UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
24
Lipca 2020
piątek
godz. 19:00
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław

Cello Meets Piano

Wykonawcy:

Wojciech Fudala, Adam Krzeszowiec, Tomasz Daroch, Krzysztof Karpeta – wiolonczele
Anna Krzeszowiec, Maria Daroch-Kujawińska, Michał Rot – fortepian

Program:

K. Szymanowski Sonata d-moll op. 9 w wersji na wiolonczelę i fortepian (opr. K. Wiłkomirski)
(wyk. Wojciech Fudala – wiolonczela, Michał Rot – fortepian)
L. Różycki Sonata a-moll na wiolonczelę i fortepian op. 10
(wyk. Adam Krzeszowiec – wiolonczela, Anna Krzeszowiec – fortepian)
F. Chopin Sonata g-moll na fortepian i wiolonczelę op. 65
(wyk. Tomasz Daroch – wiolonczela, Maria Daroch-Kujawińska – fortepian)
W. Szalonek Sonata na wiolonczelę i fortepian
(wyk. Krzysztof Karpeta – wiolonczela, Michał Rot – fortepian)

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa zgodnie z art. 80 ust. 1 Ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. 

 

Michał Rot / fot. Norbert Bohdziul
Michał Rot / fot. Norbert Bohdziul

Polish Cello Quartet to zespół złożony z czterech znakomitych solistów. Podczas tego wyjątkowego koncertu każdy z nich wykona inną sonatę wiolonczelową autorstwa polskiego kompozytora. Usłyszymy reprezentujący epokę romantyzmu utwór Fryderyka Chopina, napisane na początku XX wieku dzieła Karola Szymanowskiego i Ludomira Różyckiego, a także skomponowaną w drugiej połowie lat 50. ubiegłego stulecia sonatę Witolda Szalonka. Repertuar ciekawy, niebanalny i bardzo zróżnicowany.

Przeznaczona oryginalnie na skrzypce i fortepian Sonata d-moll Szymanowskiego wyszła spod pióra zaledwie dwudziestojednoletniego twórcy. Została wykonana po raz pierwszy w kwietniu 1909 roku w Warszawie. Chociaż popisowe dzieło cieszyło się dużym uznaniem, sam kompozytor nie był z niego zbyt zadowolony, a w jednym z listów pisał: „Powodzenie było kolosalne, wyobraź sobie: musiałem parę razy wyłazić na estradę. Krytyki świetne – chociaż, jak się domyślasz, głupie bardzo”. W późniejszych latach twórca często wykonywał to dzieło jako pianista, przyznawał też wówczas, że jest to „rzecz pod każdym względem popularna”.
W sonacie, którą Różycki ukończył w 1906 roku, wiolonczela jest stale na pierwszym planie. To właśnie ona prezentuje i rozwija najważniejsze wątki. Kompozycja jest przy tym zdecydowanie bardziej nastrojowa i uczuciowa niż wirtuozowska, a jej wylewność emocjonalna i uroda melodii przywodzą niekiedy na myśl muzykę twórców rosyjskich, zwłaszcza Siergieja Rachmaninowa.

Chopin napisał niewiele dzieł kameralnych – należą do nich tylko młodzieńcze Trio oraz późna Sonata g-moll, ukończona w 1847 roku. Praca nad tym utworem trwała dwa lata, a niezadowolony z siebie kompozytor żalił się w liście do rodziny: „Z mojej Sonaty z wiolonczelą – raz kontent, drugi raz – nie. W kąt rzucam, potem znów zbieram...”. Dzieło powstało z myślą o przyjacielu, wiolonczeliście Auguście Franchommie, z którym Chopin prawykonał je podczas swojego ostatniego publicznego występu w lutym 1848 roku w Paryżu. Krytycy nie ocenili przychylnie tego utworu, a kompozytor Ignaz Moscheles pisał o nim ironicznie: „Wydaje się, jakby Chopin pukał do wszystkich tonacji, by się przekonać, czy nie znajdzie gdzieś dobrego brzmienia”. Sonata zyskała uznanie dopiero w XX wieku, kiedy w pełni doceniono nowatorstwo języka muzycznego i bogactwo inwencji zawarte w tym dziele.

Szalonek zasłynął swoimi radykalnymi kompozycjami pisanymi w latach 60. Jego Sonata na wiolonczelę i fortepian jest jednak wcześniejsza – ukończył ją w 1958 roku, jeszcze w czasie studiów. Nie jest może tak awangardowa, ale stanowi ciekawe i niebanalne uzupełnienie programu koncertu.


Partner koncertu:
Cennik:
Typy miejsc Rodzaj biletów Ceny
Miejsca VIP
  • Bilet VIP
55 PLN
Miejsca normalne
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
  • NFM dla Młodego Muzyka
40 PLN
30 PLN
20 PLN
Bilety wyprzedane

Oglądaj

Zapowiedź

Podobne wydarzenia

Ostatnie miejsca: 16
22
sierpnia 2020 | sobota
godz. 18:00
Koncerty kameralne
kościół pw. Świętej Trójcy
W najlepszym guście polskim
Soliści Wrocławskiej Orkiestry Barokowej
Ostatnie miejsca: 23
26
września 2020 | sobota
godz. 18:00
Koncerty kameralne
kościół pw. Świętej Trójcy
Harmonischer Gottesdienst – muzyczne nabożeństwo
Maciej Gocman / Overtone
06
października 2020 | wtorek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Główna
Hagen Quartett
 
15
października 2020 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Taniec wiedźmy
Gruppo di Tempera
22
października 2020 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
My Favorite Things
Polski Kwartet Fagotowy
29
października 2020 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
W stylu brillant
 
05
listopada 2020 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Główna
Eros i Tanatos
Szymon Komasa / Michał Rot
03
grudnia 2020 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Wajnberg Trio
 
10
grudnia 2020 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Podróż do Portugalii
Guimarães Piano Quartet
17
grudnia 2020 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Negatyw
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie