UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
04
Września 2021
sobota
godz. 20:00
Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław

Pierrot lunaire

Wykonawcy:

Agata Zubel – śpiew

Klangforum Wien:
Vera Fischer – flet
Bernhard Zachhuber – klarnet 
Gunde Jäch-Micko – skrzypce 
Andreas Lindenbaum – wiolonczela 
Florian Müller – fortepian

 

Program:

Gérard Grisey Talea
Arnold Schönberg Pierrot lunaire (wykonanie koncertowe)

Czas:70'

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości

Głównym sponsorem Klangforum Wien jest ERSTE BANK

 

Muzycy zespołu Klangforum Wien
Klangforum Wien / fot. Tina Herzl

XX wiek pełen był skrajnie odmiennych od siebie zjawisk muzycznych. Arnold Schönberg to jeden z czołowych twórców ekspresjonizmu i jeden z orędowników porzucenia tradycyjnej harmonii. Z kolei nazwisko Gérarda Griseya nierozerwalnie związane jest z nurtem powstałym we Francji w latach 80. XX wieku i określanym mianem spektralizmu.

Podczas pobytu w Berlinie w 1912 roku Arnold Schönberg poznał aktorkę Albertynę Zehme, która zainteresowała go niemieckimi tłumaczeniami wierszy belgijskiego symbolisty Alberta Girauda. Tak powstał składający się z 21 części cykl melodramatów Pierrot lunaire – jedno z najbardziej niezwykłych dzieł XX wieku i jeden z najchętniej granych utworów tego autora. W kompozycji tej Schönberg zerwał już całkowicie z tradycyjną harmonią, a solowa partia sopranu napisana została w technice Sprechgesang, będącej czymś pośrednim pomiędzy recytacją a śpiewem. Wiersze Girauda są alegoryczną opowieścią o artyście i sztuce. Towarzyszy im niesamowity akompaniament, w którym pojawiają się też echa muzyki kabaretowej. Księżycowy Pierrot jest dziełem stojącym na pograniczu muzyki koncertowej i teatru muzycznego, z tego też powodu często bywa inscenizowany i tak samo często wykonywany przez grające śpiewaczki jak przez śpiewające aktorki. Partię solową podczas wrocławskiej prezentacji zrealizuje Agata Zubel. To nie tylko jedna z najbardziej rozpoznawalnych polskich kompozytorek, lecz także artystka ceniona zwłaszcza za wykonania dzieł muzyki współczesnej.

W pierwszej części koncertu zabrzmi Talea tworzącego w XX wieku Gérarda Griseya, reprezentującego spektralizm. Twórca pisał, że nurt ten nie jest systemem, ale „postawą wobec dźwięku” i wyjaśniał: „Traktuje się go nie jak martwy przedmiot dający się łatwo i dowolnie przekształcać na wszystkie możliwe sposoby, ale jak żywy organizm, który rodzi się, żyje i umiera”. Przedmiotem zainteresowania spektralistów była barwa, a podstawą komponowania – analiza widma dźwięku. W ukończonym w 1986 roku utworze Talea Griseya, przeznaczonym na flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian, tempo i dynamika muzyki wahają się od całkowitego bezruchu i ciszy do gwałtownych wybuchów. Kompozytor argumentował, że w ten sposób chciał przedstawić jeden fenomen z dwóch perspektyw. Tytuł utworu oznacza po łacinie „cięcie”.

 

Cennik:
Typy miejsc Rodzaj biletów Ceny
Miejsca VIP
  • Bilet VIP
65 PLN
Miejsca normalne
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
45 PLN
35 PLN
Bilety wyprzedane

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie