UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
21
Grudnia 2018
piątek
godz. 19:00
NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław

Koncert bożonarodzeniowy | Bach i Vivaldi

Wykonawcy:

Jarosław Thiel – dyrygent
Hanna Husáhr – sopran I
Agnieszka Ryman – sopran II
Katie Bray – alt
Georg Poplutz – tenor
Stephan Loges – bas
Chór NFM
Agnieszka Franków-Żelazny – kierownictwo artystyczne Chóru NFM
Wrocławska Orkiestra Barokowa

Marcin Majchrowski – prowadzenie koncertu

Program:

J.S. Bach Herz und Mund und Tat und Leben – kantata BWV 147
A. Vivaldi Magnificat RV 610 (I wersja)
***
J.S. Bach Nun komm, der Heiden Heiland – kantata BWV 61
A. Vivaldi Gloria RV 589

Chór NFM / fot. Łukasz Rajchert

Zanim w naszych domach rozpocznie się radosne kolędowanie, zapraszamy na przedświąteczny wieczór z muzyką barokową. Kilka dni przed Wigilią w Narodowym Forum Muzyki zabrzmi muzyka religijna autorstwa dwóch mistrzów: Johanna Sebastiana Bacha i Antonia Vivaldiego.

Nazwisko Johanna Sebastiana Bacha zdaje się dziś jednym z synonimów muzyki okresu baroku. Nie bez powodu to właśnie o nim Joseph Haydn mówił: „ten, od którego pochodzi cała mądrość muzyczna”. Przed kantorem z Lipska chylił czoła również Ludwig van Beethoven. Twórczość barokowego mistrza na powszechne uznanie musiała poczekać około 100 lat od czasu jego śmierci. Wówczas to zachłyśnięci ideą historyzmu romantycy, z Felixem Mendelssohnem Bartholdym na czele, zaangażowali się w przedstawianie publiczności zapomnianych dzieł Bacha i innych dawnych twórców. Dzięki temu nazwisko kompozytora stale pojawia się dziś w repertuarach koncertów, festiwali muzycznych i setek innych wydarzeń kulturalnych. Niezwykły to kontrast względem popularności Bacha wśród współczesnych mu odbiorców Wiódł on bowiem życie spokojne i skromne, skoncentrowane na troskach dnia codziennego. Nie należał do gwiazd wielkiego formatu, nie podróżował po świecie. Pracował w kilku niemieckich miastach jako muzyk, aż w końcu osiadł w Lipsku. Tam z pełnym zaangażowaniem poświęcał się pracy pedagogicznej i kompozytorskiej, piastując stanowisko kantora w protestanckim kościele św. Tomasza.

Pośród dzieł, jakie pisał na potrzeby liturgiczne, swoją liczebnością wyróżniają się kantaty kościelne – zachowało się ich niewiele ponad 200, przy czym każda z nich powstała z myślą o konkretnym wydarzeniu w roku kościelnym. Dzieło Herz und Mund und Tat und Leben (BWV 147) przeznaczone jest na Święto Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny. Bach zaprezentował je w Lipsku w pierwszym roku pracy w kościele św. Tomasza. Wspomniana kantata jest w rzeczywistości rozszerzoną wersją wcześniejszej kompozycji (sygnowanej numerem BWV 147a), skomponowanej w Weimarze w 1716 roku i przeznaczonej na czas adwentu. Dwa lata wcześniej na tę samą okazję powstała oznaczona dzisiaj sygnaturą BWV 61 kantata Nun komm, der Heiden Heiland.

Muzykę sakralną komponował również Antonio Vivaldi. Współczesnej mu publiczności znany był jednak przede wszystkim jako niezrównany wirtuoz skrzypiec i twórca kilkudziesięciu oper. Renesans zapomnianej przez lata muzyki Vivaldiego miał miejsce w ubiegłym stuleciu. Wtedy też odnaleziono jego Stabat Mater, które zaprezentowano publiczności w 1939 roku w kościele św. Franciszka w Sienie, podczas festiwalu „Tydzień Vivaldiego”. Sprawcą całego zamieszania okazał się włoski kompozytor Alfredo Casella, który odnalazł rękopis wspomnianego dzieła w turyńskiej Bibliotece Narodowej. Na tym zasługi Caselli się nie skończyły – to właśnie on jest autorem pierwszego wydanego drukiem opracowania Stabat Mater. Innym, cieszącym się dziś popularnością, dziełem religijnym Vivaldiego jest Gloria RV 588. Utwór powstał w latach 20. XVIII stulecia, najprawdopodobniej dla chóru działającego w Ospedale della Pietà – weneckim sierocińcu dla dziewcząt, znanym z wysokiego poziomu edukacji muzycznej.


NFM dla rodziców:
Cennik:
Typy miejsc Rodzaj biletów Ceny
VIP
  • Bilet VIP
50 PLN
I kategoria
  • I kat - Bilet normalny
  • I kat - Bilet ulgowy
35 PLN
25 PLN
II kategoria
  • II kat - Bilet normalny
  • II kat - Bilet ulgowy
30 PLN
20 PLN
III kategoria
  • III kat - Bilet normalny
  • III kat - Bilet ulgowy
25 PLN
15 PLN

Podobne wydarzenia

24
marca 2019 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Telemann – Pasja wg św. Łukasza
 
29
marca 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Sinfonia Buenos Aires
 
30
marca 2019 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Romans z Beethovenem
 
07
kwietnia 2019 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Czerwona
Klasyczne piękno | Boccherini
 
12
kwietnia 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Siedem pieśni ostatnich dni
 
13
kwietnia 2019 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Muzyczne korzenie
 
14
kwietnia 2019 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Stabat Mater II
 
Ostatnie miejsca: 11
16
kwietnia 2019 | wtorek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
J.S. Bach | Pasja wg św. Mateusza
 
26
kwietnia 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Studium harmonii
 
Ostatnie miejsca: 11
27
kwietnia 2019 | sobota
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Czerwona
Timothy Chooi i NFM Orkiestra Leopoldinum
 
05
maja 2019 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Z Wrocławia do Wiednia
 
10
maja 2019 | piątek
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Oratorium Marianum
Simple Symphony
B. Britten, J. Swensen, J.Haydn
10
maja 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Śpiąca królewna
 
17
maja 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
sala koncertowa dawnej Filharmonii
Tańce na smyczki
 
22
maja 2019 | środa
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Bach – Msza h-moll
 
31
maja 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Karnawał zwierząt
 
07
czerwca 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Wyznanie duszy
 
14
czerwca 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Muzyczna autobiografia | Zakończenie sezonu artystycznego NFM Filharmonii Wrocławskiej
 
15
czerwca 2019 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Polski barok
 
22
czerwca 2019 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Eroica
 
23
czerwca 2019 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Różne oblicza Wiednia
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie