UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
25
Kwietnia 2020
sobota
godz. 18:00
Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław

W dawnym stylu

Wykonawcy:

Andrzej Kosendiak – dyrygent
Massimo Mercelli – flet
Robert Hugo – organy
NFM Orkiestra Leopoldinum

Program:

J.S. Bach II Suita orkiestrowa h-moll BWV 1067
G. F.Händel Koncert organowy F-dur HWV 295

***
T. Baird Colas Breugnon – suita w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową z fletem
H.M. Górecki Trzy utwory w dawnym stylu
G. Sollima Contrafactus

 

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości

 

Massimo Mercelli / fot. archiwum artysty

Muzyka minionych epok niejednokrotnie stanowiła ważne źródło inspiracji dla kompozytorów działających nawet kilkaset lat później. Układ koncertu pozwoli publiczności najpierw wysłuchać kilku kompozycji dawnych, a następnie porównać je z dziełami artystów żyjących w czasach zdecydowanie nam bliższych.

W pierwszej części koncertu usłyszymy kompozycje dwóch najsłynniejszych twórców doby baroku – Georga Friedricha Händla i Johanna Sebastiana Bacha. Koncert organowy F-dur pierwszego z tych kompozytorów wykonany został po raz pierwszy w kwietniu 1739 roku w King’s Theatre na Haymarket w Londynie. Ze względu na lekki, bogato ornamentowany i pełen wdzięku charakter dzieło zyskało podtytuł „Kukułka i słowik”. II Suita orkiestrowa h-moll Bacha należy do najbardziej znanych i rozpoznawalnych dzieł orkiestrowych baroku. W tym poprzedzonym Uwerturą zbiorze tańców znalazło się także miejsce dla Poloneza, całość zaś wieńczy krótkie, zwiewne i bardzo popularne Badinerie.

Druga część koncertu zostanie poświęcona dziełom tworzonym w XX i XXI wieku. Pisząc suitę Colas Breugnon na smyczki i flet, Tadeusz Baird oparł się na muzyce stworzonej wcześniej do słuchowiska na podstawie powieści Romaina Rollanda. Dzieło składa się z sześciu części: Preludium, Kantylena miłosna, Taniec I, Smutna pieśń, Taniec II i Postludium. Przygotowując oba tańce, kompozytor sięgnął po XVI-wieczne melodie ze zbioru Quatorze gaillardes, neuf pavennes, sept branles et deux basse dances, natomiast reszta suity pochodzi już wyłącznie z jego inwencji. Lekko archaizujący, przystępny charakter muzyki sprawił, że Colas Breugnon jest jednym z najpopularniejszych utworów Bairda. Powodzenie, jakim wśród publiczności cieszy się ta suita, sprowokowało dyrygenta Andrzeja Markowskiego (notabene założyciela festiwalu Wratislavia Cantans) do sparodiowania tytułu i celowego przekręcenia go na „Coca-Cola Breugnon”.

Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego należą, podobnie jak utwór Bairda, do dzieł nietypowych w dorobku swych twórców. Piszący wówczas bezkompromisowe i agresywne pod względem brzmieniowym kompozycje Górecki zdecydował się na stworzenie czegoś całkowicie odmiennego. Surowy charakter części skrajnych kompozytor podkreślił, eksponując interwały kwarty i kwinty, natomiast drugi utwór jest energicznym, motorycznym tańcem. W programie wieczoru znalazł się też Contrafactus Giovanniego Solimy, charyzmatycznego wiolonczelisty doskonale znanego wrocławskiej publiczności.


NFM dla rodziców:

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie