Gilbert Varga / fot. Felix Broede
Koncerty orkiestrowe
Cudowny mandaryn
08.03.2019
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
Program:

J. Haydn Symfonia D-dur Hob. I:4
J. Haydn I Koncert wiolonczelowy C-dur Hob. VIIb:1
***
G. Martucci Notturno op. 70 nr 1
B. Bartók Cudowny mandaryn op. 19

Pobierz omówienie
Lokalizacja:
NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 15 do 60 zł

Podczas jednego z marcowych spotkań z symfoniką głównym punktem programu będzie słynące z wielu kontrowersji dzieło Béli Bartóka. W Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki zabrzmi muzyka do wystawionego w dwudziestoleciu międzywojennym baletu Cudowny mandaryn.

Młodszy o jedenaście lat od Święta wiosny jednoaktowy balet Bartóka do dziś nie zyskał aż tak wielkiego uznania, jak kompozycja Igora Strawińskiego. Historia mogłaby potoczyć się inaczej, gdyby premiera Cudownego mandaryna odbyła się w Paryżu, a nie w Kolonii. Być może dzięki przedstawieniu dzieła w stolicy Francji skandal towarzyszący premierze odbiłby się znacznie szerszym echem. Tak się jednak nie stało, a Cudowny mandaryn zdobywa do dziś popularność głównie w formie suity orkiestrowej stworzonej na bazie muzyki do całego baletu. Intensywna, miejscami drapieżna, mieniąca się jaskrawymi barwami muzyka Bartóka jest doskonałym dopełnieniem bezkompromisowej treści baletu. Dzieło niespełna czterdziestoletniego wówczas kompozytora jawi się dziś jako jedno z arcydzieł ekspresjonizmu.

Libretto Cudownego mandaryna, które wyszło spod pióra Melchiora Lengyela, doskonale sprawdziłoby się dziś jako scenariusz thrillera z elementami science fiction. To opowieść o życiu półświatka w centrum wielkiej metropolii. Trzej bandyci zmuszają pewną młodą kobietę do udziału w planowanych przez nich zbrodniach. Jej zadaniem ma być zwabianie mężczyzn, którzy mają paść ofiarą rabunku. Czarowi dziewczyny ulega wydający się pochodzić z jakby innego, ezoterycznego, świata cudzoziemiec w stroju chińskiego mandaryna. Zaatakowany przez bandytów, nie umiera, dopóki nie spocznie w ramionach niewiasty. Jak słusznie zaznaczyła jedna z polskich znawczyń baletu, Irena Turska, w ujęciu kompozytora postać mandaryna odwołuje się do dostojników chińskich jedynie w sposób metaforyczny. Nawiązując do takich motywów, jak władza i siła ducha, Bartók podkreśla główne cechy nadludzkiej wręcz postaci, która nie spocznie, póki nie zaspokoi targających nią namiętności.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

NFM dla rodziców:
Dresdner Philharmonie
Boris Giltburg / Krzysztof Urbański
09.05
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Sergei Babayan & NFM Filharmonia Wrocławska
Jacek Kaspszyk
10.05
sob.
18:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Eine kleine Nachtmusik
 
11.05
niedz.
18:00
NFM, Sala Czerwona
West Side Story

NEOJIBA Orchestra

Ricardo Castro / Guido Sant’Anna
19.05
pon.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Chicago Symphony Orchestra I
Jaap van Zweden
22.05
czw.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Chicago Symphony Orchestra II
Jaap van Zweden
23.05
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Pro Memoria – Maciej Kieres
Ars Cantus / Wrocław Baroque Ensemble
26.05
pon.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Tytan

Zakończenie sezonu NFM Filharmonii Wrocławskiej

Christoph Eschenbach / NFM Filharmonia Wrocławska
30.05
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Krzysztof Jabłoński & Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej
 
06.06
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
W Królestwie Twoim
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
06.06
pt.
19:00
Świdnica, Kościół Pokoju
Giovanni Sollima & Cello Chronicles
NFM Orkiestra Leopoldinum / Polish Cello Quartet
13.06
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Jean-Guihen Queyras & Schumann
Wrocławska Orkiestra Barokowa
20.06
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się