Inwentarz muzyki amerykańskiej skrywa wiele cennych skarbów. Kipiący życiem jazz, zaskakująca awangarda czy muzyka rozrywkowa z iście hollywoodzkim wykończeniem – to zaledwie kilka z nich. Będziemy mieli okazję przysłuchiwać się z bliska tej intrygującej fuzji. O temperaturę spotkania zadba doskonały duet, skrzypek Piotr Pławner i pianista Piotr Sałajczyk, którzy amerykańskie brzmienia znają jak własną kieszeń.
Wielokrotnie nagradzani Pławner i Sałajczyk należą do grona najbardziej uzdolnionych muzyków swojego pokolenia. O „wyjątkowym, nieskazitelnym talencie” Pławnera pisał m.in. „The Times”. Specjalnością Piotra Sałajczyka jest rzadko wykonywana muzyka najnowsza. Od kilku lat artyści wspólnie grywają na estradach w kraju i za granicą, odnosząc liczne sukcesy. W repertuarze, który zabrzmi tego wieczoru, znalazły się utwory amerykańskich kompozytorów XX wieku.
Koncert otworzy Sonata Philipa Glassa skomponowana na specjalne zamówienie architekta Martina Murraya z okazji siedemdziesiątych urodzin jego żony, Lucy Miller Murray. Na pozór klasyczną kompozycję po raz pierwszy zaprezentowano nieco ponad dekadę temu. Pozostając w temacie sonat, muzycy przeniosą nas w świat Charlesa Ivesa, pioniera amerykańskiej awangardy, który za swoją III Symfonię dostał nagrodę Pulitzera w dziedzinie muzyki (nagrody nie odebrał). Pławner i Sałajczyk podejmą się wykonania jego trzyczęściowej Sonaty „Children’s Day at the Camp Meeting”.
W drugiej części koncertu przeniesiemy się do magicznego świata filmu i teatru. Na początek Sałajczyk i Pławner zaprezentują kompozycje Georga Gershwina, „króla jazzu”, który operą Porgy and Bess z entuzjazmem wprowadził muzykę afroamerykańskiej społeczności na teatralne deski. Twórczość przedwcześnie zmarłego Gershwina pozostała wiecznie żywa m.in. dzięki jego przyjacielowi – skrzypkowi Jaschy Heifetzowi. Następnym punktem programu będzie muzyka filmowa i fragmenty z Listy Schindlera autorstwa wybitnego mistrza tego gatunku i pięciokrotnego laureata Oscara – Johna Williamsa. Jako finał – Banjo and Fiddle, najbardziej znane dzieło nowojorskiego kompozytora Williama Krolla.