UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
08
Lutego 2020
sobota
godz. 19:00
NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław

Jesse Cook

Wykonawcy:
Program:

Jedna złota płyta i dziesięć platynowych. Pięć koncertowych DVD i płyty z koncertów na żywo. Pięć wystąpień specjalnych dla stacji PBS. Nagroda Juno i dziewięć nominacji do tego wyróżnienia. Jedna nagroda Gemini. Trzy nagrody Canadian Smooth Jazz. Nagroda magazynu „Acoustic Guitar Magazine”. Tysiące koncertów w dziesiątkach państw. Miliony wyświetleń na Youtube. Niezliczone grono fanów na całym świecie i trwająca od 25 lat kariera. Całkiem niezły dorobek jak na kogoś, kto nawet nie planował nagrać płyty.

„Gdybym ktoś zapytał mnie, gdy miałem 22 lat, czy będę tworzył muzykę dla innych, kategorycznie bym zaprzeczył” – mówi z uśmiechem Jesse Cook. „Powiedziałbym, że publiczność jest zbyt kapryśna – w jednej minucie może cię kochać, a w drugiej o tobie zapomnieć. Ale okazuje się, że zrobiłem coś, czego nigdy bym nie zrobił, i jakimś sposobem to zadziałało”.

Ale to zbyt mało powiedziane. Od momentu rozpoczęcia kariery, którą zapoczątkowało wydanie albumu Tempest w 1995 r., Cook interesuje się naprawdę różnymi dziedzinami muzyki, a także sztuki. Będąc nadzwyczajnym gitarowym wirtuozem, doskonalił swoje umiejętności jako kompozytor, producent, organizator, wykonawca, a ostatnio nawet został reżyserem i ambasadorem kultury. Urodził się w Paryżu jako syn filmowca Johna Cooka oraz Heather Cook, reżyserki i producentki telewizyjnej. Mieszkał m.in. w Barcelonie, gdzie jeszcze jako mały chłopiec zainteresował się sztuką flamenco (zainteresowanie nią powróciło w trakcie wakacji spędzonych z ojcem w Arles pod wpływem sąsiada, światowej sławy artysty Nicolasa Reyesa, lidera grupy Gipsy Kings). Kiedy ukońćzył 6 lat, po rozwodzie rodziców i przeprowadzce z matką do Toronto, uczęszczał do Eli Kassner Guitar Academy. Następnie kształcił się w Royal Conservatory i York University and Berklee College. Chciał także zdawać do Akademii Sztuk Pięknych, ale jego dziewczyna powiedziała: „Twoja muzyka jest naprawdę dobra, ale twoje prace plastyczne – już nie tak bardzo”. „Więc zmieniłem tory i jestem z tego bardzo zadowolony” – mówi artysta.

Sądził, że odda się w życiu przede wszystkim komponowaniu – myślał tak aż do momentu, kiedy telewizja kablowa w Ontario zamieściła jego kawałek na swojej playliście. „Ich centrala telefoniczna została zasypana połączeniami” – wspomina Cook. „Ludzie jakimś cudem zdobyli nawet mój numer i zaczęli wydzwaniać do mnie do domu, pytając o płytę. A ja odpowiadałem, że nie mam płyty, jestem po prostu kompozytorem i nie nagrywam płyt”.

W niedługim czasie artysta zmienił zdanie. Widząc możliwości, Cook nagrał w domu, we własnym zakresie, przy użyciu 8-ścieżkowca i jednego mikrofonu, album Tempest. Następnie przywiózł własnym samochodem pierwszą partię liczącą tysiąc albumów wprost z tłoczni do dystrybutora. Te skromne początki szybko obróciły się w wielką międzynarodową karierę. „To było szaleństwo” – mówi dziś 54-letni artysta. „I w każdym zakątku świata moment przełomowy wyglądał inaczej”. W Kanadzie wszystko zaczęło się w telewizji śniadaniowej Canada AM i programie Petera Gzowskiego Morningside. W USA przełomowym okazał się występ na Catalina Jazz Festival, gdzie przez 10 minut oklaskiwano go na stojąco. „Czułem, jakbym był The Beatles” – zachwyca się . Następnie muzyk skłonił jeden sklep do zamówienia wystarczającej liczby albumów Tempest, co umożliwiło umieszczenie go na 14. miejscu listy Billboard. W Polsce wielką popularność przyniósł mu album Montreal z 2004 r. W Indiach sławę zdobył po tym, jak jego piosenka została splagiatowana na potrzeby jednego z popularnych filmów Bollywood. „W Indiach to jest dozwolone” – wyjaśnia Cook. „Nazywają to kulturowym przywłaszczeniem – i oczywiście tam to wcale nie oznacza tego samego co u nas”. W Iraku jego muzyka stała się sławna po zaprezentowaniu ich w wiadomościach wieczornych. Gdzie indziej towarzyszyła ćwiczeniom gimnastycznym i łyżwiarstwu podczas olimpiady. „W Nagano japoński i rosyjski łyżwiarz rywalizowali ze sobą, tańcząc do tego samego utworu. Jeden z nich wygrał. Myślę, że ja powinienem był wówczas dostać brąz” – stwierdza z przymrużeniem oka Cook.

