09
września 2021 | czwartek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
kolegiata Wniebowzięcia NMP
Źródła śpiewu – Głogów
A cappella Leopolis
Ostatnie miejsca: 50
09
września 2021 | czwartek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
kościół pw. św. św. Apostołów Piotra i Pawła
Trwanie – Nysa
Wrocław Baroque Ensemble
09
września 2021 | czwartek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
Sala Główna
Energie połączone
Zefiro Ensemble
10
września 2021 | piątek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
kościół pw. św. Andrzeja Apostoła
Źródła śpiewu – Środa Śląska
A cappella Leopolis
10
września 2021 | piątek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
Sala Główna
Narodziny muzyki współczesnej
Foster / NOSPR
10
września 2021 | piątek
godz. 19:30
Wratislavia Cantans
kościół pw. Wniebowzięcia NMP
Trwanie – Kłodzko
Wrocław Baroque Ensemble
10
września 2021 | piątek
godz. 19:30
Wratislavia Cantans
kościół pw. Wniebowzięcia NMP
La Giuditta – Bielawa
Aleksandra Rupocinska
11
września 2021 | sobota
godz. 17:00
Wratislavia Cantans
Sala Główna
9/11: In memoriam
NFM Orkiestra Leopoldinum
11
września 2021 | sobota
godz. 19:30
Wratislavia Cantans
bazylika mniejsza pw. św. Jana Apostoła i Ewangelisty
La Giuditta – Oleśnica
Aleksandra Rupocinska
Ostatnie miejsca: 18
11
września 2021 | sobota
godz. 20:00
Wratislavia Cantans
kościół św. Stanisława, Doroty i Wacława
Trwanie
Wrocław Baroque Ensemble
12
września 2021 | niedziela
godz. 12:00
Wratislavia Cantans
Sala Czerwona
La Giuditta
Aleksandra Rupocinska
12
września 2021 | niedziela
godz. 18:00
Wratislavia Cantans
Sala Główna
Epoka romantyczna
Chor des Bayerischen Rundfunks

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie