Twórczość Johanna Sebastiana Bacha niejedno ma imię. Wśród doskonałych kantat, dwóch pasji, słynnych Koncertów brandenburskich, skrzypcowych sonat i partit, Das Wohltemperierte Klavier, Die Kunst der Fuge i wielu innych świetnych dzieł odnaleźć można również kompozycje na skrzypce z towarzyszeniem instrumentu klawiszowego. Wybrane utwory tego typu usłyszymy podczas kolejnego wieczoru kameralnego w Narodowym Forum Muzyki.
Bohaterami spotkania będą dwaj artyści na co dzień związani z różnymi przestrzeniami polskiej sceny muzycznej. Jednym z nich będzie Marcin Markowicz – koncertmistrz NFM Filharmonii Wrocławskiej i drugi skrzypek Lutosławski Quartet. Markowicz nie tylko czynnie koncertuje, lecz także poświęca się aktywności kompozytorskiej – jego dzieła były wykonywane na festiwalach muzycznych w Europie, Stanach Zjednoczonych i Azji. Kompozytorem i aranżerem jest również Marcin Masecki. Pianista od lat kojarzony jest ze sceną muzyki jazzowej i eksperymentalnej, a jednocześnie z… wykonawstwem repertuaru klasycznego. Twórczość Johanna Sebastiana Bacha wydaje się niezwykle bliska Maseckiemu – w dorobku ma dwie płyty z kompozycjami barokowego mistrza (Die Kunst Der Fuge i Bach Rewrite).
W wykonaniu artystów usłyszymy wybrane kompozycje ze zbioru VI Sonat na skrzypce i klawesyn autorstwa Johanna Sebastiana Bacha. Mistrz baroku skomponował wspomniane dzieła na przestrzeni trzech lat (1720–1723), podczas pobytu w Köthen. W tym czasie, a może nawet jeszcze później, wielokrotnie nanosił do swych sonat poprawki, o czym świadczą dostępne dziś, różniące się od siebie kopie rękopisów. Dążący do perfekcji kompozytor stał się w ten sposób twórcą dzieł doskonale korespondujących z muzyką Corellego i innych barokowych mistrzów literatury skrzypcowej. Sonatom na skrzypce i klawesyn nie brak również punktów wspólnych z pozornie odległymi Sonatami na skrzypce i fortepian autorstwa Ludwiga van Beethovena. Muzykę jednego z klasyków wiedeńskich i dzieła Bacha łączy bowiem ukryty ładunek emocjonalny. Nie umknęło to uwadze Alberta Schweitzera (pierwszego biografa Johanna Sebastiana), który pisał: „Sonaty Bacha, podobnie jak Beethovenowskie, wyobrażają stany uczuciowe i przeżycia wewnętrzne, lecz miejsce namiętności zajmuje siła”. Nie ulega wątpliwości, że każda z Sonat na skrzypce i klawesyn jest wyzwaniem nawet dla doświadczonych wirtuozów. Podobnie jest w przypadku VI Sonat organowych, dzieł, które wyszły spod pióra kompozytora w latach 1727–1730 i wpisały się na stałe do kanonu literatury przeznaczonej na ten instrument. Bach osiągnął w sztuce organistowskiej niezwykłą precyzję, której wymaga również od wykonujących jego ekstremalnie trudne dzieła – niezależnie od tego, czy utwory owe grane są w oryginale czy w interesującej transkrypcji na skrzypce i współczesny instrument klawiszowy.

Marcin Masecki / fot. Kobas Laksa
Koncerty kameralne
Bachowskie sonaty
07.02.2019
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Program:
J.S. Bach
I Sonata h-moll BWV 1014, III Sonata E-dur BWV 1016, III Sonata c-moll BWV 1017, Sonata organowa nr 5 C-dur BWV 529 w wersji na skrzypce i pianino
Wykonawcy:
Marcin Markowicz – skrzypce
Marcin Masecki – fortepian
Cennik:
od 20 do 70 złNFM Audio Player - obsługa komponentu Event
NFM Video Panel - obsługa komponentu Event
Podobne wydarzenia
Recital Hayato Sumino
Zakończenie sezonu koncertów kameralnych
08.06
niedz.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Viva l’opera
Koncert Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej
11.07
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN