Piętnasta, jubileuszowa edycja festiwalu Forum Musicum odkryje przed melomanami niezwykłe perły polskiej muzyki dawnej. Jednym z wydarzeń wartych uwagi jest koncert zatytułowany Andrzej Siewiński – opera omnia, podczas którego usłyszymy utwory religijne niedawno odkrytego, lecz wybitnego polskiego kompozytora epoki baroku. Na estradzie Narodowego Forum Muzyki wystąpią artyści specjalizujący się w wykonawstwie muzyki dawnej – Schola Gregoriana Sancti Casimiri oraz Zespół Muzyki Dawnej Diletto pod kierownictwem Anny Moniuszko.
Dzięki pracy muzykologów udaje się dotrzeć do niezwykłych dzieł. W świetnej kondycji zachowały się niezwykle wartościowe rękopisy mało znanego do tej pory polskiego kompozytora Andrzeja Siewińskiego. Manuskrypty jego utworów znajdują się w Bibliotece Diecezjalnej w Sandomierzu – tam właśnie odkryto kilka oryginalnych kompozycji tego twórcy. O samym Siewińskim mamy niewiele informacji. Bardzo prawdopodobne, że kompozytor był związany jako osoba świecka z kapelą muzyczną działającą przy zakonie jezuitów. Z kolei z zapisów na zachowanym manuskrypcie dzieła Missa pro defunctis a 9 możemy wnioskować, że zmarł przed 1726 rokiem. W Narodowym Forum Muzyki melomani usłyszą tę cykliczną formę utrzymaną w stylu koncertującym. Jest to requiem przeznaczone na obsadę składającą się z czterech głosów wokalnych oraz skrzypiec, obojów i basso continuo. Missa pro defunctis a 9 to dzieło interesujące, ukazujące świetny warsztat kompozytorski Siewińskiego. Utwór jest pozbawiony schematyzmu, pełno w nim zaskakujących słuchacza kontrastów. Artysta wspaniale uwypuklił muzyką znaczenie tekstu dzięki zastosowaniu odpowiednich zabiegów retorycznych. Ponadto innowacyjnie podszedł do roli obojów – większość kompozytorów stosowała te instrumenty do zdublowania partii skrzypiec, natomiast Siewiński ukazał ich barwę w różnym świetle. W pewnych momentach przypisał im nawet funkcję instrumentów koncertujących.
Tego wieczoru można będzie także usłyszeć cztery motety autorstwa Siewińskiego. Są one przeznaczone na cztery głosy wokalne z towarzyszeniem skrzypiec oraz b.c. i utrzymane w technice koncertującej. Powstały na potrzeby godzinek maryjnych – popularnego nabożeństwa w XVII- i XVIII-wiecznej Polsce. Oparte są na tekstach hymnów pochodzących ze najstarszego zbioru tego typu, czyli Godzinek o Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Maryi Panny. Siewiński warstwę muzyczną w pełni podporządkował semantyce tekstu. Słuchając jego utworów, niewątpliwe można zachwycić się jego kunsztem w zakresie retoryki muzycznej.

A. Siewiński 4 Motettae a 7 z Officium parvum Immaculatae Conceptionis Beatissimae Virginis Mariae: Salve, mundi Domina; Salve, arca foederis; Salve, puerpera; Salve, horologium
A. Siewiński Missa pro defunctis a 9
Eia, mea labia; Salve, Virgo sapiens; Salve, urbs refugii; Salve, Virgo florens – chorał
Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości
Anna Moniuszko – dyrygent
Zespół Muzyki Dawnej Diletto:
Marta Wróblewska, Bożena Bojaryn-Przybyła – soprany
Sławomir Bronk, Marcin Liweń – alty
Maciej Gocman, Piotr Gałek – tenory
Maciej Falkiewicz, Piotr Zawistowski – basy
Małgorzata Józefowska, Katarzyna Pilipiuk – oboje
Paweł Polak, Joanna Gręziak – skrzypce
Elżbieta Jendrysik – fagot
Maciej Łukaszuk – wiolonczela
Rafał Makarski – kontrabas
Krzysztof Garstka – pozytyw
Schola Gregoriana Sancti Casimiri
Mariusz Perkowski – kantor
Marcin Szaciłowski, Łukasz Olechno, Adam Bańkowski