Cook żartuje też niekiedy, że jego muzyka prowadzi znacznie ciekawsze życie niż on sam. W ostatnim czasie międzynarodowa popularność artysty jest mocno widoczna w jego stylu komponowania, który łączy flamenco z muzyką klasyczną i jazzem, aż po zydeco, bluesa i brazylijską sambę. „Zawsze komponowałem rodzaj muzyki, który kocham. Ale w ciągu ostatnich paru lat poczułem, że powinien zostać poruszony jakiś aspekt polityczny. Moja sztuka nawiązuje do twórczości miejsc, gdzie ludzi się na coś uskarżają – mam na myśli muzykę latynoską, meksykańską, arabską itp. Tam jest dużo szerzącego się strachu, a także ludzi, którzy próbują podzielić daną społeczność. A jeśli muzyka potrafi tak pięknie łączyć w jedno bogactwo z całego świata, to może jest coś, czego muzyka może nas nauczyć”.

W 25. rocznicę rozpoczęcia swojej kariery Cook mówi: „Czuję się tak, jakbym dopiero zaczynał”. Nadal się uczy i rozwija, nadal ściga marzenia i dąży do celu. Jest spragniony odkrycia następnego etapu w swojej muzycznej ewolucji. Wypatruje zmiany z tworzenia płyt z muzyką na albumy z filmami wideo. Chce zagrać w Carnegie Hall. Przede wszystkim chce podróżować po świecie, łączyć ludzi przy pomocy swojej muzyki i dążyć do jedności.

 

 

Cennik:
Typy miejsc Rodzaj biletów Ceny
I kategoria
  • I kategoria
185 PLN
II kategoria
  • II kategoria
155 PLN
III kategoria
  • III kategoria
115 PLN
Bilety na to wydarzenie nie podlegają zwrotowi.

Podobne wydarzenia

14
marca 2020 | sobota
godz. 18:00
Imprezy zewnętrzne
NFM, Sala Główna
Trasa pożegnalna – No to Che!
 
14
marca 2020 | sobota
godz. 21:00
Imprezy zewnętrzne
NFM, Sala Główna
Trasa pożegnalna – No to Che!
 
21
marca 2020 | sobota
godz. 20:00
Imprezy zewnętrzne
NFM, Sala Główna
Chóralnie
Mikromusic / Smolik / Skubas
22
marca 2020 | niedziela
godz. 18:00
Imprezy zewnętrzne
NFM, Sala Główna
Artur Andrus i jego goście
 
23
marca 2020 | poniedziałek
godz. 19:00
Imprezy zewnętrzne
NFM, Sala Główna
Anna Maria Jopek – Przestworza
 
28
marca 2020 | sobota
godz. 19:00
Imprezy zewnętrzne
NFM, Sala Główna
Jazz Band Młynarski-Masecki
 
31
marca 2020 | wtorek
godz. 19:00
Imprezy zewnętrzne
NFM, Sala Główna
Stare Dobre Małżeństwo w NFM
 
Ostatnie miejsca: 8
20
kwietnia 2020 | poniedziałek
godz. 19:00
Imprezy zewnętrzne
NFM, Sala Główna
56. Jazz nad Odrą: koncert otwarcia
 
21
kwietnia 2020 | wtorek
godz. 19:00
Imprezy zewnętrzne
NFM, Sala Główna
Maleńczuk + Rhytm Section
 
22
kwietnia 2020 | środa
godz. 19:00
Imprezy zewnętrzne
NFM, Sala Główna
Alosza Awdiejew. Ostatnia trasa koncertowa
 
02
czerwca 2020 | wtorek
godz. 20:00
Imprezy zewnętrzne
NFM, Sala Główna
Pat Metheny | Side-Eye
 
28
października 2020 | środa
godz. 19:00
Imprezy zewnętrzne
NFM, Sala Główna
Alicja Majewska | Chce się żyć
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie