Michał Rot / fot. Norbert Bohdziul
Michał Rot / fot. Norbert Bohdziul
Koncerty kameralne
Cello Meets Piano
24.07.2020
pt.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Program:

K. Szymanowski Sonata d-moll op. 9 w wersji na wiolonczelę i fortepian (opr. K. Wiłkomirski)
(wyk. Wojciech Fudala – wiolonczela, Michał Rot – fortepian)
L. Różycki Sonata a-moll na wiolonczelę i fortepian op. 10
(wyk. Adam Krzeszowiec – wiolonczela, Anna Krzeszowiec – fortepian)
F. Chopin Sonata g-moll na fortepian i wiolonczelę op. 65
(wyk. Tomasz Daroch – wiolonczela, Maria Daroch-Kujawińska – fortepian)
W. Szalonek Sonata na wiolonczelę i fortepian
(wyk. Krzysztof Karpeta – wiolonczela, Michał Rot – fortepian)

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa zgodnie z art. 80 ust. 1 Ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. 

 

Broszura programowa
Wykonawcy:

Wojciech Fudala, Adam Krzeszowiec, Tomasz Daroch, Krzysztof Karpeta – wiolonczele
Anna Krzeszowiec, Maria Daroch-Kujawińska, Michał Rot – fortepian

Lokalizacja:
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, 50-071 Wrocław
Cennik:
od 20 do 55 zł

Polish Cello Quartet to zespół złożony z czterech znakomitych solistów. Podczas tego wyjątkowego koncertu każdy z nich wykona inną sonatę wiolonczelową autorstwa polskiego kompozytora. Usłyszymy reprezentujący epokę romantyzmu utwór Fryderyka Chopina, napisane na początku XX wieku dzieła Karola Szymanowskiego i Ludomira Różyckiego, a także skomponowaną w drugiej połowie lat 50. ubiegłego stulecia sonatę Witolda Szalonka. Repertuar ciekawy, niebanalny i bardzo zróżnicowany.

Przeznaczona oryginalnie na skrzypce i fortepian Sonata d-moll Szymanowskiego wyszła spod pióra zaledwie dwudziestojednoletniego twórcy. Została wykonana po raz pierwszy w kwietniu 1909 roku w Warszawie. Chociaż popisowe dzieło cieszyło się dużym uznaniem, sam kompozytor nie był z niego zbyt zadowolony, a w jednym z listów pisał: „Powodzenie było kolosalne, wyobraź sobie: musiałem parę razy wyłazić na estradę. Krytyki świetne – chociaż, jak się domyślasz, głupie bardzo”. W późniejszych latach twórca często wykonywał to dzieło jako pianista, przyznawał też wówczas, że jest to „rzecz pod każdym względem popularna”.
W sonacie, którą Różycki ukończył w 1906 roku, wiolonczela jest stale na pierwszym planie. To właśnie ona prezentuje i rozwija najważniejsze wątki. Kompozycja jest przy tym zdecydowanie bardziej nastrojowa i uczuciowa niż wirtuozowska, a jej wylewność emocjonalna i uroda melodii przywodzą niekiedy na myśl muzykę twórców rosyjskich, zwłaszcza Siergieja Rachmaninowa.

Chopin napisał niewiele dzieł kameralnych – należą do nich tylko młodzieńcze Trio oraz późna Sonata g-moll, ukończona w 1847 roku. Praca nad tym utworem trwała dwa lata, a niezadowolony z siebie kompozytor żalił się w liście do rodziny: „Z mojej Sonaty z wiolonczelą – raz kontent, drugi raz – nie. W kąt rzucam, potem znów zbieram...”. Dzieło powstało z myślą o przyjacielu, wiolonczeliście Auguście Franchommie, z którym Chopin prawykonał je podczas swojego ostatniego publicznego występu w lutym 1848 roku w Paryżu. Krytycy nie ocenili przychylnie tego utworu, a kompozytor Ignaz Moscheles pisał o nim ironicznie: „Wydaje się, jakby Chopin pukał do wszystkich tonacji, by się przekonać, czy nie znajdzie gdzieś dobrego brzmienia”. Sonata zyskała uznanie dopiero w XX wieku, kiedy w pełni doceniono nowatorstwo języka muzycznego i bogactwo inwencji zawarte w tym dziele.

Szalonek zasłynął swoimi radykalnymi kompozycjami pisanymi w latach 60. Jego Sonata na wiolonczelę i fortepian jest jednak wcześniejsza – ukończył ją w 1958 roku, jeszcze w czasie studiów. Nie jest może tak awangardowa, ale stanowi ciekawe i niebanalne uzupełnienie programu koncertu.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Zapowiedź
Partner koncertu:
Recital Hayato Sumino
Zakończenie sezonu koncertów kameralnych
08.06
niedz.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Viva l’opera
Koncert Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej
11.07
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Mahler kameralnie
 
09.10
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Recital Chopinowski
 
26.10
niedz.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
La campanella – Matinée
 
30.11
niedz.
12:30
NFM, Sala Kameralna
Paganini Ensemble Vienna
 
11.12
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Boarte Piano Trio
Skolarski / Nadrzycki / Marianowski
18.12
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Jakowicz & Tabęcki – Matinée
 
28.12
niedz.
12:30
NFM, Sala Kameralna
Karnawał w Wiedniu
 
08.01
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Mity – Matinée
Jakub Staszel / Yang Xu-Czaja
18.01
niedz.
12:30
NFM, Sala Kameralna
vision string quartet
 
22.01
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Aglica Trio
 
05.02
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Reed Connection Trio – Matinée
 
15.02
niedz.
12:30
NFM, Sala Kameralna
Recital Ivo Pogorelicha
 
19.02
czw.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Art of Cello
Polish Cello Quartet
05.03
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Sitkovetsky Trio
 
19.03
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Bachianas Brasileiras
Nathan Amaral / George Rowley
09.04
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Große Fuge
Lutosławski Quartet
16.04
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
W nowym stylu
Alexey Stadler / Adam Golka
23.04
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się