Narodowe Forum Muzyki zaprasza na sylwestrowe spotkanie z muzyką baroku. Radosnemu świętowaniu nowego roku towarzyszyć będzie twórczość Antonia Vivaldiego i Georga Friedricha Händla. W roli głównej: opera i muzyka dworska!
Antonio Vivaldi, znany dziś przede wszystkim jako twórca Czterech pór roku, cieszył się niezwykłą popularnością wśród współczesnych mu muzyków i słuchaczy. Jego dzieła opracowywał na inne instrumenty nawet sam Johann Sebastian Bach – stało się tak m.in. w przypadku trzech koncertów ze zbioru L’estro armonico. Mimo że dzisiejszym melomanom nazwisko Vivaldiego kojarzy się przede wszystkim z jego twórczością instrumentalną, artysta był również cenionym twórcą operowym. Odnosił sukcesy nie tylko na deskach teatrów we Włoszech, lecz także zdobywał serca publiczności w Wiedniu – mieście, które było już wówczas cenionym i prestiżowym ośrodkiem muzycznym. Operowa twórczość Vivaldiego, spośród której znamy jedynie około dwudziestu dzieł, na szczęście jest w ostatnich latach coraz chętniej włączana do programów koncertowych na całym świecie. W Narodowym Forum Muzyki w uroczysty sylwestrowy wieczór proponujemy naszym gościom nie lada niespodziankę – przegląd najciekawszych fragmentów operowej twórczości słynnego Rudego Księdza.
Młodszy o siedem lat od Vivaldiego Georg Friedrich Händel swoją karierę zawdzięczał nie tylko ogromnemu talentowi, lecz także umiejętności wpasowania się w gusta zainteresowanej muzyką arystokracji. Pomogła mu w tym niewątpliwie doskonała znajomość kompozytorskich trendów panujących w ówczesnych Włoszech, Niemczech i Wielkiej Brytanii. Wiele zawdzięczał Händel również swoim doskonałym operom – to właśnie one otworzyły mu drzwi do muzycznego świata Londynu, gdzie odniósł niebywały sukces. Kiedy przeprowadził się do Anglii, zyskał tam miano „kompozytora narodowego”. Do samej opery przekonał zaś Händla nie kto inny jak jego krajan i przyjaciel Georg Philipp Telemann – to dzięki niemu możemy cieszyć się dziś zbiorem ponad czterdziestu dzieł dramatycznych, w tym takich jak Juliusz Cezar w Egipcie czy Rinaldo. Osobną gałęzią w twórczości Händla są utwory pisane na potrzeby dworu. Należą do nich słynne Muzyka na wodzie i Muzyka ogni sztucznych – doskonałe przykłady najlepszej jakości muzyki rozrywkowej baroku.