UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
07
Lutego 2019
czwartek
godz. 19:00
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław

Bachowskie sonaty

Wykonawcy:

Marcin Markowicz – skrzypce
Marcin Masecki – fortepian

Program:

J.S. Bach

I Sonata h-moll BWV 1014, III Sonata E-dur BWV 1016, III Sonata c-moll BWV 1017, Sonata organowa nr 5 C-dur BWV 529 w wersji na skrzypce i pianino

Marcin Masecki / fot. Kobas Laksa

Twórczość Johanna Sebastiana Bacha niejedno ma imię. Wśród doskonałych kantat, dwóch pasji, słynnych Koncertów brandenburskich, skrzypcowych sonat i partit, Das Wohltemperierte Klavier, Die Kunst der Fuge  i wielu innych świetnych dzieł odnaleźć można również kompozycje na skrzypce z towarzyszeniem instrumentu klawiszowego. Wybrane utwory tego typu usłyszymy podczas kolejnego wieczoru kameralnego w Narodowym Forum Muzyki.

Bohaterami spotkania będą dwaj artyści na co dzień związani z różnymi przestrzeniami polskiej sceny muzycznej. Jednym z nich będzie Marcin Markowicz – koncertmistrz NFM Filharmonii Wrocławskiej i drugi skrzypek Lutosławski Quartet. Markowicz nie tylko czynnie koncertuje, lecz także poświęca się aktywności kompozytorskiej – jego dzieła były wykonywane na festiwalach muzycznych w Europie, Stanach Zjednoczonych i Azji. Kompozytorem i aranżerem jest również Marcin Masecki. Pianista od lat kojarzony jest ze sceną muzyki jazzowej i eksperymentalnej, a jednocześnie z… wykonawstwem repertuaru klasycznego. Twórczość Johanna Sebastiana Bacha wydaje się niezwykle bliska Maseckiemu – w dorobku ma dwie płyty z kompozycjami barokowego mistrza (Die Kunst Der Fuge i Bach Rewrite).

W wykonaniu artystów usłyszymy wybrane kompozycje ze zbioru VI Sonat na skrzypce i klawesyn autorstwa Johanna Sebastiana Bacha. Mistrz baroku skomponował wspomniane dzieła na przestrzeni trzech lat (1720–1723), podczas pobytu w Köthen. W tym czasie, a może nawet jeszcze później, wielokrotnie nanosił do swych sonat poprawki, o czym świadczą dostępne dziś, różniące się od siebie kopie rękopisów. Dążący do perfekcji kompozytor stał się w ten sposób twórcą dzieł doskonale korespondujących z muzyką Corellego i innych barokowych mistrzów literatury skrzypcowej. Sonatom na skrzypce i klawesyn nie brak również punktów wspólnych z pozornie odległymi Sonatami na skrzypce i fortepian autorstwa Ludwiga van Beethovena. Muzykę jednego z klasyków wiedeńskich i dzieła Bacha łączy bowiem ukryty ładunek emocjonalny. Nie umknęło to uwadze Alberta Schweitzera (pierwszego biografa Johanna Sebastiana), który pisał: „Sonaty Bacha, podobnie jak Beethovenowskie, wyobrażają stany uczuciowe i przeżycia wewnętrzne, lecz miejsce namiętności zajmuje siła”. Nie ulega wątpliwości, że każda z Sonat na skrzypce i klawesyn jest wyzwaniem nawet dla doświadczonych wirtuozów. Podobnie jest w przypadku VI Sonat organowych, dzieł, które wyszły spod pióra kompozytora w latach 1727–1730 i wpisały się na stałe do kanonu literatury przeznaczonej na ten instrument. Bach osiągnął w sztuce organistowskiej niezwykłą precyzję, której wymaga również od wykonujących jego ekstremalnie trudne dzieła – niezależnie od tego, czy utwory owe grane są w oryginale czy w interesującej transkrypcji na skrzypce i współczesny instrument klawiszowy.


Cennik:
Typy miejsc Rodzaj biletów Ceny
Miejsca VIP
  • Bilet VIP
70 PLN
Miejsca normalne
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
  • NFM dla Młodego Muzyka
50 PLN
35 PLN
20 PLN
Bilety wyprzedane

Podobne wydarzenia

Ostatnie miejsca: 13
25
kwietnia 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Triumf Miłości
 
09
maja 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Pejzaż bez Ciebie
 
15
maja 2019 | środa
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Mozart | Missa brevis
Soliści Capella Cracoviensis
30
maja 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Główna
Sonaty skrzypcowe | Bomsori Kim i Rafał Blechacz
 
06
czerwca 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Koncert kameralny | utwory na fagot i fortepian
 
09
czerwca 2019 | niedziela
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Sonaty kreutzerowskie
 
19
czerwca 2019 | środa
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Jedyne takie trio
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie