UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
07
Września 2019
sobota
godz. 19:00
Bazylika Wniebowzięcia NMP
pl. Jana Pawła II 1, 58-405 Krzeszów

W cieniu Świętej Góry Athos | Greek Byzantine Choir

Wykonawcy:

Georgios Konstantinou – dyrygent
Greek Byzantine Choir

Program:

Utwory ku czci Bogurodzicy, tradycyjna muzyka ze Świętej Góry Athos i dzieła bizantyjskiego mistrza Ioannisa Koukouzelisa

 

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości

Greek Byzantine Choir / fot. archiwum zespołu

Monumentalna bizantyjska muzyka liturgiczna zabrzmi ponownie na Wratislavii Cantans – słynny Greek Byzantine Choir wraca po kilkunastu latach na festiwal. Działający od ponad czterech dekad chór został założony przez Lykourgosa Angelopoulosa, protopsaltisa (pierwszego kantora) patriarchatów Konstantynopola i Jerozolimy oraz katedry św. Ireny w Atenach, najbardziej poważanego kantora świata prawosławnego. Pod jego kierownictwem zespół zaznajomił publiczność na całym świecie z fascynującą, liczącą prawie dwa tysiące lat tradycją wokalną greckiego Kościoła, tak inną od muzyki, którą kojarzymy z cerkwią, reprezentowaną w naszych myśleniu zazwyczaj przez rosyjskie prawosławie.

W wykonaniu Greek Byzantine Choir pod kierunkiem Georgiosa Konstantinou (który kontynuuje dzieło zmarłego już twórcy chóru) zabrzmią: fragment akatystu do Przenajświętszej Bogurodzicy, psalmy, hymn oraz doxastikon z wieczerni (odpowiednika nieszporów) na prawosławne święto Zaśnięcia Najświętszej Bogurodzicy obchodzone w Grecji 15 sierpnia; fragmenty kanonu na święto Narodzenia Najświętszej Bogurodzicy (8 września), Trisagion, niedzielny hymn na komunię świętą oraz Kratima. Oba wymienione święta maryjne należą do tzw. dwunastu wielkich świąt Kościoła prawosławnego. Akatyst jest hymnem (a także całym nabożeństwem) do słów poezji liturgicznej – autorem tekstu najstarszego znanego akatystu (usłyszymy go tego wieczoru) był żyjący w VI wieku poeta i mnich św. Roman Pieśniarz. Ułożył swoje dzieło tak, by każda z części tekstu zaczynała się od kolejnej litery greckiego alfabetu. Słowo „akatyst” oznacza dosłownie ‘nie siedzieć’, ponieważ przez szacunek wykonuje się ten hymn zawsze na stojąco. Doxastikon, przedzielający modlitwę Chwała Ojcu, jest śpiewany w szczególnie ważne dni – jego tekst wychwala Trójcę Świętą lub świętego wspominanego danego dnia w liturgii. Trisagion to znany również katolikom hymn Święty Boże, Święty Mocny, Święty Nieśmiertelny. Jedna z wersji historii powstania tej pieśni mówi, że miała ona być śpiewem aniołów, których usłyszał chłopiec uniesiony przez burzę do nieba w czasie, gdy Konstantynopol nawiedzały trzęsienia ziemi. Mieszkańcy zaczęli modlić się tymi słowami, dodając prośbę „zmiłuj się nad nami”, i kataklizmy ustały. Kratima to kompozycja o tekście złożonym z nic nieznaczących sylab, naśladująca niezrozumiały dla ludzi śpiew aniołów – czysty wyraz chwały Boga.

Niektóre z pieśni w programie pochodzą ze Świętej Góry Athos, tzw. Republiki Mnichów, suwerennej enklawy na Półwyspie Chalcydyckim w Grecji, złożonej z mniejszych i większych monastyrów oraz pustelni. To ostoja monastycyzmu i ascezy, w której od ponad tysiąca lat według niezmiennych surowych reguł żyją mnisi ze wszystkich prawosławnych krajów (w tej chwili jest ich prawie dwa tysiące i nie mogą narzekać na liczbę powołań). Malowniczo położona góra jest też znana z rygorystycznych zasad, takich jak zakaz wpuszczania kobiet i zwierząt płci żeńskiej, brak elektryczności i telefonii komórkowej, zakaz ruchu kołowego. Tymczasem pielgrzymi, którzy mieli możliwość odwiedzić monastyry, wspominają, że na Świętej Górze Athos „każdy kamień jakby oddychał modlitwą” – miejsce to zmusza do zastanowienia się nad istnieniem nadprzyrodzoności. Pogrążeni w głębokiej modlitwie mnisi sprawiają wrażenie ludzi zawieszonych pomiędzy niebem a ziemią. I tak jak niezliczone pokolenia ich poprzedników żyją, troszcząc się o to, co wykracza poza codzienne problemy reszty świata.
Zabytkowe monastyry kryją niezwykle cenne ikony i liczne relikwie, są też skarbcem wspaniałej bizantyjskiej muzyki liturgicznej. Nabożeństwa, składające się głównie ze śpiewu, są odprawiane na Świętej Górze Athos praktycznie przez całą dobę. Dlatego też jest ona miejscem wręcz legendarnym dla miłośników chorału i dawnych tradycji liturgiczno-muzycznych, odwiedzanym również przez polskich badaczy.

Cennik:
Typy miejsc Dostępność Rodzaj biletów Ceny
Miejsca siedzące Dostępne
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
10 PLN
5 PLN
Bilety na to wydarzenie nie podlegają zwrotowi. / Tickets for this event are not refundable.

Podobne wydarzenia

06
września 2019 | piątek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans w regionie
Teatr Zdrojowy im. Henryka Wieniawskiego
Domenico Scarlatti – Ptolemeusz i Aleksander
Szczawno-Zdrój
07
września 2019 | sobota
godz. 19:00
Wratislavia Cantans w regionie
kościół pw. Wniebowzięcia NMP
Hymny Kościoła koptyjskiego
Bielawa
Ostatnie miejsca: 24
08
września 2019 | niedziela
godz. 17:00
Wratislavia Cantans w regionie
Akademia Rycerska, Sala Królewska
Domenico Scarlatti – Ptolemeusz i Aleksander
Legnica
08
września 2019 | niedziela
godz. 19:30
Wratislavia Cantans w regionie
bazylika mniejsza Nawiedzenia NMP
Hymny Kościoła koptyjskiego
Bardo
09
września 2019 | poniedziałek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans w regionie
bazylika mniejsza Wniebowzięcia NMP i św. Mikołaja
W cieniu Świętej Góry Athos | Greek Byzantine Choir
Bolesławiec
09
września 2019 | poniedziałek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans w regionie
bazylika mniejsza pw. św. Jana Apostoła i Ewangelisty
Hymny Kościoła koptyjskiego
Oleśnica
11
września 2019 | środa
godz. 19:00
Wratislavia Cantans w regionie
kolegiata Wniebowzięcia NMP
Śródziemnomorska mozaika | chorał mozarabski
Głogów
12
września 2019 | czwartek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans w regionie
Centrum Kultury i Sztuki „Muza”
Pieśni z lasów i pól
Nowogrodziec
13
września 2019 | piątek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans w regionie
kościół pw. św. Andrzeja Apostoła
Pieśni z lasów i pól
Środa Śląska
13
września 2019 | piątek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans w regionie
kościół pw. św. Apostołów Piotra i Pawła
Alessandro Scarlatti – dzieła odnalezione
Syców
14
września 2019 | sobota
godz. 19:30
Wratislavia Cantans w regionie
kościół pw. św. Jana Chrzciciela
Sud, sud – muzyczna podróż z Rzymu za Morze Śródziemne
Krotoszyn
15
września 2019 | niedziela
godz. 18:30
Wratislavia Cantans w regionie
bazylika mniejsza św. św. Apostołów Piotra i Pawła
Weneckie inspiracje
Strzegom

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie