Polish Cello Quartet / fot. Łukasz Rajchert
Koncerty kameralne
Belgijskie kwartety wiolonczelowe
31.01.2019
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Program:

J. Absil Fantasie rhapsodique op. 21
M. de Jong Cello-Kwartet op. 44

***
R. Moulaert Choral varié pour quatre violoncelles
J. Absil Quatuor pour violoncelles op. 28

Pobierz omówienie
Wykonawcy:

Polish Cello Quartet:
Tomasz Daroch, Wojciech Fudala, Krzysztof Karpeta, Adam Krzeszowiec – wiolonczele

Lokalizacja:
NFM, Sala Kameralna
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 10 do 50 zł

Z końcem stycznia wraz Polish Cello Quartet wyruszymy w niezwykłą muzyczną wyprawę do… Belgii. Zespół, znany z promowania twórczości przeznaczonej na kwartet wiolonczelowy, zwykł zaskakiwać swoich słuchaczy nietuzinkowym repertuarem, będącym efektem ciągłych poszukiwań artystów zgłębiających zapomnianą literaturę muzyczną, a także chętnie wykonujących nowe, często dedykowane im utwory.

Bohaterowie wieczoru tym razem zaprezentują słuchaczom aż cztery kompozycje autorstwa belgijskich artystów, których lata dojrzałości twórczej przypadają na pierwszą połowę XX stulecia. Na początku zabrzmi dzieło Jeana Absila – kompozytora i organisty, wieloletniego wykładowcy konserwatorium muzycznego w Brukseli. Urodzony w latach 90. XIX stulecia artysta wychował się w duchu muzyki wielkich mistrzów późnego romantyzmu – Richarda Wagnera i Richarda Straussa. Na kształt jego osobowości twórczej niewątpliwy wpływ miały inspiracje innowacyjnym językiem kompozytorskim, które wstrząsnęły muzycznym światem pierwszych dekad XX wieku. Uwagę zespołowi wiolonczelowemu poświęcił również Marinus de Jong – zaledwie dwa lata starszy od Absila pianista i kompozytor, cieszący się uznaniem europejskiej i amerykańskiej publiczności. Artysta pozostawił po sobie niemal 200 dzieł, w których niejednokrotnie odnosił się do muzyki dawnej – w tym do tradycji chorału gregoriańskiego. W finale wieczoru usłyszymy dzieło najstarszego z belgijskich twórców kwartetów wiolonczelowych – Raymonda Moulaerta. Przyszedł on na świat w połowie lat 70. XIX stulecia, a swoją pracę kompozytorską z powodzeniem łączył z działalnością pedagogiczną. W jego dorobku odnaleźć możemy dzieła przeznaczone na różnorodną obsadę, oscylujące między stylistyką impresjonizmu i coraz śmielszymi brzmieniami charakterystycznymi dla muzyki XX wieku.

Jednym z celów działającego od ośmiu lat Polish Cello Quartet jest zapoznanie szerszych kręgów publiczności z muzyką przeznaczoną na zespół kameralny złożony wyłącznie z wiolonczel. Oryginalne brzmienie takiego kwartetu niewątpliwie przykuwa uwagę melomanów, stąd też artyści są regularnie zapraszani do udziału w międzynarodowych wydarzeniach muzycznych, takich jak Wratislavia Cantans, Internationaal Kamermuziekfestival Schiermonnikoog, Q’arto Mondi czy Jazztopad. Otwartość członków Polish Cello Quartet na nowe brzmienia i eksperymenty sprawia, że muzycy chętnie (i z powodzeniem) wykonują również współczesne, często dedykowane im dzieła. Eksplorowanie niezwykłego świata muzyki wiolonczelowej nie byłoby możliwe, gdyby nie doskonała umiejętność współpracy. W uzyskaniu różnorodnego brzmienia i spójnej interpretacji każdego dzieła pomaga artystom demokratyczny charakter pracy na scenie. Nie tylko zapewnia on doskonałe przygotowanie repertuaru, lecz także tworzy między kameralistami przestrzeń dialogu – tak istotnego w grze zespołowej.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Royal String Quartet
 
15.05
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Recital Hayato Sumino
Zakończenie sezonu koncertów kameralnych
08.06
niedz.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Viva l’opera
Koncert Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej
11.07
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się