Gala operowa z udziałem znakomitego tenora Piotra Beczały to jedno z najciekawszych wydarzeń bieżącego sezonu artystycznego. Ten charyzmatyczny i ceniony na całym świecie śpiewak podczas koncertu w Narodowym Forum Muzyki zaprezentuje atrakcyjny wybór arii napisanych w drugiej połowie XIX wieku i w pierwszej połowie XX wieku.
Nie mogło wśród nich zabraknąć fragmentów dzieł Stanisława Moniuszki. Zabrzmią znane i lubiane utwory: aria Stefana z opery Straszny dwór rozpoczynająca się od słów Cisza dokoła, noc jasna…, a także dumka rozżalonego i tęskniącego za ukochaną Jontka z opery Halka, czyli Szumią jodły na gór szczycie. Zaprezentowane zostaną też pochodzące z tej opery barwne i dynamiczne Tańce góralskie. Równie rozpoznawalne są fragmenty jednego z najsłynniejszych francuskich dzieł scenicznych – Carmen Georges’a Bizeta. Zabrzmi otwierająca to dzieło uwertura, a także liryczna aria La fleur que tu m’avais jetée. Śpiewa ją zakochany w tytułowej bohaterce sierżant Don José w drugim akcie dzieła, kiedy przypomina Carmen, że sprowokowała go wcześniej, rzucając mu kwiat. Piotr Beczała wykona także arię Pourquoi me réveiller z opery Werther Jules’a Masseneta, opartej luźno na powieści Johanna Wolfganga Goethego. Rozbrzmiewa w trzecim z czterech aktów dzieła, a tytułowy bohater zdaje sobie w niej sprawę z tego, że kobieta, którą darzy miłością, nie odwzajemnia jego uczucia.
W programie koncertu nie mogło też zabraknąć dzieł włoskich. Usłyszymy kompozycje instrumentalne – mniej znane, ale ciekawe, czyli dramatyczne i efektowne uwertury do oper Luisa Miller i Joanna d’Arc Giuseppe Verdiego. Późniejszymi dziełami są trzy intermezza z oper Adriana Lecouvreur Francesca Cilei, Manon Lescaut Giacoma Pucciniego i Rycerskość wieśniacza Pietra Mascagniego. Dzieła te należą do oper werystycznych. Kompozytorzy reprezentujący ten nurt podejmowali tematykę obyczajową, wprowadzali do swoich oper postaci prostych ludzi, a charakterystyczny dla opery włoskiej piękny śpiew upodobniali momentami do dramatycznego recytatywu. Do dzieł werystycznych należy także Andrea Chénier Umberta Giordana. Piotr Beczała wykona fragment tej kompozycji: arię Come un bel dì di maggio. Ze wspomnianej już Rycerskości wieśniaczej pochodzi aria Mamma, quel vino è generoso, śpiewana przez Turiddu przed śmiercią w pojedynku. Recondita armonia oraz E lucevan le stelle to fragmenty opery Tosca, wykonywane przez głównego bohatera męskiego, malarza Maria Cavaradossiego. Natomiast na koniec koncertu zabrzmi Nessum dorma. Jest to aria śpiewana przez księcia Kalafa, jednego z bohaterów ostatniej, nieukończonej już przez kompozytora opery – Turandot.