Kompozytorzy późnego średniowiecza, będący najczęściej jednocześnie poetami, zaczęli poszukiwać sposobów muzycznego ilustrowania tekstów. Na początku pojawiło się ono w postaci onomatopeicznego naśladownictwa dźwięków instrumentów muzycznych i śpiewu ptaków. Tak pisali tę muzykę Francuzi. Włosi natomiast do opowiadania scen z życia codziennego stworzyli specjalne formy muzyczne. W ich muzyce znajdziemy polowania, obrazy różnych pór dnia oraz sceny z pracy pasterzy. Artyści z niemałą wirtuozerią poprowadzą nas do świata wyobraźni.

Muzyka XIV wieku
Anonim La Quinte Estampie Real
Anonim Or sus, sous dormez trop – virelai (Codex d’Ivrea)
Borlet He, tres doulz roussignol – virelai i Ma trédol rossignol – virelai (Chantilly Codex)
Anonim La Seste Estampie Real
J. Vaillant Par maintes fois – virelai (Chantilly Codex)
G. de Machaut Rose lys, printemps – rondeau
Anonim La Tierche Estampie Real
***
Anonim Salterello
Ghirardello da Firenze Tosto che l’alba – caccia (Squarcialupi Codex)
A. Stefani I’ sentì un matutino – ballata (Mancini Codex)
Anonim Trotto
Lorenzo da Firenze Dolgo mi a voi – madrygał (Squarcialupi Codex)
Niccolò da Perugia Da poi che'l sole – caccia
Vincenzo da Rimini Gridavan li pastor – madrygał (Squarcialupi Codex)
Anonim Gaetta
Maestro Piero Or qua, compagni – caccia
Giovanni da Cascia Agnel son biancho e vo belando – madrygał (Squarcialupi Codex)
Anonim Salterello
Antonio Zacchara da Teramo Cacciando per gustar – caccia (Squarcialupi Codex)
Tańce francuskie pochodzą z rękopisu Chansonnier du Roi, Paryż, Bibliothèque nationale de France, II poł. XIII w. Tańce włoskie pochodzą z rękopisu Lo Add. 29987, Londyn, British Library, XIV/XV w.
Ars Cantus:
Monika Wieczorkowska – śpiew
Radosław Pachołek – śpiew
Maciej Gocman – śpiew
Piotr Karpeta – śpiew
Ewa Prawucka – pozytyw
Agnieszka Obst-Chwała – fidel, mandora
Paweł Iwaszkiewicz - dudy, flet podłużny
Tomasz Dobrzański – flety, citola, dudy, kierownik artystyczny
Ars contrapuncti diminuti