Lawrence Foster / fot. Konrad Ćwik
Lawrence Foster / fot. Konrad Ćwik
Wratislavia Cantans
Narodziny muzyki współczesnej
10.09.2021
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
Program:

Claude Debussy Preludium do „Popołudnia fauna”
Alban Berg Sieben frühe Lieder
Arnold Schönberg Fünf Orchesterstücke op. 16 (wersja 1949)
György Ligeti Koncert podwójny na flet, obój i orkiestrę

Czas: 75'

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości

 

Lokalizacja:
NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 55 do 110 zł

Podczas koncertu katowickiej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod batutą Lawrence’a Fostera wysłuchamy fascynujących dzieł czterech kompozytorów, którzy z jednej strony wyznaczali horyzonty muzycznej współczesności, z drugiej zaś podejmowali twórczy dialog z przeszłością.

Pierwszym utworem w programie jest zmysłowe i oniryczne Preludium do „Popołudnia fauna”  Claude’a Debussy’ego, oparte na wierszu Stéphane’a Mallarmégo. Chociaż początkowo budziło duże kontrowersje ze względu na niekonwencjonalną harmonię, szybko zajęło stałe miejsce w repertuarze. Wprawiło także w zachwyt autora literackiego pierwowzoru, który napisał: „Pańska ilustracja do Popołudnia fauna nie dość, że nie tworzy dysonansu z moim tekstem, ale posuwa się dalej jeszcze w nostalgii i świetle, subtelnie, z obezwładniającym uczuciem i okazałością”. Sławny kompozytor i dyrygent Pierre Boulez stwierdził, że powstanie tego dzieła jest początkiem muzycznej współczesności.

Alban Berg z kolei należał do artystów zorientowanej awangardowo drugiej szkoły wiedeńskiej, która za cel postawiła sobie rezygnację z zasad tradycyjnej harmonii. Jednak w odróżnieniu od Arnolda Schönberga i Antona Weberna kompozytor ten odwoływał się do tonalności funkcyjnej, co sprawia, że jego utwory są bardziej przystępne, emocjonalne i liryczne niż prace dwóch wspomnianych autorów. Berg pisał Sieben frühe Lieder w latach 1905–1908. Pierwotnie przeznaczył je na głos i fortepian, a wersja orkiestrowa powstała znacznie później – w 1928 roku.

Fünf Orchesterstücke (Pięć utworów na orkiestrę) Schönberg skomponował w 1909 roku, w szczególnym i trudnym dla siebie okresie, kiedy przeżywał osobisty i twórczy kryzys. Przełożyło się to także na pełen niepokoju, mroczny wyraz nowych dzieł. Na prośbę wydawcy autor opatrzył te kompozycje tytułami: Przeczucia, Przeszłość, Barwy, Perypetie oraz Recytatyw obbligato. Odzwierciedlają one czasy, w których utwory powstały, czasy fascynacji Freudowską psychoanalizą i kluczową dla niej nieświadomością. Zachwyca statyczne brzmienie części trzeciej, która Schönbergowi kojarzyła się z migotaniem słońca na powierzchni jeziora. Artysta zastosował w niej rewolucyjną technikę Klangfarbenmelodie (dosłownie znaczy to „melodia barw dźwiękowych”), polegającą na płynnym przenoszeniu dźwięków w akordach pomiędzy różnymi instrumentami.

Na koniec wysłuchamy Koncertu podwójnego na flet, obój i orkiestrę Györgya Ligetiego. Powstał on w 1972 roku, jest więc najpóźniejszą kompozycją, która znalazła się w programie tego wieczoru. Choć węgierskiego twórcę postrzegano jako radykalnego nowatora, on sam w swoich pismach i wypowiedziach podkreślał fascynację muzyką dawną, zwłaszcza niezwykle skomplikowaną polifonią niderlandzką okresu renesansu. Koncert podwójny jest tego świetnym przykładem – to muzyka skrajna, ewokująca nastrój grozy i niesamowitości za sprawą długo trzymanych dysonansowych współbrzmień, ale jednocześnie piękna i poruszająca.

 

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Pamięci wielkiego Człowieka
Giovanni Antonini / Il Giardino Armonico
04.09
czw.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
The Mad Lover
Théotime Langlois de Swarte / Thomas Dunford
05.09
pt.
18:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Salon romantyczny
The Mad Lover
Théotime Langlois de Swarte / Thomas Dunford
05.09
pt.
20:30
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Salon romantyczny
Poszukując szczęścia
Magdalena Hoffmann
06.09
sob.
12:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Salon romantyczny
Adam i Ewa
49. Kurs Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej
06.09
sob.
16:00
Wrocław, kościół pw. św. Stanisława, św. Doroty i św. Wacława
Poszukując szczęścia
Magdalena Hoffmann
06.09
sob.
18:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Salon romantyczny
Raj
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
06.09
sob.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN, estrada w odwróceniu
Ścieżka światła
Agata Zubel / Ensemble intercontemporain
07.09
niedz.
16:00
NFM, Sala Czerwona
Dwie drogi
Andrzej Szadejko / Goldberg Baroque Ensemble
07.09
niedz.
19:30
Wrocław, kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Veni in hortum meum
Ensemble Peregrina
08.09
pon.
19:00
Wrocław, kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Wiecznie kwitnące
Martha Argerich / Charles Dutoit
09.09
wt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Zagłada bezbronnych
Jacek Kaspszyk / Sinfonia Varsovia
10.09
śr.
19:00
Wrocław, kościół pw. św. Marii Magdaleny, katedra Kościoła polskokatolickiego
Raj 2
Lionel Meunier / Vox Luminis
11.09
czw.
19:00
Wrocław, kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Zapomniani bogowie
John Eliot Gardiner / The Constellation Choir & Orchestra
12.09
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Kain i Abel
René Jacobs / Wrocławska Orkiestra Barokowa
13.09
sob.
19:30
Wrocław, kościół pw. św. Stanisława, św. Doroty i św. Wacława
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Ci vedremo in Paradiso
Tehila Nini Goldstein / Luise Enzian
14.09
niedz.
16:00
Wrocław, Ratusz, Sala Wielka
Parsifal
René Pape / NFM Filharmonia Wrocławska
14.09
niedz.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się