UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
10
Września 2021
piątek
godz. 19:00
Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław

Narodziny muzyki współczesnej

Program:

Claude Debussy Preludium do „Popołudnia fauna”
Alban Berg Sieben frühe Lieder
Arnold Schönberg Fünf Orchesterstücke op. 16 (wersja 1949)
György Ligeti Koncert podwójny na flet, obój i orkiestrę

Czas: 75'

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości

 

Lawrence Foster / fot. Konrad Ćwik
Lawrence Foster / fot. Konrad Ćwik

Podczas koncertu katowickiej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod batutą Lawrence’a Fostera wysłuchamy fascynujących dzieł czterech kompozytorów, którzy z jednej strony wyznaczali horyzonty muzycznej współczesności, z drugiej zaś podejmowali twórczy dialog z przeszłością.

Pierwszym utworem w programie jest zmysłowe i oniryczne Preludium do „Popołudnia fauna”  Claude’a Debussy’ego, oparte na wierszu Stéphane’a Mallarmégo. Chociaż początkowo budziło duże kontrowersje ze względu na niekonwencjonalną harmonię, szybko zajęło stałe miejsce w repertuarze. Wprawiło także w zachwyt autora literackiego pierwowzoru, który napisał: „Pańska ilustracja do Popołudnia fauna nie dość, że nie tworzy dysonansu z moim tekstem, ale posuwa się dalej jeszcze w nostalgii i świetle, subtelnie, z obezwładniającym uczuciem i okazałością”. Sławny kompozytor i dyrygent Pierre Boulez stwierdził, że powstanie tego dzieła jest początkiem muzycznej współczesności.

Alban Berg z kolei należał do artystów zorientowanej awangardowo drugiej szkoły wiedeńskiej, która za cel postawiła sobie rezygnację z zasad tradycyjnej harmonii. Jednak w odróżnieniu od Arnolda Schönberga i Antona Weberna kompozytor ten odwoływał się do tonalności funkcyjnej, co sprawia, że jego utwory są bardziej przystępne, emocjonalne i liryczne niż prace dwóch wspomnianych autorów. Berg pisał Sieben frühe Lieder w latach 1905–1908. Pierwotnie przeznaczył je na głos i fortepian, a wersja orkiestrowa powstała znacznie później – w 1928 roku.

Fünf Orchesterstücke (Pięć utworów na orkiestrę) Schönberg skomponował w 1909 roku, w szczególnym i trudnym dla siebie okresie, kiedy przeżywał osobisty i twórczy kryzys. Przełożyło się to także na pełen niepokoju, mroczny wyraz nowych dzieł. Na prośbę wydawcy autor opatrzył te kompozycje tytułami: Przeczucia, Przeszłość, Barwy, Perypetie oraz Recytatyw obbligato. Odzwierciedlają one czasy, w których utwory powstały, czasy fascynacji Freudowską psychoanalizą i kluczową dla niej nieświadomością. Zachwyca statyczne brzmienie części trzeciej, która Schönbergowi kojarzyła się z migotaniem słońca na powierzchni jeziora. Artysta zastosował w niej rewolucyjną technikę Klangfarbenmelodie (dosłownie znaczy to „melodia barw dźwiękowych”), polegającą na płynnym przenoszeniu dźwięków w akordach pomiędzy różnymi instrumentami.

Na koniec wysłuchamy Koncertu podwójnego na flet, obój i orkiestrę Györgya Ligetiego. Powstał on w 1972 roku, jest więc najpóźniejszą kompozycją, która znalazła się w programie tego wieczoru. Choć węgierskiego twórcę postrzegano jako radykalnego nowatora, on sam w swoich pismach i wypowiedziach podkreślał fascynację muzyką dawną, zwłaszcza niezwykle skomplikowaną polifonią niderlandzką okresu renesansu. Koncert podwójny jest tego świetnym przykładem – to muzyka skrajna, ewokująca nastrój grozy i niesamowitości za sprawą długo trzymanych dysonansowych współbrzmień, ale jednocześnie piękna i poruszająca.

 

Cennik:
Typy miejsc Rodzaj biletów Ceny
VIP
  • Bilet VIP
110 PLN
I kategoria
  • I kat - Bilet normalny
  • I kat - Bilet ulgowy
  • -20% z Kartą Melomana - I kat - Bilet normalny
  • -20% z Kartą Melomana - I kat - Bilet ulgowy
85 PLN
70 PLN
68 PLN
56 PLN
II kategoria
  • II kat - Bilet normalny
  • II kat - Bilet ulgowy
70 PLN
55 PLN

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie