Myśląc o muzyce awangardowej współczesny słuchacz skieruje raczej swoje rozważania ku dziełom kompozytorów XX-wiecznych. Tymczasem także poprzednie epoki miały swoich eksperymentatorów, a ich dokonania były niemniej radykalne od tego, co zdołano osiągnąć po kilku stuleciach. Huelgas Ensemble pod dyrekcją Paula Van Nevela zabierze słuchaczy w podróż w czasie, która jednocześnie będzie też propozycją spojrzenia na muzykę dawną z zupełnie nowej i odkrywczej perspektywy.
W programie koncertu znajdą się zarówno utwory twórców o ugruntowanej pozycji, jak i mniej znanych. Często są to postacie, o których wiemy bardzo mało i które być może już na zawsze pozostaną dla nas tajemnicze. Takim właśnie artystą jest Solage, kompozytor i prawdopodobnie także poeta, przedstawiciel ars subtilior. Ten ekstrawagancki późnośredniowieczny styl charakteryzował się wielkimi komplikacjami w zakresie harmonii, rytmu i skali głosu. Najbardziej znanym dziełem tego artysty jest trzygłosowe rondeau Fumeux fume par fumée, intrygujący utwór będący jednym z symboli tego nurtu.
Jednym z najbardziej znanych i płodnych twórców epoki renesansu był Orlando di Lasso. Bogaty dorobek kompozytorski tego autora obejmuje wiele znakomitych, a przy tym nowatorskich utworów. Wśród nich za najbardziej radykalny uchodzi cykl dwunastu motetów Prophetiae Sibyllarum, spośród których Huelgas Ensemble wykona dwa. Epoka renesansu, a także wczesnego baroku zostanie zaprezentowana w dziełach jeszcze innych twórców. Wspólnym ich mianownikiem jest zjawisko określane mianem chromatyki. Słowo chrōmatíkos oznacza po grecku barwny, a w kontekście muzyki wprowadzanie do danej skali nowych dźwięków poprzez ich obniżanie za pomocą bemoli lub podwyższanie za pomocą krzyżyków. Tak ubarwiona skala zaskakuje, wprowadza poczucie obcości, element napięcia i jednocześnie świadczy o pomysłowości kompozytora. Nie jest to jednak ekstrawagancja dla samej ekstrawagancji, ale komponent wnoszący też do tych dzieł emocje, nadal żywe i zdolne poruszać serca słuchaczy.