UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
14
Czerwca 2019
piątek
godz. 19:00
NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław

Muzyczna autobiografia | Zakończenie sezonu artystycznego NFM Filharmonii Wrocławskiej

Wykonawcy:

Giancarlo Guerrero – dyrygent
David Fray – fortepian
NFM Filharmonia Wrocławska

Program:

F. Chopin II Koncert fortepianowy f-moll op. 21
***
G. Mahler VI Symfonia a-moll „Tragiczna”

 

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości

David Fray występuje w ramach współpracy z agencją IMG Artists

David Fray / fot. Paolo Roversi / Warner Classics

Utwory Fryderyka Chopina oraz Gustava Mahlera zabrzmią w Sali Głównej na koncercie z okazji zakończenia sezonu symfonicznego. Gościem specjalnym tego wyjątkowego koncertu będzie francuski pianista David Fray.

II Koncert fortepianowy f-moll Fryderyka Chopina  jest w zasadzie pierwszym z dwóch utworów tego typu, które wyszły spod pióra najsłynniejszego polskiego kompozytora. Dzieło, choć napisane pod wpływem uczucia do Konstancji Gładkowskiej, młodzieńczej miłości artysty, zostało wydane z dedykacją dla Delfiny Potockiej. Kompozycja, mimo że zakorzeniona w tradycji mozartowskiej, zawiera w sobie wszystko to, za co kochamy muzykę Chopina – wyrazistość, indywidualizm, typowo romantyczną ekspresję i nietuzinkowe nawiązania do polskiego folkloru.

Gustav Mahler nie dodał do VI Symfonii a-moll żadnego podtytułu, który miałby sugerować temat pozamuzyczny. Przydomek „Tragiczna” symfonia ta otrzymała dopiero po kilku latach od swojego powstania. Miało to miejsce podczas jej wykonania w Wiedniu w 1907 roku. Dodano to określenie w programie koncertu; również dyrygent i przyjaciel Mahlera – Bruno Walter – wspominał, że kompozytor określił w swoich pamiętnikach Symfonię a-moll jako symfonię tragiczną. W utworze zauważyć możemy wiele kontrastów. Słuchając symfonii, odnosi się wrażenie, jakby podczas procesu komponowania autorem targały różne emocje. Może to dziwić, ponieważ Mahler napisał ten utwór w szczęśliwym dla siebie okresie życie: u swojego boku miał niedawno poślubioną Almę; z radością obserwował, jak rosną jego córki; jeśli zaś chodzi o życie zawodowe, to ten czas był dla niego pozytywny i stabilny. Mimo to właśnie wtedy powstawała VI Symfonia a-moll, która pełna jest niepokoju. Żona kompozytora relacjonowała, że jest to dzieło wypływające prosto z jego serca, totalnie autentyczne i osobiste. Małżonkowie silnie przeżywali ten utwór – płakali, gdy do ich uszu docierały dźwięki VI Symfonii a-moll.

W swojej kompozycji Mahler wykorzystał nietypowy zabieg – zastosował drewniany młot w roli instrumentu muzycznego. Żona kompozytora przyrównała te specyficzne dźwięki do życiowego losu, który uderza w człowieka trzykrotnie i uśmierca go. Niektórzy ten motyw traktują jako proroczy dla Mahlera. Niedługo bowiem po napisaniu tego dzieła spotkały go trzy tragiczne sytuacje: pochował najstarszą córkę, musiał zrezygnować z posady w Operze Wiedeńskiej i dowiedział się o swojej nieuleczalnej chorobie serca, która doprowadziła go ostatecznie do śmierci. Te zrządzenia losu i odmienność VI Symfonii od pozostałych sprawiły, że wiele osób traktuje „Tragiczną” jako muzyczną autobiografię Mahlera, który podświadomie mógł przeczuwać swój kres.



Cennik:
Typy miejsc Rodzaj biletów Ceny
VIP
  • Bilet VIP
60 PLN
I kategoria
  • I kat - Bilet normalny
  • I kat - Bilet ulgowy
45 PLN
35 PLN
II kategoria
  • II kat - Bilet normalny
  • II kat - Bilet ulgowy
  • NFM dla Młodego Muzyka
40 PLN
30 PLN
15 PLN
III kategoria
  • III kat - Bilet normalny
  • III kat - Bilet ulgowy
  • NFM dla Młodego Muzyka
35 PLN
25 PLN
15 PLN
VIP Room
  • VIP Room
50 PLN

Podobne wydarzenia

07
czerwca 2020 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Turniej wirtuozów | odwołane
West Side Sinfonietta
12
czerwca 2020 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Cztery pory roku
 
13
czerwca 2020 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
„Eliasz” | Zakończenie sezonu symfonicznego | odwołane
 
14
czerwca 2020 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Potrójny koncert | odwołane
Michael Brown
19
czerwca 2020 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Zakończenie sezonu NFM Filharmonii Wrocławskiej
 
19
czerwca 2020 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Sen o Atenach | odwołane
 
20
czerwca 2020 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Zakończenie sezonu NFM Filharmonii Wrocławskiej
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie