UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
15
Września 2019
niedziela
godz. 18:30
bazylika mniejsza św. św. Apostołów Piotra i Pawła
Jana Pawła II 10, 58-150 Strzegom

Weneckie inspiracje

Wykonawcy:

Andrzej Kosendiak – dyrygent
Wrocław Baroque Ensemble

Program:

Mikołaj Zieleński Offertoria et communiones totius anni:
Magnificat
Ecce Virgo concipice (communione; In festo Annuntiationis Beatae Mariae Virginis)
Deus firmavit orbem terrae (offertorium; In secunda Missa Nativitatis Domini)
Viderunt omnes fines terrae (communione; In Nativitate Domini ad tertiam Missam)
Vox in Rama (communione; In festo Sanctorum Innocentium)
Vidimus stellam eius (communione; In Epiphania Domini)
Responsum accepit Symeon (communione; In festo Purificationis Beatae Mariae Virginis)
Fantazja
In monte Oliveti (motetto)
Salve festa Dies (Motetto in festo Paschae)
Ascendit Deus (offertorium; In festo Ascensionis Domini)
Spiritus Sanctus docebit vos (communione; Feria secunda Pentecostes)
Video caelos apertos (communione; In festo Sancti Stephani)
Benedictus sit Deus Pater (offertorium; In festo Sanctissimae Trinitatis)

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości

Wrocław Baroque Ensemble / fot. Łukasz Rajchert

Jeden z największych kompozytorów I Rzeczypospolitej jest postacią równie wybitną, co tajemniczą. Nie wiemy prawie nic o jego życiu, nie znamy nawet dat urodzenia i śmierci Mikołaja Zieleńskiego. Jesteśmy pewni, że w 1611 roku, zaledwie rok po opublikowaniu przełomowych nieszporów maryjnych Monteverdiego, wielki zbiór dzieł Polaka wydrukowano w przodującej w Europie w dziedzinie sztuki Najjaśniejszej Rzeczypospolitej Weneckiej. Nie zachował się jednak w komplecie żaden egzemplarz tej publikacji. Czy sam Zieleński dotarł kiedyś do Włoch? Nie wiadomo, ale gdzie indziej miałby nauczyć się techniki polichóralnej rozwijanej szczególnie w Wenecji przez mistrzów z rodziny Gabrielich?

Nie ma natomiast wątpliwości, że mieszkał przez pewien czas w Łowiczu i był kapelmistrzem oraz organistą kapeli biskupa Wojciecha Baranowskiego. Nic więc dziwnego, że tworzył przede wszystkim muzykę liturgiczną. Dwa tomy wydane w oficynie Jacopa Vincentiego – Offertoria totius anni i Communiones totius anni – zawierają kompozycje przeznaczone na cały rok liturgiczny. To nie tylko muzyczne opracowania zmiennych części mszy, utwory na ofiarowanie darów i komunię świętą, lecz także psalmy, responsoria, pieśni religijne, Magnificat oraz trzy instrumentalne fantazje. Znajdujemy w nich wszystkie ważniejsze style i techniki muzyki tamtego czasu. Nadzwyczajny dwunastogłosowy, trzychórowy kantyk Maryi wymaga sporej obsady, do wykonania communiones potrzeba solistów radzących sobie z wirtuozowskimi partiami solowymi i duetami, z kolei motety pod względem stylu i koncepcji formy ewidentnie przywodzą na myśl utwory słynnego Giovanniego Gabrielego. Offertoria to efektowne kompozycje na siedem lub osiem głosów, wszystkie napisane w technice polichóralnej: dwa chóry dialogowały ze sobą, a w muzyce uwzględniona była przestrzenność świątyni – dwie grupy śpiewaków stały w różnych miejscach kościoła.

Pełne blasku dzieła wykona Wrocław Baroque Ensemble pod batutą Andrzeja Kosendiaka. Zieleński to kolejny twórca, który przykuł uwagę maestra od lat zajmującego się polską muzyką dawną. Efektem tej pasji jest wysoko oceniana seria jego nagrań z Wrocław Baroque Ensemble.

Cennik:

Wstęp wolny


Podobne wydarzenia

06
września 2019 | piątek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans w regionie
Teatr Zdrojowy im. Henryka Wieniawskiego
Domenico Scarlatti – Ptolemeusz i Aleksander
Szczawno-Zdrój
07
września 2019 | sobota
godz. 19:00
Wratislavia Cantans w regionie
kościół pw. Wniebowzięcia NMP
Hymny Kościoła koptyjskiego
Bielawa
07
września 2019 | sobota
godz. 19:00
Wratislavia Cantans w regionie
Bazylika Wniebowzięcia NMP
W cieniu Świętej Góry Athos | Greek Byzantine Choir
Krzeszów
Ostatnie miejsca: 24
08
września 2019 | niedziela
godz. 17:00
Wratislavia Cantans w regionie
Akademia Rycerska, Sala Królewska
Domenico Scarlatti – Ptolemeusz i Aleksander
Legnica
08
września 2019 | niedziela
godz. 19:30
Wratislavia Cantans w regionie
bazylika mniejsza Nawiedzenia NMP
Hymny Kościoła koptyjskiego
Bardo
09
września 2019 | poniedziałek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans w regionie
bazylika mniejsza Wniebowzięcia NMP i św. Mikołaja
W cieniu Świętej Góry Athos | Greek Byzantine Choir
Bolesławiec
09
września 2019 | poniedziałek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans w regionie
bazylika mniejsza pw. św. Jana Apostoła i Ewangelisty
Hymny Kościoła koptyjskiego
Oleśnica
11
września 2019 | środa
godz. 19:00
Wratislavia Cantans w regionie
kolegiata Wniebowzięcia NMP
Śródziemnomorska mozaika | chorał mozarabski
Głogów
12
września 2019 | czwartek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans w regionie
Centrum Kultury i Sztuki „Muza”
Pieśni z lasów i pól
Nowogrodziec
13
września 2019 | piątek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans w regionie
kościół pw. św. Andrzeja Apostoła
Pieśni z lasów i pól
Środa Śląska
13
września 2019 | piątek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans w regionie
kościół pw. św. Apostołów Piotra i Pawła
Alessandro Scarlatti – dzieła odnalezione
Syców
14
września 2019 | sobota
godz. 19:30
Wratislavia Cantans w regionie
kościół pw. św. Jana Chrzciciela
Sud, sud – muzyczna podróż z Rzymu za Morze Śródziemne
Krotoszyn

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie